• smulanz

    Tärnans klänning. Vem betalar?

    OK jag vet att detta ligger nånstans, men hittar inte  =/

    Men i alla fall, har en väninna som fnös åt mig =( för att jag sa att klänningen kan hända att ni tärnor får stå för själv.
    Vi har inte så mycket pengar och försöker göra vårat bröllop till den billigaste vi kan.
    Jag har hittat min kälänning för 600kr och 3 små flick klänningar för 550kr tillsammans.
    (ebay)
    Och nu är det bara sonens tur och sen mannen... sonen tänker jag titta igen på ebay.. kan få ett helt sett för 300kr.
    Men... tärnans klänning... är det fel av mig att "hitta" den billigaste jag kan men be dom själva  betala det?
    Vi kommer också ha Kuvert för buffen, vi har sagt att detta är deras "bröllops present" till oss med 200kr i.

    Är det jätte fel av mig att be tärnorna betala för deras egen klänning själv?

  • Svar på tråden Tärnans klänning. Vem betalar?
  • TheD

    Nej det är inte helt fel. Men har du/ni en färg klar för klänningen eller hur den ska se ut eller får hon bestämma HELT själv?

    Att bli tillfrågad att vara tärna/marsalk är en ära, en stor ära. Sen kläderna får ni avgöra själva hur ni vill ha det. Vi betalade tärnans och marsalkens klädsel. Syrran fick ett papper med förslag på klänningsmodeller vi gillade och sen fick hon kolla runt själv. Och klänningen skulle vara lila! Så hon hittade en och frågade om den var okej :)

    Fundera på om det finns gränser för hur klänningen ska vara eller om det är fritt fram... Man vet aldrig vad som kommer gåendes efter (?) er vid vigseln ;)

  • smulanz

    hahaha ja hmm jag har hittat en klänning, min brudklänning är vit med rött band runt om midjan typ fast under brösten. ja lite kasigt att förklara men vill ha rött och vitt som tema.
    Men klänningen jag har hittat kostar inte mer än 250 kr ungefär.... den är ganska rak och enkel men jätte fin.

     =)

  • Godis

    För mig är det så här:
    *Ska jag bestämma vilken klänning dom ska ha så står jag för kostnaden
    *Får dom själv bestämma/alt en klänning dom även kan använda efter bröllopet så står dom för kostnaden
    *Man delar 50/50...speciellt om tärnan har bättre ekonomi än en själv.....sen behöver ju inte tärnan ge er någon present utan man kan se att den kostnaden kvittas gentemot klänningen

  • Trivia

    Det är ju bara du som kan bestämma vad du begär av en tärna. Med det menar jag att du får lägga fram att det här och det här förväntar jag mig om det är så att du vill ställa upp som tärna.
    Ett alternativ kan ju vara att säga att jag kan betala x antal kronor för klänningen. Hittar du någon som är dyrare så får du betala mellanskillnaden.
    Att vara tärna tycker jag inte betyder att man kan kräva vad som helst. Samtidigt som inte bruden får bossa omkring med tärnan heller...tärnan ska ju kunna känna sig bekväm i det hon ska ha på sig också...

  • smulanz

    Tack så mycket för era svar... ja alltså klänningen jag har tittat på är fin även utan för tärnas område så att säga =).

    Ja jag ska grubbla lite till, jag antar att den som "fnös" åt mig blir utan tärna eftersom hon gick emot mig med 250 kr och sa att jag är ju faktisgt "single" ensamstående med 2 barn.. hmm ja det är det många som är... men strunt samma =). tack alla.

  • Chicita

    Enligt ettikettregler så sägs det att det är en ära att vara tärna och därför betalar tärnan klänningen själv.

    Men ju mer krav man har på klänningens utseende - destå större andel får man betala själv anser jag. Så om du hittar en klänning och säger att "den här vill jag att ni köper" så känns det inte rätt, oavsett hur billig den är. Det är ju inte säkert att det är en klänning som dom hade valt själva om dom fått välja fritt.

