• Anonym (Helen)

Ingen bröllopsresa? =(

Jag är helt uppgiven!
    Det är så att jag går på en utbildning, jag var säker på att vi skulle ha gått klart terminen till det datumet jag beställde resan eftersom jag efterforskade lite med skolan och så.
    Jag önskade mig en tidig praktik istället för sen för att slippa missa något - vilket jag tyvärr inte blev beviljad.

Nu sitter jag här och ska resa i början av Januari - men en eximination väntar några dagar efter resans avgång.
    Trots att den borde vara tidigare. Jag har mailat min handledare och hon säger att det blir svårt att ge mig ledigt.
    Jag är helt uppgiven! Sitter här och gråter en skvätt.

Vad i hela friden ska jag ta mig till? Vår resa kostade jättemycket pengar! Jättemycket. Och vi kan inte avboka. Min familj har längtat så mycket! Dottern och sonen pratar inte om annat.
    varför skulle detta hända :( Vad gör man om man inte får ledigt? Gör om en HEL termin i utbildningen? Eller förlorar sextiotusen kronor?

Gråter

• Svar på tråden Ingen bröllopsresa? =(
  • Berlan

Be om att få göra extrauppgifter eller något. Jag åkte till Hawaii och missade kursens två största examinationer men det var inga problem alls tyckte lärarna, jag fixck istället varsin extrauppgift av dem och var med på det jag kunde. Klart det ska gå att lösa!

Givetvis kan läraren vara motsträvig eftersom det förmodligen innebär merarbete för honom eller henne, men det ska ju aldrig vara så att en examination inte kan göras om vid ett annat tillfälle eller på ett annat sätt.

• Strawberry

Vad läser du till och vilken typ av eximination är det som du missar? Hemtenta, salstenta, praktik, c-uppsats? Hur mycket missar du, är det flera moment och dagar som du kommer utebli? Det mesta brukar gå att lösa och en hel termin hänger väldigt sällan, om någonsin, på endast en slutuppgift. Hur skukle då den som blir sjuk eller liknande lösa det?

Jag har missat moment i min utbildning pga sjukdom men även vid resa, men alltid kunna lösa det på något sätt.

• chabar

Nej, misströsta nu inte!
    Som tidigare sagts så finns det en rad omständigheter som gör att andra också kan bli borta (sjukdom eller annat) och då måste det ju finnas utrymme för att kunna göra om uppgiften/tentan.

Vad är det för något du missar mer specifikt? och hur stor är kursen?

Du syftar till en praktik (tidig/sen) och att du inte blivit beviljad - är det alltså de sista examinerande momenten på en praktik som du missar ?

Oasett så måste det finnas en extra examinationsmöjlighet att erbjuda, vad skulle hända om du inte klarade provet/tentan/uppgiften? Eller vart sjuk?

Jag tycker du ska vara ärlig och säga att din resa har kostat dig en förmögenhet och att du bokat för att du hade prel. kollat med skolan och att det då skulle fungera.

OM det inte går att ordna något (vilket låter jättekonsigt i mina öron) så skulle jag välja att hoppa av kursen eller momentet - jag skulle inte avbokat resan. Kursen går antaligen igen om senast ett år, det blir inte så strömlinjeformat studerande, men livet borgar liksom inte för spikrak planering.

• Anonym (Helen)

Hej! Ursäkta det sena svaret, hade bråttom iväg när jag skrev sist och har inte haft möjlighet att svara förrän nu!
    Jag är tacksam över era svar - jag känner mig lättad!

Jag vet inte vad eximinationen går ut på, men jag går i termin 4 och ska ha eximination med en som går i termin 6 och som jag har jobbat med under hela praktiken.
    Men när ni säger att det MÅSTE finnas ett till tillfälle att examinera så har ni faktiskt helt rätt i det! Men jag förstår inte hur det ska gå att ordna då det bara är jag och denna tjejen? Hon kanske blir jättesur över att jag inte kan då.
    Fast nu känner jag ändå att jag säger till i god tid. Jag ljuger inte för läraren om vad jag ska göra utan nu har jag helt enkelt berättat för henne att jag ska på en bröllopsresa jag bokade för ett år sedan.
    Och jag gjorde en del efterforskningar och dom visade att det egentligen inte skulle vara några problem.

Jag är så orolig över svaret. Tänker att handledaren kanske säger något i stil med att en bröllopsresa verkligen inte är något skäl och att jag får skylla mig själv :(
    Jag hoppas på ett svar i morgon av henne.

• Anonym (Helen)

Hoppas på att handledaren fixar att vi båda kan ha examinationen en vecka innan - det borde väl fungera?
    vi är borta i 15 dagar så det känns fel att ha det för sent också. Men jag tar vilken chans som helst bara jag får åka på resan med min familj..

• chabar

Jag håller tummarna för dig!

