• AlwaysAndForever2012

TIPS på roligheter till vårt bröllop :-) sådant även blyga folk klarar av att slappna av :) mer hemliga uppdrag..

Hej, vi ska gifta oss snart och jag är jätterädd det blir tråkigt för folket är så olika. Många är sådana som skulle kunna med vad som helst, men det är inte säkert de gör det pga min blivandes släkt som är mycket mer fina på det.
    Därför blir man lite osäker på vad man vågar sig på.
    Vi funderad epå hemliga uppdrag osv och det finns flertal som är roliga, men man blir rädd de blir besvärade och inte vågar pga andra som är där.
    Men det får inte hindra riktigt helelr .-) jag vill skratta, jag vill alla ska skratta och ha skoj och minne för kvällen att det var toppen..

Snälla förslag på mer hemliga uppdrag som är roliga men kanske även diskreta för hela mängden? eller ah både och :)
    Även andra tips? lekar? mer skoj?
    vi har gjort bla att borden ska delas upp och få uppdrag att tex skriva en dikt om oss eller till oss, en hejarramsa osv..det är kul :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-27 19:22
    Samt har ni något tips till nåt att göra eller ha i back up plan om det blir segt efter mat,tårta mm är klara. då musiken startas tex. vi funderade på en linedance för att få igång folket,men det sket sig nog. vet inte vem man ska fråga..

• Svar på tråden TIPS på roligheter till vårt bröllop :-) sådant även blyga folk klarar av att slappna av :) mer hemliga uppdrag..
  • jaggillarrosa

Oroa er inte över att folk är olika! Min erfaranhet är att organiserade fester alltid blir kul. När folk slipper ta egna initiativ liksom. Dikter och hejarramsor är kul. Man kan också göra lag som tävlar med att bygga ett hög torn av tändstickor och liknande aktiviteter. Eller kanske att alla uppdragen ska ha med kärlek att göra. Jag skulle göra en tipspromenad att ha i reserv om det blir tråkigt.

• Oniq

Vi hade hemliga uppdrag som inte alls var så hemliga då man indirekt samlade 'poäng' (guldstjärnor) för varje avklarat uppdrag, folk blev som galna.

Uppdragen var allt från lite kluriga diskussionsämnen till att erbjuda brudparet att servera dem mat eller dryck (det sistnämnda var skitbra, vi behövde knappast gå hungriga eller törstiga den kvällen -och allt bara för en liten guldstjärna på pappret Skrattande).

På vår bröllopshemsida (länken nedan) så hittar du alla våra konversationskort/äventyrskort om du vill ha inspiration.

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • AlwaysAndForever2012
    Oniq skrev 2011-12-02 08:43:04 följande:
    Vi hade hemliga uppdrag som inte alls var så hemliga då man indirekt samlade 'poäng' (guldstjärnor) för varje avklarat uppdrag, folk blev som galna.

Uppdragen var allt från lite kluriga diskussionsämnen till att erbjuda brudparet att servera dem mat eller dryck (det sistnämnda var skitbra, vi behövde knappast gå hungriga eller törstiga den kvällen -och allt bara för en liten guldstjärna på pappret Skrattande).

På vår bröllopshemsida (länken nedan) så hittar du alla våra konversationskort/äventyrskort om du vill ha inspiration.
    Ah, va bra :) det måste jag kika på. VI har också haft plan att ha hemliga uppdrag, men vi vet att hälften av folket är lite sega och säkert inte kommer våga nåt, även om vi göra några mer neutrala och några mer roliga. Man är bara lite nervösa att de "skrämmer" de vanligtvis avslappnade roliga tt inte våga heller..
  • Oniq

Våra uppdrag var inte det minsta hemliga då alla visste om att man 'samlade poäng'. Det låg några korthögar på varje bord som man fick dra ett kort från om man ville 'vara med och leka'.

Några kort hade vi gjort personliga för att folk skulle prata med vissa personer som vi anande kunde sitta tysta annars.
    Ex: Ta reda på vad XXX gjorde på scen under melodifestivalen 2009
    eller
    Hitta den som har smeknamnet XXX och ta reda på hur han/hon fick det
    eller
    Servera XXX en kopp kaffe

Uppgifterna var då utformade så att lite rolig personlig information kom fram och folk fick konversationsstartare, dvs den med smeknamnet hade en rolig historia bakom 'namngivningen' , killen man erbjuder kaffe dricker varken kaffe eller te, mm.

