• Linda84

Stolsöverdrag

Hej, har en lokal som behöver piffas upp till vårt vinterbröllop!
    är det någon som har tips på billiga stolsöverdrag  eller kanske någon som vill
    sälja sina gamla? Jag behöver ca 70st!! tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Stolsöverdrag
  • AnnaAK

Hej.
    Jag kommer använda lakan som knyts runt alternativt läggs över sitts och rygg (vikta till rätt bredd)... Har sett bilder på det och det ser snyggt ut. och är billigt. finns även instruktion på youtube :)  Jag har 80 st som jag sen kommer sälja.

• Styrka

Man kan även köpa billiga vita fleecefiltar på jysk (13 kr/st) och vika på längden över stolsryggen. Elegant, snyggt, enkelt och tidssparande, och dessutom lite bekvämare sits för gästerna!
    www.jysk.se/210/452/4500603/a/catalog

• Fiaa

Jag har köpt massa knoppa lakan från ikea, så jag syr. Tanken "'Vad fan har jag gett mig in på?!" dyker ofta upp! ;) men man får helt enkelt tänka på resultatet :) sen har jag gett några lakan och mönster både till min mamma och svärmor, så lite hjälp får jag ju :)

• Drullen
    Styrka skrev 2011-11-22 07:39:52 följande:
    Man kan även köpa billiga vita fleecefiltar på jysk (13 kr/st) och vika på längden över stolsryggen. Elegant, snyggt, enkelt och tidssparande, och dessutom lite bekvämare sits för gästerna!

Vilken bra idé, ja har försökt komma på hur vi ska göra. Insett att ja kanske måste sätta mig o sy för att komma billigare undan, men nu blir det ut o leta upp alla Jyskfiltar ; )
    Man borde väl kunna klippa o sy lite, så dom kan dölja stolarna helt oxå. (Stolarna i vår lokal är inte snygga.)

• Annixa
    Styrka skrev 2011-11-22 07:39:52 följande:
    Tack vilken bra ide´. Vi gifter oss nu i vinter å här i norrland är det kallt, så det kan nog vara mysigt för gästerna att sitta på en mjuk fleece filt, skulle dom bli hurrven så kan dom lägga den över axlarna sen! =D
  • Styrka
    Drullen skrev 2011-11-22 09:58:45 följande:

Vilken bra idé, ja har försökt komma på hur vi ska göra. Insett att ja kanske måste sätta mig o sy för att komma billigare undan, men nu blir det ut o leta upp alla Jyskfiltar ; )
    Man borde väl kunna klippa o sy lite, så dom kan dölja stolarna helt oxå. (Stolarna i vår lokal är inte snygga.)

Annixa skrev 2011-12-06 20:29:26 följande:
    Tack vilken bra ide´. Vi gifter oss nu i vinter å här i norrland är det kallt, så det kan nog vara mysigt för gästerna att sitta på en mjuk fleece filt, skulle dom bli hurrven så kan dom lägga den över axlarna sen! =D
    Eller hur!! Lycka till att hitta tillräckligt många bara! Där jag varit inne har de bara haft ett par stycken i lager, så man får nog bunkra upp rätt länge... eller så är det bara jag som haft otur i de butiker jag frågat.
  • Styrka

Vill oxå tipsa om att Ikea nu tagit in en 10-pack med femkantiga små speglar för 129 kr!
    Speglarna är kanske 10 cm x 10 cm.
    Jag hittar dem inte på hemsidan, men såg dem när jag var i varuhuset häromsistens.

• Styrka

Ooops, det sista inlägget skulle till tipstråden om rea och andra fynd. Men ni kasnke oxå har nytta av tipset?

• Drullen
    Styrka skrev 2011-12-07 20:15:35 följande:
    Annixa skrev 2011-12-06 20:29:26 följande:
    Eller hur!! Lycka till att hitta tillräckligt många bara! Där jag varit inne har de bara haft ett par stycken i lager, så man får nog bunkra upp rätt länge... eller så är det bara jag som haft otur i de butiker jag frågat.