• 070831
    Anonym (Helen) skrev 2011-11-16 17:40:37 följande:
    Hoppas på att handledaren fixar att vi båda kan ha examinationen en vecka innan - det borde väl fungera?
    vi är borta i 15 dagar så det känns fel att ha det för sent också. Men jag tar vilken chans som helst bara jag får åka på resan med min familj..
    jag hoppas att allt går ivägen så att du kan åka på din bröllopsresa . själv kommer vi spara ihop efter bröllopet för i tidsläget kommer inte våra besparingar räcka allt  med resan. Så resan får komma efteråt. 
    Vart ska ni åka ? om man får vara lite nyfiken?
    Vi ska åka till Italien när det blir av :D
  • Anonym (Helen)
    070831 skrev 2011-11-16 19:40:46 följande:
    jag hoppas att allt går ivägen så att du kan åka på din bröllopsresa . själv kommer vi spara ihop efter bröllopet för i tidsläget kommer inte våra besparingar räcka allt  med resan. Så resan får komma efteråt. 
    Vi har också sparat ett tag Glad Vi gifte oss i våras och åker inte förrän nu!
    Ska bli så roligt och vi har längtat otroligt mycket! Vi åker till Thailand, blir billigt och bra när man väl är där tror vi! Solig
  • chabar
    070831 skrev 2011-11-16 19:40:46 följande:
    Vi kör samma upplägg och samma resmål :)
    Italien nästa höst förhoppningsvis, gifter oss sista juni :D
  • 070831
    chabar skrev 2011-11-16 21:35:29 följande:
    Vi kör samma upplägg och samma resmål :)
    Italien nästa höst förhoppningsvis, gifter oss sista juni :D
    någon plan vart i italien ni ska ??  vi gifter oss 12e maj
  • chabar
    070831 skrev 2011-11-16 23:51:37 följande:
    någon plan vart i italien ni ska ??  vi gifter oss 12e maj
    Nej inte än, jag är sugen på att åka till norra italien och söka oss neråt. Men så är jag samtidigt sugen på korsika, vilket ju inte alls är samma sak. Har ni en resrutt planerad? Jag vet att många frågar och rek. olika ställen runtom Italien, men för att vara ärlig så tror jag att det mesta är fint - och för mig är maten viktigast ;D
  • 070831
    chabar skrev 2011-11-18 00:33:44 följande:
    Nej inte än, jag är sugen på att åka till norra italien och söka oss neråt. Men så är jag samtidigt sugen på korsika, vilket ju inte alls är samma sak. Har ni en resrutt planerad? Jag vet att många frågar och rek. olika ställen runtom Italien, men för att vara ärlig så tror jag att det mesta är fint - och för mig är maten viktigast ;D
    Ja vi har iaf planerat rom . colosseum vill jag gärna se :) Men sen när vi ändå är i italien vill jag träffa min italienska brevvän som bor i rom . som jag har träffat en gång när hon var i malmö :) så en återträff skulle inte vara fel :)
    Annars har vi inte pratat mer om resan än. Jag ska kolla om korsika för jag har inte hört det innan så jag ska kolla lite bilder därifrån :) Ja vi hoppas kunna stanna i italien minst 2 veckor 1vecka känns inte lönt :) Åh det blir mitt första resmål har annars bara varit i danmark och dit tar 20 min för mig åka om jag åker in först till hbg.. så det blir en fin resa så det blir tömma kameran och ladda upp den. Batteriet håller väldigt länge :) Italienska maten är väldigt fint så vi ska ha italiensk buffe på våran meny på vår dag :*)  Men italien är ju oxå så himmla fint så man skulle kunna ta en cykel tur..
  • Anonym
    Anonym (Helen) skrev 2011-11-16 17:39:25 följande:
    Hej! Ursäkta det sena svaret, hade bråttom iväg när jag skrev sist och har inte haft möjlighet att svara förrän nu!
    Jag är tacksam över era svar - jag känner mig lättad!

Jag vet inte vad eximinationen går ut på, men jag går i termin 4 och ska ha eximination med en som går i termin 6 och som jag har jobbat med under hela praktiken.
    Men när ni säger att det MÅSTE finnas ett till tillfälle att examinera så har ni faktiskt helt rätt i det! Men jag förstår inte hur det ska gå att ordna då det bara är jag och denna tjejen? Hon kanske blir jättesur över att jag inte kan då.
    Fast nu känner jag ändå att jag säger till i god tid. Jag ljuger inte för läraren om vad jag ska göra utan nu har jag helt enkelt berättat för henne att jag ska på en bröllopsresa jag bokade för ett år sedan.
    Och jag gjorde en del efterforskningar och dom visade att det egentligen inte skulle vara några problem.

Jag är så orolig över svaret. Tänker att handledaren kanske säger något i stil med att en bröllopsresa verkligen inte är något skäl och att jag får skylla mig själv :(
    Jag hoppas på ett svar i morgon av henne.
    Om man läser på universitetet har man rätt att få tentera av kurser långt i efterhand, så länge inte kurserna har ändrats. Kolla med studentkåren om du är medlem där!
  • Anonym (Helen)

Hej allihopa! Tänkte bara meddela om att jag har fått ett härligt besked!
    En bröllopsresa var ett mycket giltigt skäl till att få ledigt! :D
    Det trodde då inte jag. Men nu kan vi pusta ut hela familjen!

Usäkta att jag skrivit anonymt - kunde egentligen avslöjat mig från början. Men inne på forumet vet jag finns människor som jag är bekant med och som jag inte orkade visa vem jag var just från början. Känns så skönt att kunna tala ut ordentligt om sina besvikelse ibland utan att alla vet vem man är.

Tack för alla era svar - dom har verkligen hjälpt mig mot oron de sista dagarna!

• Dejli

Å så skönt för dig! Förstår verkligen panikkänslan man får först, men det brukar lösa sig till slut. Njut av semestern!

• 070831

vad skönt att det löste sig :)

• Strawberry

Skönt att det löste sig och hoppas ni får en helt underbar resa!! =)

Svar på tråden Ingen bröllopsresa? =(