• Atrocious

Gifta sig utan gäster, i fjällen?

Jag och sambon har gått i giftastankar i flera år nu, men det har aldrig blivit av. Dels har vi känt som enorm ångest över att våra familjer "måste" vara närvarande, hela ceremonin skulle bli grymt stel och vi skulle inte känna oss avslappnade och njuta av dagen. Ekonomin har också varit ett problem, vi är låginkomsttagare båda två.

Men nu har vi bestämt oss, vi rymmer iväg och gifter oss! Skrattande

Vi älskar naturen så vi fastnade genast för idén att gifta oss i fjällen, eller iaf i såna omgivningar. Eftersom vi inte kan resa hur långt som helst så antar vi att Jämtland är det bästa alternativet (bor i mellan-Sverige).

Har försökt att titta runt lite, men det verkar så svårt alltihop... Vi vill ha ett borgerligt bröllop, ingen anhörig alls med. Vi måste alltså fixa förrättare och vittnet. Är det något som vissa hotell/fjällstationer kan hjälpa till med?

Skulle bli så grymt tacksam för lite input och tips.

Vi vill alltså ha ett borgerligt, "hemligt" bröllop i fjällen som inte kostar alldeles för mycket. En svit för 10 000 kr är alltså inget alternativ, men vi vill också kunna unna oss en njutbar upplevelse med t.ex. god mat och mysigt rum.

Att tillägga är att vi inte har körkort eller bil, så det måste gå att åka dit kollektivt. Glad

• Svar på tråden Gifta sig utan gäster, i fjällen?
  • fruhgan

Jag tror absolut att vigselförrättare kan tänka sig att ta till en fjällstation som tex Nikkaloukta (det finns ju allmän väg dit) eller kanske Abisko (väg finns ju även dit och även järnväg om jag inte minns helt fel). Annars finns ju Riksgränsen och där finns både väg och järnväg.
    När ni väl har hittat en fjällstation eller dyl så finns det säkert vigselförrättare i kommunen som kan hjälpa er.
    Om det är i Jämtland ni vill viga er så finns ju Åreskutan! Jag vet minst ett par som gift sig där uppe och där kan ni absolut få upp en vigselförrättare Och då behöver ni inte tänka så mkt på kommunikationer och sånt och där finns det garanterat trevliga hotell/pensionat och väldigt god mat.
    Jag skulle nog välja Åre om jag var som ni! Lätt att at sig dit:bil,tåg eller flyg (till Östersund) och bra hotell och väldigt god mat. Om ni gifter er på sommaren så har många hotell lite bättre priser än de har under vintern.
    Jag och maken var i Åre i somras och bodde på Tott och deras dubbelrum är fräscha och säger ni att det är bröllop på gång så kanske de kan uppgradera er lite på rummet Vi var jättenöjda med Tott och så kan jag rekommendera restaurangen Villa Tottebo! Vi åt renkalv där och det var så galet gott Gott vin också

• Atrocious
    fruhgan skrev 2011-11-18 20:42:06 följande:
    Jag tror absolut att vigselförrättare kan tänka sig att ta till en fjällstation som tex Nikkaloukta (det finns ju allmän väg dit) eller kanske Abisko (väg finns ju även dit och även järnväg om jag inte minns helt fel). Annars finns ju Riksgränsen och där finns både väg och järnväg.
    När ni väl har hittat en fjällstation eller dyl så finns det säkert vigselförrättare i kommunen som kan hjälpa er.
    Om det är i Jämtland ni vill viga er så finns ju Åreskutan! Jag vet minst ett par som gift sig där uppe och där kan ni absolut få upp en vigselförrättare Och då behöver ni inte tänka så mkt på kommunikationer och sånt och där finns det garanterat trevliga hotell/pensionat och väldigt god mat.
    Jag skulle nog välja Åre om jag var som ni! Lätt att at sig dit:bil,tåg eller flyg (till Östersund) och bra hotell och väldigt god mat. Om ni gifter er på sommaren så har många hotell lite bättre priser än de har under vintern.
    Jag och maken var i Åre i somras och bodde på Tott och deras dubbelrum är fräscha och säger ni att det är bröllop på gång så kanske de kan uppgradera er lite på rummet Vi var jättenöjda med Tott och så kan jag rekommendera restaurangen Villa Tottebo! Vi åt renkalv där och det var så galet gott Gott vin också
    Tack så jättemycket för ditt svar! Åre låter faktiskt som ett bra alternativ, ska verkligen kolla upp det. Vi hade väl tänkt oss ett bröllop till sommaren, så det låter ju bra att priserna kan vara lite lägre.

Ska kolla upp Åre och Tott på en gång, åter igen tack!!
  • fruhgan
    Atrocious skrev 2011-11-18 20:46:44 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar! Åre låter faktiskt som ett bra alternativ, ska verkligen kolla upp det. Vi hade väl tänkt oss ett bröllop till sommaren, så det låter ju bra att priserna kan vara lite lägre.

Ska kolla upp Åre och Tott på en gång, åter igen tack!!
    Varsågod
    När jag och maken gifte oss så stod valet mellan att gifta sig i fjällen utan gäster (för långt att åka för gästerna - vi kunde inte med att "kräva" att du skulle åka 70-90 mil för vårt bröllop och vi kunde inte bjuda alla gästerna på resa och uppehälle) eller att gifta oss närmare hemtrakterna. Om vi haft miljoner så hade vi definitivt gift oss i fjällen och bjudit alla gäster på brööllop,resa och uppehälle
    Vi funderade på att gifta oss i kapellet i Nikkaloukta (underbart litet kapell- samiskt och modernt på samma gång) och så hålla bröllopsfest på fjällstationen Kebnekaise men då hade det krävts att vi kunde bjussa alla gäster på helikoptertur från Nikkaloukta till Kebnekaise också eftersom det är ca 2 mil om man går leden vilket ju man inte vill göra finklädd
    Ni vill ju gifta er borgerligt och att det ska vara smidigt att ta sig dit - så kör på Åre, det är ju närmare för er än Riksgränsen,Abisko och Nikkaloukta också (billigare för er att ta er dit).
    Lycka till med ert fjällbröllop! Det kommer bli underbart!
  • bridetobe2013

"Synd" att ni ville ha borgerlig vigsel. Grövelsjö kyrkan är väldigt mysig annars. Går även buss dit tror jag...

Svar på tråden Gifta sig utan gäster, i fjällen?