Aj då, ja som tänkt att ja kan vänta lite, bäst att åka dit nu o köpa på sig det gäng dom har nu...

Ja har testat nu iallafall, med en vanlig filt för att se om det döljer stolen, o det gör det nästan, o stolarna vi ska ha är lägre i ryggen. Hoppas det finns så det räcker, annars får ja ta hjälp av släkten runt om i landet ; )

• Styrka
    Drullen skrev 2011-12-08 08:33:58 följande:

Aj då, ja som tänkt att ja kan vänta lite, bäst att åka dit nu o köpa på sig det gäng dom har nu...

Ja har testat nu iallafall, med en vanlig filt för att se om det döljer stolen, o det gör det nästan, o stolarna vi ska ha är lägre i ryggen. Hoppas det finns så det räcker, annars får ja ta hjälp av släkten runt om i landet ; )

Vad roligt! Jag har än så länge inte testat IRL men fick bara idén att det borde funka. Hur höga är era stolar? När jag lägger ihop total höjd+ ryggstödets höjd+ sittdjup+ sitthöjd så blir det ca 40 cm mer än de 160 cm som filten är lång, så de sista 20 cm får nog vara nakna. Det hade varit trevligt att se hur det ser ut i verkligehten. I januari är det dags att börja den stora fleecejakten tänker jag!
  • Drullen
    Styrka skrev 2011-12-08 18:24:50 följande:
    Vad roligt! Jag har än så länge inte testat IRL men fick bara idén att det borde funka. Hur höga är era stolar? När jag lägger ihop total höjd+ ryggstödets höjd+ sittdjup+ sitthöjd så blir det ca 40 cm mer än de 160 cm som filten är lång, så de sista 20 cm får nog vara nakna. Det hade varit trevligt att se hur det ser ut i verkligehten. I januari är det dags att börja den stora fleecejakten tänker jag!
    Åt det hållet funka det inte, ja la filten åt andra hållet, sen får man vika in det som hänger, båkat för att täcka ryggen... oj..haha det där fatta nog ingen hur ja mena. Det blir ganska mycket som hänger över hörnen på ryggstödet, ta det o vik som om man slår in ett paket över baksidan på ryggen.
  • Styrka
    Drullen skrev 2011-12-09 08:16:30 följande:
    Åt det hållet funka det inte, ja la filten åt andra hållet, sen får man vika in det som hänger, båkat för att täcka ryggen... oj..haha det där fatta nog ingen hur ja mena. Det blir ganska mycket som hänger över hörnen på ryggstödet, ta det o vik som om man slår in ett paket över baksidan på ryggen.
    Vi var på Jysk och köpte de 20 första filtarna idag! Det funkade fint att vika den på längden, men då blev filten något bredare än stolen, så jag gissar att man får vika in mer så att filten blir lite smalare och passar bättre på stolen. Vi provade inte heller på stolar som exakt passar måtten på de stolar som finns i lokalen. Men organzatyg till rosetter har vi, så det ordar sig nog!
  • weddingdreams
    Drullen skrev 2011-12-08 08:33:58 följande:

Hej, är det inte ni som ska gifta er i Slattefors i Linköping... För där har dom flece filtar tror jag... Kolla i så fall upp det...
  • Drullen
    weddingdreams skrev 2011-12-11 21:18:38 följande:
    Hej, är det inte ni som ska gifta er i Slattefors i Linköping... För där har dom flece filtar tror jag... Kolla i så fall upp det...

Ja det är vi :)

Hon visa dom o det är perfekt, men det skulle va så synd om vi skulle lyckas spilla på dom... : ( kommer inte ihåg hur många hon sa fanns, men ja tänkte att dom får va till över som hon sa ifall nån blir lite kall framåt kvällen... annars börjar väl folk riva loss från stolarna ; )

Men skulle ja inte lyckas hitta tillräckligt så kan man säkert låna de oxå.

Svar på tråden Stolsöverdrag