Eller, som du kommer att se om du hittar sidan, en bunt med konstiga konversationsämnen som 'definiera hastigheten snigelfart i m/sek' osv  
    De första minuterna var det nästan helt tyst (folk läste), men sedan bröt det loss totalt och vi har fått väldigt mycket komplimanger för roligaste/galnaste/intressantaste diskussionsämnenna på en fest/bröllop någonsin. :)  

• Chicita

Jag tror inte att man ska vara så rädd för att folk inte ska ha roligt.
    Det viktigaste är att brudparet är avslappnade och att bordsplaceringen är genomtänkt så att ingen stackare hamnar utanför.
    Om man oroar sig för att det ska bli tyst vid borden så är konversationskort eller uppdragskort som Oniq tipsar om överlägset bäst. Många gånger krävs det bara en isbrytare för att det sen ska släppa och alla vågar prata med varandra.
    Men oavsett vad ni gör för att försöka att få gästerna att slappna av så funkar inget om ni sitter som statyer och är livrädda för att det ska bli stelt. För då blir det det... Ni sätter tonen för stämningen.

Uppdrag och tokerier behöver vara på frivillig basis, kanske ḿed någon motivation (flest guldstjärnor vinner en XXX?) eftersom det finns många som blir totalt tillknäppta och mår dåligt när dom ska få lov att utföra något uppdrag eller leka lekar eller spexa, oavsett hur oskyldigt uppdraget / spexet / leken är...
    Det kan faktiskt få motsatt effekt till och med om man har otur.

Om man är bjuden på fest så är man rätt förprogrammerad om att det kommer att bli kul. Och det är upp till gästerna att hjälpa till att få det till att bli roligt också. Och jag har bara varit på ett bröllop som jag inte trivdes på - och det var ett bröllop där maten var rent ut sagt urusel, det kändes som att dom gifte sig för att "hinna före mig och exet" (vi hade inga planer alls på att gifta oss så det var ingen panik att hinna före oss *hihi* ) och sen skulle vi till råga på allt delas in i lag och leka lekar, dansa ringlekar och annat sånt. Inte så kul när man har en finklänning och högklackat på sig som inte är gjorda för att krypa om kring eller springa och hoppa...
    Nu var det ju inte sånt som du frågade efter tips på. Men som ett exempel bara... Det var obekvämt och jobbigt på det bröllopet.
    På ett annat där det inte var några lekar eller uppdrag eller något alls planerat, men maten var suverän, bordsplaceringen igenomtänkt och brudparet var lyckliga och på superbra humör - så hade jag nog en av de bästa kvällarna någonsin. Förutom mitt eget bröllop då Flört 

• Oniq

Håller med Chicita där, det roligaste bröllop jag varit gäst på var det där brudparet bara strålade av lycka. Man blev glad av att bara se dom och därför blev stämningen underbar. Dom hade inget special alls utan var bara smittsamt glada.

• AlwaysAndForever2012
    Oniq skrev 2011-12-02 13:24:13 följande:
    Våra uppdrag var inte det minsta hemliga då alla visste om att man 'samlade poäng'. Det låg några korthögar på varje bord som man fick dra ett kort från om man ville 'vara med och leka'.

Några kort hade vi gjort personliga för att folk skulle prata med vissa personer som vi anande kunde sitta tysta annars.
    Ex: Ta reda på vad XXX gjorde på scen under melodifestivalen 2009
    eller
    Hitta den som har smeknamnet XXX och ta reda på hur han/hon fick det
    eller
    Servera XXX en kopp kaffe

Uppgifterna var då utformade så att lite rolig personlig information kom fram och folk fick konversationsstartare, dvs den med smeknamnet hade en rolig historia bakom 'namngivningen' , killen man erbjuder kaffe dricker varken kaffe eller te, mm.

Eller, som du kommer att se om du hittar sidan, en bunt med konstiga konversationsämnen som 'definiera hastigheten snigelfart i m/sek' osv  
    De första minuterna var det nästan helt tyst (folk läste), men sedan bröt det loss totalt och vi har fått väldigt mycket komplimanger för roligaste/galnaste/intressantaste diskussionsämnenna på en fest/bröllop någonsin. :)  
    Jag kom ut på din sida nu och ska kika runt. Ska bli kul att få idéer
    Hade ni något pris som dom vann för stjärnorna och vem hade koll på att de verkligen fick stjärnor?
  • Oniq
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-12-02 20:38:17 följande:
    Jag kom ut på din sida nu och ska kika runt. Ska bli kul att få idéer
    Hade ni något pris som dom vann för stjärnorna och vem hade koll på att de verkligen fick stjärnor?
    Kollar du runt på sidan så ser du att det var en genomgående tanke med det hela eftersom vi hade rollspelstema. Vid varje bord fanns det en bordsvärd som delade ut stjärnor och för varje 5st stjärnor gästen samlat ihop fick den (utöver äran) ett specialkort som kunde användas som t.ex. halva priset i baren eller liknande.
    Köpte ca 1000st guldstjärnor (klistermärken) på ebay för en spottstyver, nästan 900st av dem gick åt till våra ca 60 gäster.
Svar på tråden TIPS på roligheter till vårt bröllop :-) sådant även blyga folk klarar av att slappna av :) mer hemliga uppdrag..