• Misswert

    Bryta löfte, eller göra som jag vill?

    Sedan någon månad tillbaka planerar jag och min sambo bröllop, av många anledningar (som jag inte drar i denna tråden) kommer mina syskon inte vara med.


    För typ 10 årsen, då jag hade en jättenära kontakt med min ena halvsyster, kom vi överens om att vara tärnor på varandras bröllop (hon var då skild, men i ett nytt förhållande).


    Förra sommaren ringde hon mig och talade om att hon skulle gifta sig och undrade om jag ville vara tärna, visst sa jag, men talade om att vi inte kunde den helgen då vi skulle vara utomlands (på semester med mina svärföräldrar som hade varit planerad ganska långe). Hon flyttade då vigslen en vecka frammåt (?), för att sedan helgen efter att inbjudan gått ut ställa in. Visst jag tycker synd om henne, men tyckte ändå att hon hade haft lite brottom (de hade när hon pratade med mig inte varit i hop mer än ett par månader). För typ två månader sedan ringde hon mig igen av samma anledning, hon skulle gifta sig (men en annan man). Dock hände samma sak igen, och hon ställde in ca en månad innan vigseln.


    Efter att jag blev hastigt svårt sjuk så bestämde jag och min sambo oss för att göra slag i saken och gifta oss. Men nu kommer jag till mitt problem. Min syster kommer inte vara bjuden på bröllopet (av anledningar jag pratat om i ett inlägg under familj och relationer (med eller utan syskon?)) Kan jag anse att jag inte behöver bry mig om löftet jag gav som tonåring, och med gott samvete fråga någon annan? Eller skall jag låta bli att ha någon tärna, så kan ju hon inte komma och beklaga sig i efterhand!


    Vi har inte kommit till den punkten i planeringen än, så jag vet inte hur min sambo ställer sig till det hela, vet dock att han inte tycker jag skall bry mig om mitt löfte till min syster.


    Men kan jag göra det? Vad tycker ni? Hur skulle ni göra?

  • Svar på tråden Bryta löfte, eller göra som jag vill?
  • Dejli

    Jag tycker inte det är ett löfte du behöver hålla... det är ju ungefär som att man lovar en killkompis när man är 15 att "om vi inte är gifta när vi är 30 så gifter vi oss med varandra". Nä, tonårslöften där förutsättningarna ändrats ordentligt är verkligen inget man ska ha dåligt samvete för att bryta... Om hon inte ens är bjuden så har hon verkligen ingen orsak att klaga, om hon inte ens gjort sig förtjänt av att deltaga som vanlig gäst.

  • SaraJoakim
    Dejli skrev 2011-11-22 08:17:59 följande:
    Jag tycker inte det är ett löfte du behöver hålla... det är ju ungefär som att man lovar en killkompis när man är 15 att "om vi inte är gifta när vi är 30 så gifter vi oss med varandra". Nä, tonårslöften där förutsättningarna ändrats ordentligt är verkligen inget man ska ha dåligt samvete för att bryta... Om hon inte ens är bjuden så har hon verkligen ingen orsak att klaga, om hon inte ens gjort sig förtjänt av att deltaga som vanlig gäst.
    Min bästa killkompis "som jag skulle gifta mig med vid 30 om vi var singlar" ska förhoppningsvis vara min bestman :D Har inte haft ett bra tillfälle att fråga än då han bor i Masterdam och vi måste sätta upp en video-date först :)

    Jag tycker inte du behöver hålla löftet heller... inga syskon skulle ju komma... hur förklarar du då för de andra att Hon ska vara Tärna? Det blir ju som en favorisering? Men du borde träffa henne personligen och förklara situationen kanske så du inte får en åralång familjefejd bara för att hon inte förstår din situation?
    Lycka till, det är din dag, inte hennes! Bruden är LITE viktigare än tärnan :p 
  • MalinLarsson

    Jag tycker inte heller att det är ett löfte som du behöver hålla. Jag menar, det är din stora dag och du ska inte behöva ha en tärna som du egentligen inte vill ha. Man får vara "ego" på sitt eget bröllop! Lycka till!  

Svar på tråden Bryta löfte, eller göra som jag vill?