• Jalle

Förlovningsring i rödguld + vigselring i vitguld?

Jag har en rak slät förlovningsring i rödguld (eller är det gulguld...vad är skillnaden?), 5 mm bred, och funderar på en vigselring i vitguld. Någon som har bilder? Skulle behöva se några kombinationer, gärna både med stenar och utan. Vad tror ni tex om en slät vitguldsring i samma modell som förlovningsringen fast 3 mm bred?

• Svar på tråden Förlovningsring i rödguld + vigselring i vitguld?
  • 20090801

Här är min vigselring. Förlovningsringen i mitten med två prinsesslipade diamanter och sedan en vitguldsring på var sida om den med 14 briljantslipade diamanter i var ring.
  • Jalle

Snyggt!

20090801; Sitter de ihop?

Vad tror ni om två helt släta i olika färger? Låter det konstigt, har inte sett någon som har så. Å handra sidan gillar jag tanken att det inte är så vanligt. Har förgäves försökt googla fram en bild. Får gå in till en guldsmed och prova helt enkelt.

• Januaribrud

Jag har också en slät rödguldsring som förlovningsring. Jag tänker satsa på en vitguldsring med inslag av rödguld som vigselring.

Jag var länge sugen på ringen på bilden ovanför (är från Flemming Uziel, kollektion Azuro). Nu blev det inte den för min del tyvärr. Min förlovningsring är lite kupad så de passade de inte så bra ihop. Det är iallafall ett bra exempel på en vitguldsring som, enligt min mening, skulle bassa bra ihop med en slät förlovningsring i rödguld

• Niini
    Jalle skrev 2011-11-14 13:41:57 följande:
    Snyggt!

Vad tror ni om två helt släta i olika färger? Låter det konstigt, har inte sett någon som har så. Å handra sidan gillar jag tanken att det inte är så vanligt. Har förgäves försökt googla fram en bild. Får gå in till en guldsmed och prova helt enkelt.
    Mina ser helt ok ut efter duschen (när vigselringen svängt sig med diamanterna inåt) :)
  • Isis
    Snyggt!

Två helt släta, samma bredd och kupning men i olika färger är fint tycker jag
    Enbart så jag skulle kunna tänka mig att kombinera vitt och gult guld. Allt annat blir 'för mycket' tycker jag. Obs att jag inte lägger någon värdering i detta - min personliga smak bara !
  • Jalle

Var också inne på att det blir för mycket med blingbling om man har olika färger på ringarna, men nu tycker jag det är snyggt. Kanske fem stenar, som är nedsänkta i ringen.

• ewaulrica

Här är min blivande vigselring och min förlovningsring. (har inte gift mig än ;)) Såg att BT lånat bilden och lagt den på sin förstasida också, blev förvånad, men glad så klart! Jag är jättenöjd, har alltid velat ha en tunnare ring som "vilar" ovanpå förlovningsringen, och ett tag funderade jag också på att ha en helt slät, i vitguld. Men det var innan jag hittade denna till ett bra pris! :) (det är en Schalins Spectra 3, stenar helt runtom)
  • joråsåatt
    20090801 skrev 2011-11-14 05:56:19 följande:

Här är min vigselring. Förlovningsringen i mitten med två prinsesslipade diamanter och sedan en vitguldsring på var sida om den med 14 briljantslipade diamanter i var ring.
    Jättefin kombo!!

Till TS: Känns väldigt vanligt att kombinera vitt och gult guld. Min mamma som gifte sig i slutet på 70 talet har också så (haha, om nu det var till någon hjälp!). Personligen kör jag på två gulguldringar efter att min guldsmed "snackat ner" vitguld, haha!
    Men tycker att det är fint att blanda, summa sumarum ;)
  • marsbruden
    joråsåatt skrev 2011-11-15 10:10:34 följande:
     Personligen kör jag på två gulguldringar efter att min guldsmed "snackat ner" vitguld, haha!
    Men tycker att det är fint att blanda, summa sumarum ;)
    Varför snackade guldsmeden ner vitguld? vad var argumenten? Håller de sämre, är de mindre tåliga eller varför? *nyfiken*
  • joråsåatt

Ja, en vitguldsring tappar sin "vithet" med tiden och behöver rodineras om med jämna mellanrum för att inte se sliten ut (och jag håller nog med, slitna vitguldsringar är inte så snygga). I rött/gult guld däremot så blir inte slitningar så synbara.

Hm, hoppas du förstod vad jag menade.

Hennes ord ang. vitguld var att det såg lite ut som en diskbänk efter ett tag, hehe!

