• brud12

    Häst & släde!

    Hej! Någon som vet/känner någon som har jäst och släde i dalarna nära Sälen? Vi ska gifta oss i Fjällkyrkan fre 13/1 och skulle så gärna bara åka runt knuten i släden och sen ta några foton vid den. Ja ska kolla företagen där uppe men tänkte kolla om någon vet någon privat. Någon som har någon aning om Pris? Vi vill alltså bara sätta oss i släden efter vigseln, köra någon meter där inte gästerna ser oss och sen ta kort. Hade varit så fint! (om det kommer snö också :) Sen blir det bil ner till festlokalen. Tacksam för alla tips! Bor i västra götaland och har inga bekanta däruppe.

  • Svar på tråden Häst & släde!
  • Lebendig

    Det brukar inte vara så lätt att få tag i häst och släde. För det första, allt färre hästar idag är ordentligt inkörda.  För det andra är det inte så många hästmänniskor som har en "släde" - antar att du menar en finare rissla eftersom den ska vara med på bröllopsbilderna. Sedan är den inte alltid i bästa skick, men det kanske inte spelar någon roll för er?

    Jag hoppas verkligen att ni hittar ett snyggt ekipage, för det är det vackraste som finns! Men jag tycker inte att ni ska ta vem som helst, hästen bör vara van i situationen (mycket folk osv) och kunna stå stilla ett längre tag. Sedan bör ni också kanske ha fått möjlighet att se ekipaget för att bilda er en uppfattning om ni gillar det eller inte. Jag rekommenderar att ni anlitar någon som är van att köra ekipage, eller hittar en privatperson som har en häst som är mycket trygg i situationen (referenser är ett måste anser jag vid val av privatperson). Är inte kul att hamna i sitsen där du har en stressad häst som ska dra en släde, du sitter i en väldigt utsatt position.

    Får ni inte tag i någon snäll person som ställer upp privat (vet inte hur mycket erfarenhet du har av hästar) men att göra en häst och släde i ordning för en finare körning, samt frakta häst+släde, tar mycket tid i anspråk även av en privatperson som bor på platsen. Det brukar oftast vara rätt dyrt att anlita en ekipage, här uppe i norrland mellan 3-7000, eftersom det tar en hel dag i anspråk. Så det kanske vore mer värt att åka hela vägen till lokalen om ni nu ändå ska ut och åka (om det inte är allt för långt vill säga)? Bädda ner sig i fårskinnsplädar, facklor och en bjällerkrans på hästen, hur mysigt som helst!

    Det var bara några välmenade ord och du får lyssna på precis vad du vill! :) Du kan kolla på denna länken http://www.salens-skotersafari.com/hastslade.htm  också som jag googlade fram. Hade min egen häst varit färdiginkörd och vi bott närmare hade vi gärna ställt upp!

  • brud12

    Tack! Ja har ingen erfarenhet av hästar! Men det är en jättebacke och över 1 mil ner till lokalen så det går nog inte. Men ja ska ringa den länk du tipsade om :)

Svar på tråden Häst & släde!