    Att säga att dom slipper betala kuvertavgiften om dom köper klänningen låter inte bra i mina öron.
    Jag skulle självklart bjuda bröllopsföljet på maten ändå, även om det var kuvertavgift. Jag brukar inte ta betalt av de som hjälper mig.
    Men det är min åsikt, inget som alla tycker. Flört 

    Men jag tycker att du ska ta och lyssna på dina känslor. Om du känner att den här tjejen känns "fel" som tärna så välj någon annan, hur nära vänner ni än är. Annars kan du hamna i en situation som blir värre än tjafs över en klänning Obestämd 
    Och hur du än gör - lycka till Solig 

  • smulanz

    Tack så mycket för dina råd =) det förstår jag att det kan kännas fel att be dom betala en klänning som jag prompt vill ha, men självklart vill jag gärna att dom har liknande kläder och inte kommer som helan och halvan =).
    Så kanske dom ska tillsammans kolla upp nått så dom får nått liknande?
    Hmm lite svårt

    Men inte tar jag betalt av dom som hjälper mig så... den ända som egentligen hjälper mig är en av tärnorna som ska göra bröllops tårtan och hon behöver inte betalat nånting.
    Förrutom att vara med =).

    Men jag sitter och funderar på att betala men då kan det hända att dom inte vill ha klänningen =/ kan dom (ja kan kan dom väll men ) neka en klänning... som är relativt fin?
    hmm svårt det med haha.

  • Chicita

    När det gäller kläderna så måste ni ha en dialog. Säg att "jag vill att ni har en klänning i den här färgen och som är minst / max så här lång/ är halterneck / är axelbandslös / har ärm. Jag betalar max så här mycket, hittar ni en klänning som är dyrare så får ni betala mellanskillnaden. Och jag vill att ni har likadana klänningar".
    Det är väl det shysstaste?
    Då får du som du vill, samtidigt som dom har något att säga till om när det gäller klänningarna Glad 
    Du kan ju visa bilden på den du hittat och sagt att det är den klänning du gillar bäst, men dom får välja en annan om dom väljer i samma färg som den du visat + att dom pratar ihop sig om samma klänning, och så det där med kostnaden då... 

  • smulanz

    Ja jag börjar nog tycka det jag med... ska höra med dom om detta... =)

    Ja jag ska höra med tjejerna haha =) de känns som en stor karusell haha =) tack gullet för din "heads up". =)

  • Mahy

    Jag har bett mina tärnor att betala sina klänningar själv, Det kommer vara deras present till mig, Jag bad dem att ha en viss färg på klänningen, sen hittade jag en sida där de kunde beställa klänningarna i den specefika nyansen jag ville ha, plus att de själva ville ha samma nyans på sina klänningar så att de skulle matcha. De har helt valt modell och tyg själva, det har med rakt gått på ca 450-550 kr per klänning, hittils har alla tyckt att det är ett kap, det fanns de som har valt att köpa lite dyrare klänningar för att de känner att de har råd med det, och några som har beställt en billigare modell. Det var tjafs i början, men till slut enades de och nu tycker alla att det var en bra ide. (även om 1 tycker att de ska ha en helt annan färg än den vi har valt)

  • Chicita
    smulanz skrev 2011-11-14 15:22:28 följande:
    Ja jag börjar nog tycka det jag med... ska höra med dom om detta... =)

    Ja jag ska höra med tjejerna haha =) de känns som en stor karusell haha =) tack gullet för din "heads up". =)
    Lycka till och hoppas att dina tärnor kommer vara ett stort stöd för dig Glad
    Och då menar jag inte att dom ska göra massa saker eller prata bröllop 24 timmar om dygnet Flört
    Men bara att dom är stabila och en trygghet och att du slipper tjafs om kläderna...
  • mariat709

    Jag tycker det är helt fel!
    Om du har krav på klänningen till tärnorna och vill bestämma vilken de ska ha så ska du självklart stå för kostnaden.
    Däremot kan du be dem ha en valfri klänning men gärna i en bestämg färg, då kan tärnorna betala själva.

