• Anonym (Knubbig)

En tjockis jakt på en brudklänning...

I maj ska jag äntligen stå brud och jag längtar! Jag vet hur jag ska ha håret, vilka smycken och typ av skor men det viktigaste av allt är ju klänningen och där känner jag mig helt lost!!  Jag har ingen aning om vilken typ som skulle passa mig och helt ärligt är jag livrädd för att gå ut och prova! Tycker det är jobbigt att hitta vanliga kläder och i en brudklänning vill jag ju känna mig vacker i! Min största sträck är att jag ska gå in i en affär och få höra att det tyvärr inte har någon klänning som är stor nog för mig att prova... Jag skulle sjunka genom jorden!!

Så extremt stor är jag inte och det mesta sitter på rumpa och ben, jag har även rätt breda axlar då jag en gång i tiden var riktigt vältränad. Idag är jag 165 cm och väger cirka 85 kilo, har storlek 40-42.

Så hur är det, finns det klänningar i ALLA storlekar i butikerna eller är de endast för de smala och långa? Bor utanför Stockholm så det är väl dit jag tar mig för att prova.. 

• Svar på tråden En tjockis jakt på en brudklänning...
  • Rosi

Det finns klänningar upp till storlek 54-56 i nästan alla butiker... Nixa har mest variation på klänningaran.. jag har själv 40 - 42 så det var inga problem för mig att hitta.

• Chicita

De flesta provexemplar är i storlek 40 eftersom dom är små nog att de som är mindre i storlek kan prova eftersom man kan nypa ihop dom i ryggen, och stora nog för att även om man har en storlek eller två större så kan man prova och se hur dom kommer se ut, även om man inte knäpper/snör/ drar upp dragkedjan.

Så du är väl optimalt byggd för att prova klänningar... Solig

• Anonym (Knubbig)

TACK känns lite mindre ångestladdat nu.. ska nog våga mig till bridaloutlet och kolla runt lite och försöka hitta rätt stil. Kanske till och med nu på måndag! Spännande.. =)

Gäller det bara att hitta några underkläder som kan vara passande att ha under..

• Fröken Söt

Jag drar storlek 42, och jag testade faktiskt en klänning i stl 36. Det beror på modellen vad som går och inte går. Jag kunde förstås inte dra upp dragkedjan men det fanns "resårband" med hyskor i också, så den hölls uppe och det gick att se hur den skulle se ut. De hade en hel del klänningar i storlek 40-44, så i den affären jag var i var det inga problem att vara en "liten knubbis" i alla fall.

• Silketuss

Lilly verkade ha mycket på rea, säkerligen har de många klänningar att prova i din storlek. För att inte tala om att de nyss fått in kollektionen för 2012. Var inte rädd för att prova, ts. Det kändes underbart att testa, jag gjorde det igår. Det var väldigt rar personal, och man kan få mycket goda råd. Tjejen som hjälpte mig, visste direkt vad hon skulle plocka fram för slags klänningar för att få fram mina bästa sidor, sas. 

• Memsan

Jag är 166 och väger strax över 80 kg. Har timglasfigur men drar ändå storlek 44-46 i vanliga kläder. Jag hade inga större problem med att prova klänningar när jag var i sthlm i augusti. Och då var jag ändå hos dom flesta brudbutikerna ifrån södermalm till östermalm. + att jag insåg att jag drar en storlek 42 i brudklänning- vilket var otroligt givande.

Var inte rädd att gå till "finare" ställen, jag gick till alla möjliga söders högtidskläder, bröllopskällan, sthlm brud & bal, lilly...etc
    Du kommer ha en jättefin provardag.

• Sessan67
    Tezzisen skrev 2011-11-19 20:47:12 följande:
    Denna sida har stl från 36-62

bridaloutlet.se
    Bridaloutlet har även butik i Ropsten, nära T-banan. Kan verkligen rekommendera dem för lite större brudar Solig
  • Anneli256

när du skrev som du gjorde så trodde jag att du var jäääätte stor.. 40-42 räknas inte som speciellt stort.. En väninna till mig har över 50 .. hon fick dock höra att det inte fanns i hennes storlek.. o att vissa modeller..spec en sådan hon önskade sig kunde man definitivt inte ha ..Men hon åkte in till Lillys i Danmark- där togs hon emot som en prinsessa och fick prova alla möjligt klänningar.. Skrattande

• Anonym (Knubbig)

Jag är nog större än vad storleken antyder, väldigt bred över rumpan så att säga. använder aldrig jeans då jag helt enkelt gett upp kampen.. :P största anledningen till att jag tvekar är att jag fick höra just att "tyvärr har vi inget som passar dig" när jag för några år sedan letade balklänningar med tre nära vänninor. De är alla långa och smala och hittade alls fina klänningar medan jag fick prova sammanlagt tre på fyra affärer.. Ingen som passade! Var helt knäckt efteråt!!

• lilly7

Tipsar också om bridaloutlet butiken. De är jättetrevliga där och har öga för vad man passar i.

• Vialpa

Jag har ungefär samma förhållanden som du rent kroppsligt. Ungefär samma storlek fd vältränade axlar och det sitter på rumpan. Jag var och provade i en butik kände inte riktigt för någon klänning där. Men jag hittade vilken modell jag ville ha och vad jag absolut inte ville ha.

Sedan googlade jag på internet och hittade www.jkdress.com där hittade jag vad jag sökte. Alla klänningar uppsydda för dig och valfri nyans eller färg, 3v leveranstid.

• Moster Stina

Rekommenderar också bridal outlet varmt! Man behöver inte boka tid, och man får pröva hur många klänningar som helst OCH ta kort på sig. Jag tyckte personalen där var jättetrevlig och välkomnande!

• Jane

Hej TS, jag känner igen mig i din beskrivning, har liknande mått. För det första är storlek 40/42 inte stort, utan normalt.

Mina tips är att: leta en klänning med snörning i ryggen som är justerbar och kommer sitta bättre. Du kanske ska prova en ballgown/princessklänning, som är skuren i midjan och som är bred över rumpan och låren, då kommer dessa döljas och det blir symmetriskt i förhållande till dina axlar.

Svar på tråden En tjockis jakt på en brudklänning...