• Silketuss

    Jag är tillbaka! :-) Lååångt

    Hej alla, tjejer och kvinnor! (Jag är så pass gammal att jag känner mig mer bekväm med att vara kvinna än tjej, men det är ju individuellt.) 

    Jag är alltså tillbaka igen...

    Vi har pratat, pratat, pratat och pratat. Det känns väldigt bra! Den ekonomiska biten ser förstås inte helt perfekt ut, men vi kommer kunna reda ut det. Kämpa, snåla och jobba tillsammans. Biten med tillit, kommer vi också att arbeta aktivt med. Vi går på familjerådgivning, det har vi faktiskt gjort i flera år.

    Min dotter höll på att mista livet i en bilolycka, där hon blivit intvingad i en bil av en främling...en fruktansvärt jobbig och obehaglig historia som jag inte tänker gå in så mycket mer på här, och som sedan fick ett rättsligt efterspel.  Detta hände två dygn efter att vår yngste son fötts, så ni kan ju tänka er hur jobbigt det var för oss.

    Därför började vi redan då gå i familjerådgivning, och detta har vi fortsatt med hela tiden. Det dumma är, att vi inte har fokuserat helt på oss, utan använt detta till att ta upp saker som varit påfrestande i vår omgivning. Tex min smärta och värk, hans besvärliga arbetssituation med mycket press och orimliga krav, hans jobbiga föräldrar osv, osv.

    Därför har detta kunnat hända, någonstans kände han att han skulle "skona" mig från sanningen om hur ekonomin ser ut, och jag har inte velat såra honom genom att ifrågasätta, eftersom jag inte ville att han skulle känna sig kränkt. Dumt, men vi ser nu vad som gått fel. 

    Pga att hans arbetsplats har mycket problem av olika slag, är det många på hans jobb som mår dåligt. Han har redan innan gått hos företagshälsans psykolog pga detta. Nu ska han även jobba med det som vi har kommit fram till, är problem mellan oss. Så att han fullt ut kan se till att inte av "hänsyn" gå bakom min rygg igen, tex.

    Igår kom en väninna och hennes man hem till oss, och vi satt länge och vi pratade mycket. De ligger ca tio-femton år före oss. Men de har haft samma typ av problem, med en tight ekonomi, med kronisk svår värk, med osv, osv. Och så även det som kommer med ett förhållande som sträcker sig över flera årtionden, också. Mycket visdom att hämta därifrån, alltså...  

    Vi har inte riktigt hunnit spika nytt datum, men eftersom det allra mesta är så pass förberett, kan man ändå snabbt dra ihop det hela, när vi hittat ett bra datum. Men jag måste skaffa en ny hindersprövning, det ska jag göra redan idag.

    Nu ska vi sätta fart och baka, så jag ska sluta skriva här. Men jag vill tacka för era kramar, och era kommentarer. Jag vill att ni ska veta att det värmde oerhört mycket!!! Ni är bäst!!!

     

  • Svar på tråden Jag är tillbaka! :-) Lååångt
  • Fröken Sassa

    Hurra för kärleken och visdomen säger jag!
    Låter som om det är värt att kämpa för. Kärlek och lycka till till er!

  • fruhgan

    Välkommen tillbaka!
    Härligt att ni jobbar på det hela och har tillit

  • pärlan01

    Hurra för kärleken
    Massa kramar o lycka till från mej :))

  • Silketuss

    Vad gulliga ni är! Tackar så mycket för peppning och kloka och rara ord! 

    Vi har hittat ett nytt datum, idag har jag ringt och pratat med prästen. Det blir den 26 maj. Tyvärr blir det en annan präst, för den nuvarande vikarierar bara, och hennes vikariat hinner gå ut. Men förhoppningsvis blir det den vi pratade med allra först. Hon var också så väldigt rar. Vi har lite tid på oss, innan vi kan fixa nästa hindersprövning, förstås...men det känns lite som att suga extra länge på en god karamell.

    Vi har mycket att göra, och det känns faktiskt roligt. Det blir nya rutiner, och nya vanor. Det känns positivt, och spännande. En annan fördel med att vi sköt upp bröllopet, är att vi har större chans att få de två som vi hela tiden hade önskat oss, att sjunga i kyrkan. Jag har pratat med syster/dotter redan, och hon trodde att de skulle kunna ställa upp. Någon dag framöver, ska jag fråga mamma själv. Men just nu vet jag att deras ena katt är väldigt sjuk, så jag vill vänta ett litet tag. Det är ju ingen brådska, direkt...så jag behöver inte vara taktlös. 

    Det känns härligt att vara tillbaka, även om jag inte var borta så länge härifrån.  

  • chabar
    Fröken Sassa skrev 2011-12-04 14:31:22 följande:
    Hurra för kärleken och visdomen säger jag!
    Låter som om det är värt att kämpa för. Kärlek och lycka till till er!
    Jag håller med, HURRA för kärleken!
    Den som står pall vinande vindar och fartgupp. Det är då man vet att det är rätt.
    Heja Heja!
  • Silketuss
    chabar skrev 2011-12-05 20:32:37 följande:
    Jag håller med, HURRA för kärleken!
    Den som står pall vinande vindar och fartgupp. Det är då man vet att det är rätt.
    Heja Heja!
Svar på tråden Jag är tillbaka! :-) Lååångt