  • Mahy
    mariat709 skrev 2011-11-14 15:54:27 följande:
    Jag tycker det är helt fel!
    Om du har krav på klänningen till tärnorna och vill bestämma vilken de ska ha så ska du självklart stå för kostnaden.
    Däremot kan du be dem ha en valfri klänning men gärna i en bestämg färg, då kan tärnorna betala själva.
    Fast varför? Om man känner att man inte vill ha den färgen eller inte har råd med klänningen som du får välja fritt förutom att det ska vara en specifik färg så behöver du inte vara brudtärna,  Det finns ju inget tvång? Det är ju en ära att bli tillfrågad, du gör inte bruden en tjänst.
  • 070831

    jag har stått för klänningen sen ville min tärna stå för en liten summa själv då frågade jag om hon kunde stå för skorna  o då hittade jag ett par på ebay och 300 står hon då för själv som dom kostar med frakt :D

  • lilly7

    Jag betalar mina tre tärnors klänningar eftersom jag har bestämt vad jag vill att de ska ha på sig. Smink, skor och hår får de däremot stå för själva, men där har jag heller inga krav på vad de ska ha.

  • sandraochdaniel
    Mahy skrev 2011-11-14 15:28:02 följande:
    Jag har bett mina tärnor att betala sina klänningar själv, Det kommer vara deras present till mig, Jag bad dem att ha en viss färg på klänningen, sen hittade jag en sida där de kunde beställa klänningarna i den specefika nyansen jag ville ha, plus att de själva ville ha samma nyans på sina klänningar så att de skulle matcha. De har helt valt modell och tyg själva, det har med rakt gått på ca 450-550 kr per klänning, hittils har alla tyckt att det är ett kap, det fanns de som har valt att köpa lite dyrare klänningar för att de känner att de har råd med det, och några som har beställt en billigare modell. Det var tjafs i början, men till slut enades de och nu tycker alla att det var en bra ide. (även om 1 tycker att de ska ha en helt annan färg än den vi har valt)
    Åh har letat efter en sådan sida...vilken är adressen?
    Hittade dessy.com som fungerar som du beskriver men de har inga priser på sidan... 
  • Ekna

    Jag tycker dom kan stå för de själv. Mina tärnor blev så glada att jag ens frågade just dom så dom tycker nästan de är en självklar helt att stå för de själv. Jag har krav på vilken färg dom ska ha på klänningen men dock har jag sagt till dom att hitta en modell som dom kan avända sen med, så dom får ut någoting av sina pengar. Men som sagt de är ju upp till var och en. Lycka till hoppas de löser sig :)

  • Mahy
    sandraochdaniel skrev 2011-11-15 09:06:14 följande:
    Åh har letat efter en sådan sida...vilken är adressen?
    Hittade dessy.com som fungerar som du beskriver men de har inga priser på sidan... 
    Tidebuy.com! deras klänningar är verkligen fantastiska! Vi har fått de första tre tärnkläningarna, plus mammas klänning och min brors flickväns klänning, och ALLA har varit bra! I alla klänningarna finns det en insydd BH vilket alla uppskattat, Klänningarna är otroligt välsydda, jag hade inte jättehöga förväntingar men de var helt underbara! jag kommer så fort bröllopet är över beställa en till mig själv därefrån :)
  • 120530

    Min tärna står själv för sin klänning, antingen köper hon en ny som hon tror hon kommer få användning av senare eller så använder hon en klänning hon redan har. Jag har inga stora krav på hur den skall se ut, bara att hon håller sig till vår färgskala.


    Har man krav på modell eller färg tycker jag att brudparet skall betala klänningen.

  • 070831
    Ekna skrev 2011-11-15 12:37:58 följande:
    Jag tycker dom kan stå för de själv. Mina tärnor blev så glada att jag ens frågade just dom så dom tycker nästan de är en självklar helt att stå för de själv. Jag har krav på vilken färg dom ska ha på klänningen men dock har jag sagt till dom att hitta en modell som dom kan avända sen med, så dom får ut någoting av sina pengar. Men som sagt de är ju upp till var och en. Lycka till hoppas de löser sig :)
    ja om tärnorna går med på det så är det bara frid och fröjd :) finns ju hur mycke skor som helst som passar till .. :d
Svar på tråden Tärnans klänning. Vem betalar?