• Anonym

    Äktenskapsförord eller testamente?

    Om man skriver äktenskapsförord, gäller det bara vid en skilsmässa och inte vid dödsfall? Verkar så när jag läser texten nedan, saxad från Skatteverket:


    "7.2.1 Efterlevande makes arvsrätt


    Om arvlåtaren var gift, tillfaller hela kvarlåtenskapen den efterlevande maken (3 kap. 1 §


    ÄB). Detta gäller all den avlidnes egendom, d.v.s. både giftorättsgods och enskild egendom."

    Om man vill undanta något från både giftorättsgods och arv, är det testamente som gäller då?


  • Svar på tråden Äktenskapsförord eller testamente?
  • SaraJoakim

    Tror det är testamente som gäller?
    Men om ni har barn så ärver maken endast med fri förfoganderätt (han kan alltså inte testamentera bort pengarna) då barnen ska ärva vid hans bortgång.

    Kan man inte göra både och...? 

  • Anonym

    Jag tror att det beror på om man har barn eller inte. Om man har barn tror jag att de ärver den avlidnes enskilda egendom, men jag är inte säker.

  • Dejli

    Så vitt jag vet så gäller äktenskapsförord endast vid skilsmässa och testamente endast vid dödsfall. Det du skriver i ett testamente gäller alltså inte vid skilsmässa och tvärt om.

  • anne på grönkulla
    Dejli skrev 2012-01-10 11:59:28 följande:
    Så vitt jag vet så gäller äktenskapsförord endast vid skilsmässa och testamente endast vid dödsfall. Det du skriver i ett testamente gäller alltså inte vid skilsmässa och tvärt om.
    Nja, faktum är att man gör en bodelning enligt ett äktenskapsförord även vid dödsfall, men om man inte har ett testamente så kan den enskilda egendomen ändå ärvas av den efterlevande.
  • Lenblo

    Om man har barn tillsammans så ärver de parnerns egendom vid dödsfall. Visserligen brukar man få disponera egendom/pengar som deras förmyndare, men man måste också redovisa för överförmyndare exakt hur man har hanterat deras pengar så att man inte förskingrar etc. Bättre skriva ett testamente. Vill man bara överföra allt till andra parnern vid dödsfall så är det inte komplicerat.

  • Anonym

    Oj, jag har missat att jag fått svar!

    Det finns inga barn. Det gäller bara mellan makar alltså.
    Jag har forskat vidare lite och det verkar vara både äktenskapsförord och testamente som ska till.

Svar på tråden Äktenskapsförord eller testamente?