• Äldre 13 Nov 10:28
    4751 visningar
    22 svar
    22
    4751

    Maid of horror

    Ser att många behöver få gnälla av sig lite på sina brudtärnor / marskalker och den tråd jag skapade förut när jag var ledsen över min vän som skulle vara brudtärna känns inte rätt att fortsätta i. Jag kopierar dock det mesta från trådstarten eftersom det är en lång historia och jag inte direkt orkar skriva allt igen FlörtHär är det alltså tänkt att ni kan få gnälla lite över erat bröllopsfölje om ni vill utan att någon ska klanka ner på att man inte ska förvänta sig för mycket av andra...

    Min berättelse får starta det hela:

    Måste bara skriva av mig...
    Jag har mått dåligt, varit ledsen och deprimerad av och till samtidigt som jag sett fram emot bröllopet av hela mitt hjärta.

    Varför har jag då mått dåligt?
    Jo...
    Min bästa vän sen många år tillbaka som skulle vara tärna började med att skvallra om bröllopet långt innan vi ens berättat för våra föräldrar.
    Jag behövde berätta för någon och då valde jag ju henne, eftersom jag ville fråga henne om hon ville vara tärna också. 5 min efter att jag sagt "berätta inte för NÅGON, inte ens min M2B vet att jag har frågat dig än" så börjar hon prata om bröllopet inför både min blivande + hennes man. Och sen har det fortsatt...
    "kan vi inte byta tema? Det vi har valt är inte kul"
    "Kan inte HON få gå efter ett eget tema om vi nu inte vill ändra allt för hennes skull?"
    "Hon vill sitta bredvid den och den" (jamen dom är inte bjudna) "bjud dom då, jag vill sitta bredvid dom"
    "Det är bättre om jag syr hennes kläning sist, så den sitter bra ifall hon hinner tappa vikt"
    osv...
    Hon skulle anordna en möhippa för att "hämnas". Varför det? Hon fick en som var precis som hon önskade...
    Jag vill inte ha en förnedringshippa men det ville hon. Sa jag det så blev hon arg och tog det som personlig kritik.
    Hon ville inte lägga pengar på klänningen, alla andra i bröllopsföljet har fått erbjudande om att få 500 i bidrag och betala resten själv och alla har avböjt bidrag.
    Hon (som dessutom inte ens erbjöd sig att betala MIN tärnklänning när jag var tärna åt henne, och inte gav mig ett öre för att jag sydde både den och hennes brudklänning. + att hon är skyldig mig 1700:- sen flera år tillbaka) skulle däremot ha hela klänningen betald förutom att jag ju skulle ge henne dispens så hon fick ha en egen design / tema...

    Till slut tröttnade jag och sa åt henne att hon inte behövde vara tärna. Hon är välkommen som vanlig gäst.
    Och trodde att det var det...
    Då brakade helvetet löst. Nu skulle hon ha massa saker "för jag var skyldig henne" ?? Nej det är jag inte...
    Hon anklagade mig för att förnedra henne offentligt (hon sa en sak som inte vara sann och jag rättade henne) hon började sprida ut att jag misshandlade min hund. (visst, det är därför jag lagt ut 7000 i veterinärkostnader på 3 månader på symptom som dom inte ens kan hitta en orsak till istället för att ignorera det och låta honom ha ont?) osv...

    Så i går talade jag om att jag inte orkar mer. Hon får ha ett bra liv och behöver inte höra av sig till mig något mer.
    I går grät jag floder...
    I dag vaknade jag och känner mig 20 kilo lättare. Jag nästan svävar. Vilken underbar känsla... Jag har inte mått så här bra på flera år. Och jag inser nu att hon inte var någon vän. Hon var en energitjuv av hög klass...

    Tack för att du orkade lyssna...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-13 10:29
    Jag ska poängtera att jag inte är ute efter sympati. Det här är överspelat sen länge sen för mig. Det är en gammal trådstart som är återanvänd för att belysa ett problem och kanske ge någon perspektiv på sin relation till tärna / marskalk.

  • Svar på tråden Maid of horror
  • gbg201­2
    Äldre 13 Nov 10:44
    #1

    Jag hade problem med brudtärnan jag valde först, hon hoppade av att vara brudtärna via ett mail!!! För att hon inte skulle hinna pga av skolan. Så bra vänner var vi tydligen. Hon lovade att finnas där ändå som vän, när jag provar klänningar och så. Hon har hört av sig en gång sedan vi pratade ut i mars! Jag är nu väldigt glad över att hon inte är min brudtärna, känns inte ens som att hon är en bra vän längre...jättetråkigt. Jag har bjudit in henne på flera fester och hon var inte speciellt ledsen över att hon missade min examensfest. Så nu ska jag inte ens bjuda henne på bröllopet!! Hon tar mig förgivet..

