• LillaMy666

    Pris på blommor?

    Försöker få till en budgetpost på brudbuketten men vet inte vad jag vill ha och inte vad det kan tänkas kosta. Blommorna är inte jätteviktiga för mig så jag vill bara ha något enkelt. Vad tror ni det kan gå på som minst? Vill ha något som passar i temat vitt-ljusblått-silver. Något rätt billigt då! Tips?

    Gifter mig 4/2 så alternativet att gå ut och plocka egna sommarblommor finns inte riktigt. Så ni vet! ;) 

  • Svar på tråden Pris på blommor?
  • Dreaming

    Tja en liten bucket skull jag tror går på MAX 500 kr
    Så allt under det borde vara rimligt, tycker jag..

  • Cosy

    När jag var ocj kollade priser kostare en brudbukett allt från 500 och uppåt

    Men en bunden buget är oftast billigare än en hållare.


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • LillaMy666

    Tack snälla för svar! Låter som att man absolut kan få ihop något för 500:- då. Känns alldeles lagom för mig som inte är någon blom-fantast direkt. Vill mest bara ha något att hålla i handen.

  • Chicita

    Du behöver inte ha en hel bukett heller om det inte känns viktigt.
    Prata med en florist, berätta temat och säg ett maxpris.

    En enkel ros eller gerbera eller någon annan blomma som "tar lite plats" tillsammans med ett silverfärgat band kan kanske räcka?  

  • sweet

    Jag "snor" denna tråden eftersom att jag själv sitter och funderar på priser när det gäller blommor.
    Funderar på att göra en egen bukett med kallor och eventuellt vita rosor. Någon som vet vad styckpriset brukar ligga på? Behöver inte vara exakt men bara så jag kan få något hum om vad det skulle kunna gå på.

  • Chicita

    Styckpriset på kallor varierar beroende på säsong och storlek.
    Jag har sett priser från 25:- upp till över hundralappen. Kvalitétsrosor brukar väl ligga på runt 35-60:- eller lite mer om du har speciella krav på storlek och färg.

    Det är inte alltid som man tjänar så mycket på att göra själv när det gäller blommor.
    Jag fick min bukett (med 7 relativt stora kallor, grässtrån och trollhassel) samt två tärnbuketter med varsin kalla, grässtrån och trollhassel, samt ett arrangemang med djupröda vackra rosor och en sorts vit lilja som jag inte vet det exakta namnet på, i en vacker vit kruka - för 1500:-

    Styckepris på kallorna den dagen (det är ju dagspriser på blommor) låg på ca 80:-, rosorna var ca 65:- styck (10 rosor) och sen var det ju ca 10-15 av den där andra vita liljeväxten, samt gräs, trollhassel och bandet runt buketterna, krukan osv...
    Att köpa lösa blommor kan vara dyrare alltså eftersom många florister tar inte butikspriset + arbetskostnad, utan inköpspriset med lite påslag + arbetskostnad.
    Och då slipper du ju stressen av att binda buketten också om du inte är van vid sådant. 

  • Cosy

    jag funderade på att göra min egna bukett först men efterosm vi ska göra nästan allt annat själv och med vänner så ska jag köpa en bukett.

    Min snälla bror gav mig blomsterchekar i födelsdags present^^ så det ska användas till en lite bukett helst vill jag ha en boll men jag kan tänka mig en lösbunden bukett med
     


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • pulmonate

    Man kan göra fina bouquet ganska enkelt själv. Här kommer 4 tips!
    1) Till exempel en "blom - boll". Då kan du köpa 2st billiga paket rosor eller liknande, knipsa av allt utom 3cm ifrån själken och sätt i den i en 7cm grön boll som man köper hos floristen. 
    2) Eller varför inte använda en enda häftig blomma? Till exempel Strelizia (Bird of Paradise), eller 1-3 Allium, Protea. (dvs blommor som kommer ifrån Syd Africa, Australien mm). Brukar kosta 50-250kr/st.  
    3) Gå till blomsteraffärer som ligger brevid kyrkogårdar som brukar ha lite lägre priser. Att INTE säga att det är en brudbukett.  
    4) Varför inte göra en bouquet utav papper eller knappar? Hur häftigt som helst!






  • Cosy

    Jag tror inte på det med att smyga för den stakars floristen, om man ska köpa en bukett så ska man vara ärlig och säga en summa som man vill att buketten ska kosta. Då kan ju floristen göra en brudbukett som är perfekt för dagen, använda utslagna blommor istället för i normala buketter där det används inte lika utslagna växter.

    Visst tror jag de läger till någon etta före eller en nolla efter så fort det hör "brud"- något. Det är ju en del av den världe vi lever i


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • pulmonate
    Cosy skrev 2011-11-25 08:06:50 följande:
    Jag tror inte på det med att smyga för den stakars floristen, om man ska köpa en bukett så ska man vara ärlig och säga en summa som man vill att buketten ska kosta. Då kan ju floristen göra en brudbukett som är perfekt för dagen, använda utslagna blommor istället för i normala buketter där det används inte lika utslagna växter.

    Visst tror jag de läger till någon etta före eller en nolla efter så fort det hör "brud"- något. Det är ju en del av den världe vi lever i
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Detta var ett tips just för att få det billigare. Visst, det kanske fortfarande inte låter som hela världen om brudbuketten går på 800kr, men jag tycker att det är för dyrt när samma bukett egentligen kostar 400kr. Det beror ju sig på vad man ska ha för bukett. Vissa ser ju så typiskt brudiga ut så det mest hade kännts dumt, men jag tror i många fall är det ingen skillnad. Samma sak gäller allt kring bröllopet: maten, sminkös, hotell, mm. 
Svar på tråden Pris på blommor?