• ewaulrica
    joråsåatt skrev 2011-11-15 12:11:40 följande:
    Ja, en vitguldsring tappar sin "vithet" med tiden och behöver rodineras om med jämna mellanrum för att inte se sliten ut (och jag håller nog med, slitna vitguldsringar är inte så snygga). I rött/gult guld däremot så blir inte slitningar så synbara.

Hm, hoppas du förstod vad jag menade.

Hennes ord ang. vitguld var att det såg lite ut som en diskbänk efter ett tag, hehe!
    håller med, det fick jag höra också när jag köpte min vitguldsring. Men vad jag förstod så är det inte alla vitguldsringar det gäller? det berodde väl typ på vilken rodiumhalt osv man har i ringen... ? eller jag vet inte. :)

bra tips dock, speciellt viktigt att tänka på om man väljer en helt slät ring i vitguld, då syns det ju eventuellt ännu mer, eftersom det är mer yta som blir sliten. Jag som har stenar nedsänkta runtom hela ringen kanske klarar mig något bättre, (dvs det syns inte lika mycket) men jag antar att jag kommer få lägga på lite nytt om kanske 5 år. :)
  • 20090801

Ringarna sitter ihop, vitguldsringarna är från schalins. Ett tips är att kolla runt när du väl har bestämt dig för vad du vill ha, vilken modell och storlek. Vi kom över dem för halva priset mot vad guldsmeden skulle ta. Jag använder min ring dagligen och visst lite repor har det blivit men den är fortfarande blank och glimmar på fingret.

Snyggt!

• Sofi K

När vi letade förlovningsringar fick vi svar på de flesta frågor man över huvudtaget kan ha. Var väldigt få ställen som hade hemma vigsel/förlovningsringar i gulguld. Den "vanliga" guldringen är alltså rödguld. Vi lyckades dock hitta en försälgare som kunde visa oss gulguld och den var mer åt det gula hållet. Mindre koppar i, om jag inte minns fel :)

För att svara på din fråga, så tycker jag absolut att det fungerar med rödguld i förlovningsringen och vitguld i vigselringen. Snyggt det låter med din tanke om att ha den 2 mm tunnare! Hoppas du kommer på hur du ska ha det!

• Berlan

Anders Fors har en hel del varianter med vitt och rött guld på sin hemsida www.guldsmed.com.
    Bland annat denna nedan. Tycker det kan vara riktigt snyggt att kombinera!

• ewaulrica
    20090801 skrev 2011-11-16 22:52:23 följande:
    Ringarna sitter ihop, vitguldsringarna är från schalins. Ett tips är att kolla runt när du väl har bestämt dig för vad du vill ha, vilken modell och storlek. Vi kom över dem för halva priset mot vad guldsmeden skulle ta. Jag använder min ring dagligen och visst lite repor har det blivit men den är fortfarande blank och glimmar på fingret.
    är det samma ringar som jag har ovan; Schalins Spectra 3? :)
  • 20090801

Dessa förlovningsringarna köpte vi http://smycka.se/produkter/2598/46-5-46-7/, min första födelsedag efter förlovningen fick jag presentkort av min numera man så jag kunde sätta i de två stenarna i min förlovningsring.

Sedan blev det Schalins Passion 237-2,51, modellen hette inte så då men är samma ring.

• ewaulrica
    20090801 skrev 2011-11-17 16:14:36 följande:

Dessa förlovningsringarna köpte vi smycka.se/produkter/2598/46-5-46-7/, min första födelsedag efter förlovningen fick jag presentkort av min numera man så jag kunde sätta i de två stenarna i min förlovningsring.

Sedan blev det Schalins Passion 237-2,51, modellen hette inte så då men är samma ring.

De är jättefina :) Jag har varit gift förut, hade stenar "bara" på framsidan den gången, och tyckte då att det blev så "jobbigt" att snurra på ringen så stenarna kom åt rätt håll hela tiden. (de snurrade och låg helt åt fel håll/snett hela tiden, mina fingrar är funtade så :( )

Den här gången ville jag därför ha en ring med stenar helt runtom, eller bara en slät, för att slippa det I-landsproblemet.. ;) Vi hittade min Spectra 3 på halva priset så då var det bara att slå till :) *nöjd*
  • Jalle

Tack för alla svar! Finns en hel del att fundera på. Vill ju att vigselringen ska hålla lika bra som den andra, kanske ser konstigt ut med två ringar som slits olika? Sådan där scalinsring med stenar runt om var faktiskt det första vi tittade på. Kan mycket väl bli som det brukar, att jag är tillbaka där jag började. Fin är den! Men då blir den nog i rödguld iaf.

Svar på tråden Förlovningsring i rödguld + vigselring i vitguld?