  • Jane
    Äldre 13 Nov 10:49
    #2

    Jag gillar inte falska vänner och verkligen inte rumpslickare. De vänner jag haft tidigare har nästan alltid varit avundsjuka för något. Det har resulterat i att jag bara har 4 riktiga vänner som jag älskar. 2 av dem bor utomlands och 2 i helt andra städer. Jag träffar dem alltså inte så ofta men även hos dom är man lite på sin vakt. Jag litar inte helt på någon alls. Jag valde att ta avstånd från många och har mått bättre efter det. Jag behöver ingen falskhet och är hellre själv i livet än har det.

    Nu är jag också helt bombis på att jag inte vill ha tärnor, bara för att slippa allt tjafs. Mina närmaste vänner kommer bli bjudna till bröllopet men inte vara tärnor.


  • Äldre 13 Nov 12:19
    #3

    Det är ju faktiskt tyvärr så att vissa människor bör man undvika för sin egen skull.
    Det jag funderar över är hur man har blivit vän med dom i första hand ibland Flört

    Vissa i min bekantskapskrets skulle jag inte umgås med alls om vi inte hade gemensamma intressen och ett kunskapsutbyte som gynnar oss båda.
    Andra har inte varit mina vänner från början. Jag kanske till och med tyckte illa om dom när vi träffades i samma gäng, men sen har man ju umgåtts via gemensamma vänner och liksom varit snäll och gått med på att ta nån fika och så tills man till slut haft något sorts vänskapsförhållande. Som man ju alltså egentligen inte skulle haft i normala fall.

    Jag har rensat rätt hårt bland mina  så kallade vänner nu på slutet. Vissa håller jag på att fasa ut lite försiktigt, andra har jag klippt banden med helt. Och några nya som jag faktiskt vill umgås med är på väg in istället Glad

    Välj tärnor och marskalker med omsorg. Den närmaste vännen är kanske inte den bästa om ni tänker efter. Och då kan man ge denne ett annat hedersuppdrag om man inte vill att dom ska förstå hur man känner. Men låt inte falsk vänskap förstöra er dag

  • Äldre 13 Nov 18:59
    #4
    Jane skrev 2011-11-13 10:49:00 följande:
    Jag gillar inte falska vänner och verkligen inte rumpslickare. De vänner jag haft tidigare har nästan alltid varit avundsjuka för något. Det har resulterat i att jag bara har 4 riktiga vänner som jag älskar. 2 av dem bor utomlands och 2 i helt andra städer. Jag träffar dem alltså inte så ofta men även hos dom är man lite på sin vakt. Jag litar inte helt på någon alls. Jag valde att ta avstånd från många och har mått bättre efter det. Jag behöver ingen falskhet och är hellre själv i livet än har det.

    Nu är jag också helt bombis på att jag inte vill ha tärnor, bara för att slippa allt tjafs. Mina närmaste vänner kommer bli bjudna till bröllopet men inte vara tärnor.
    Det är precis samma för mig! Hellre få vänner som man vet att man kan gå genom eld och vatten med än massor med kompisar som vännder ryggen till så fort det blir lite jobbigt. Jag har visserligen en handfull väninnor som jag litar på till 100%, men precis som du så bor de utomlands eller i andra städer och vi ses sällan. När vi väl ses så är det dock som vi aldrig varit ifrån varandra.

    Jag har dock bestämt mig för länge sedan att tärna inte är något för mig, mitt bröllop handlar om mig och min blivande man, och jag har aldrig riktigt fattat varför man ska blanda in andra i det Glad
  • sofi 88
    Äldre 13 Nov 19:11
    #5

    Känner mig väldigt nöjd med mitt val av tärna: Min storasyster (enda syster för övrigt Skrattande). 
    Jag kan ha ett hemskt humör samtidigt som jag några minuter senare kan vara världens soligaste människa. Ett bröllop tänker jag kan ta fram både mina bästa och sämsta sidor och jag behöver en människa med mig (mer än m2b) som står ut med mig och som vet att jag inte menar något illa egentligen. Min syster är jag övertygad om kommer bli den bästa tärnan i världshistorien och jag är evigt tacksam för att jag har henne. 

    Jag har ett antal nära vänner och några mindre nära. Tror det är bra att "rensa upp" som du säger chicita, har också råkat ut för vissa energitjuvar och det är lika bra att klippa banden. Ibland behöver man värdera sig själv lite högre än man gör, varför ska man stå ut med massa skit om ingen vill hjälpa dig att bära dina motgångar osv... 

  • sofi 88
    Äldre 13 Nov 19:15
    #6

    Måste bara flika in att jag som är lite slarvig med att läsa först nu insåg att du skrivit "Maid of horror" istället för honor :D Så blev lite förvånad först när jag läste innehållet men nu är det något tydligare!

  • Imke19­77
    Äldre 13 Nov 19:29
    #7

    Jäklar.... :-/  Det där lät verkligen inte roligt. Jag trodde inte ens det fanns sådana personer Kan tänka mig att väldigt mycket med bröllopet blev liksom... ja, att man tappade sugen lite pga henne. Och så ska det fanimej inte vara!

    Själv har jag valt min bästa väninna till att vara maid of honor. Och jag trodde väl inte det skulle bli så märkvärdigt liksom. När vi bestämde att vi skulle ge oss ut på stan och kolla tärnklänningar började hon säga att "Det behöver väl inte vara något märkvärdigt väl?" Nää sa jag. du får välja precis vad du vill och känner dig bekväm i. bara den är lila. Japp, jättebra trodde jag. Men när vi väl gav oss ut så var det inte mycket som passade henne. till slut hittade hon en klänning som kostade 3200 kr!!! Jag sa direkt att det går inte för min del. jag kan inte betala det, inte ens hälften.
    Sen har jag tittade och letat och haft mig flera månader nu efter en klänning åt henne. Dom har varit för korta, för tajta, för hängiga, fel vid bröstet, för bara i ryggen, för bara vid bröstet... ja.. you name it.
    Till slut valde hon en klänning och jag beställde. MEN! Vi fick hem den i fel färg! Och nu vägrar företaget i kina att rätta till problemet. Det första hon säger är" Jag kommer ju se ut som en gris i den där!!". Och jag känner mig bara så jäkla matt
    Har kollat om det går att färga. Och det gör det inte tydligen.... Jag har fanimej inte råd att lägga ut mer på en ny klänning. Denna kostade mig 1400 kr.
    Så jag skrev till henne att. Jag ska försöka sälja den här. Men du måste försöka hitta en klänning själv nu. Jag har varken tid, ork eller råd att hålla på med detta någe mer. Det går bara inte.
    Då svarar hon" Att du får den säkert såld"  :-O  hmm.....

    Sen ringer hon några dagar senare och vill ändå ha med mig ut och leta en ny klänning!! jag fattar inte..... Och jag orkar verkligen inte. Hon är gravid just nu och ska ha barn 1 mars. Ja jag fattar att man är trött och känner sig fet i allt man tar på sig. Men MÅSTE man klaga och gnälla heeeela tiden. När jag faktiskt försöker planera den största dagen i mitt liv.
    Är jag dum i huvudet och självisk som skulle vilja att hon hjälpte mig med detta, att hitta en klänning åt sig själv. och låta mig slippa hålla på med den grejjen??
    OCH, sen är jag lite besviken för jag trodde nog kanske hon skulle vara mer intresserad av att hjälpa mig med bröllopet över huvudtaget. Men det har hon inte alls brytt sig om

    Är jag knäpp eller?

  • Winter­candle­s
    Äldre 13 Nov 19:34
    #8

    Jag hade själv lite otur med min tärna. Men nu har jag frågat en annan vän & är supernöjd.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3887482.html

  • Äldre 13 Nov 19:42
    #9

    Nejdå Imke1977... Du är inte knäpp...
    Men vissa verkar bli det när man ber dom att bli tärnor Flört 

    Vissa brudar kräver för mycket av sina tärnor, det är rätt givet och då får man ju skylla sig själv. Men som din tärna exempelvis. Hur svårt skulle det kunna vara att säga att "jag är glad för din skull." Och sen bita ihop och ta den där klänningen som är lite stor i bysten och stoppa en strumpa i BH'n eller nåt *typ*
    Dagen handlar ju inte om henne liksom. Men vissa förstår inte det...

    Wintercandles: Ja ibland undrar man vad som far i vissa personer. När det gäller en sån här större sak så visar dom sin rätta sida... Ibland är det tyvärr till det sämre 

  • Imke19­77
    Äldre 13 Nov 20:28
    #10

    Chicita:  Jag tycker inte jag är en sådan som ställer stora krav på  någon alls. Snarare tvärtom. jag är en sådan som har svårt för att be om hjälp. Jag är så "klara mig själv". Jag har inte bett henne om en enda sak. Förutom att ordna sin klänning själv.....

    Men jag vet inte... jag har väl fått för mig att brudtärnan brukar vilja engagera sig liksom... vilja vara med och hjälpa sin bästa vän på hennes stora dag... Men jag har kanske fel... :-/

Svar på tråden Maid of horror