• Lunatica

    Först borgeligt och kyrkligt om några år..

    Är det fler som gjort så?

    Vi ska gifta oss borgeligt först, då vi vill gifta oss ganska snart.

    Och sen spara till ett stort kyrkligt bröllop där vi kan bjuda alla släktingar och vänner. Men det är tänkt att ske om 2-3 år. Så vi hinner sparar riktigt mycket pengar till det.

    Har en kollega som gjorde så, och hon är nöjd med hur det blev!

    Hur känner ni?


  • Svar på tråden Först borgeligt och kyrkligt om några år..
  • Chicita

    Du kan inte gifta dig två gånger om du inte skiljer dig emellan.

    Däremot kan du förnya löftena i kyrkan, men cermonin ser inte likadan ut som en vanlig vigsel. 

  • majflicka

    Visst kan ni göra så! Kan säkert bli jättebra! Blir isf en slags välsignelse över ert redan ingågna äktenskap så akten ser ju helt annorlunda ut från en vigselakt men är väldigt fin för det! Varit på en sådan välsignelse men de hade gift sig stort för 10 år sedan och ville nu på sitt jubileum genomgå en slags cermoni. Mkt fint.

  • Jane

    Jag gifte mig borgligt i Sverige år 2010, vi tog en varsin ring (förlovningsring) och bjöd hem närmast släkt på en middag, men under vigseln i rådhuset var vi själva. Min mans föräldrar och släkt var inte med och vi har alltid drömt om ett stort kyrkobröllop, därför planerar vi att få det gjort den 4/8-2012 men denna gång gifter vi oss i vårt hemland. Och då funkar det att göra om det i kyrkan, hur det är i Sverige vet jag inte.


  • Aniara4
    Jane skrev 2011-11-08 13:54:48 följande:
    Min mans föräldrar och släkt var inte med och vi har alltid drömt om ett stort kyrkobröllop, därför planerar vi att få det gjort den 4/8-2012 men denna gång gifter vi oss i vårt hemland. Och då funkar det att göra om det i kyrkan, hur det är i Sverige vet jag inte.
    I en del länder är det så att en kyrklig vigsel inte är juridiskt bindande, så då måste man både ha en juridisk (borgerlig) och en kyrklig vigsel, har jag hört. Men jag är osäker på hur det funkar och var det gäller.

    Möjligen finns det också kyrkor som inte "räknar" en borgerlig vigsel och inte anser att man är gift inför Gud om man inte är gift i kyrkan.

    I Sverige är det dock så att kyrklig vigsel är lika juridiskt bindande som en borgerlig, och man kan inte gifta sig två gånger. Däremot finns det i Svenska Kyrkans handbok ett ritual som heter "Välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap" som kan användas. Det som inte finns med är frågorna, löftena och ringväxlingen, eftersom man ju redan har lovat.
  • FarAway

    det går inte i Sverige! man kan få en sorts välsignelse som majflicka skrev. I och för sig är ceremonien rätt likadant , skillnaden är bara att prästen t.ex. inte frågar "vill du...ta..ovs" . däremot kan man så vid jag vet väl ge varandra t.ex. en kärlekslöfte. prata med prästen, han/hon kan säkert ge dig svar och berätta hur en sånt ceremoni kan se ut.

    tänkte ni ha ceremonien då på samma dagen som den borgerliga vigseln? Annars skulle jag tycker att det känns lite kostigt med två olika bröllopsdagar.

  • Jane
    Aniara4 skrev 2011-11-08 14:08:50 följande:
    I en del länder är det så att en kyrklig vigsel inte är juridiskt bindande, så då måste man både ha en juridisk (borgerlig) och en kyrklig vigsel, har jag hört. Men jag är osäker på hur det funkar och var det gäller.

    Möjligen finns det också kyrkor som inte "räknar" en borgerlig vigsel och inte anser att man är gift inför Gud om man inte är gift i kyrkan.

    I Sverige är det dock så att kyrklig vigsel är lika juridiskt bindande som en borgerlig, och man kan inte gifta sig två gånger. Däremot finns det i Svenska Kyrkans handbok ett ritual som heter "Välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap" som kan användas. Det som inte finns med är frågorna, löftena och ringväxlingen, eftersom man ju redan har lovat.
    Ja, förstår att det är så i Sverige, men i vårt hemland är det som du sa. Att en juridisk vigsel inte betyder att man är "riktigt gift", man kan då inte döpa sina barn eller få en "riktig" begravning om man inte är gift i kyrkan. Därför brukar alla par skriva in sig borgligt några dagar innan bröllopet eller på självaste bröllopsdagen (för att man måste göra det, så att det blir med i folkbokföringen) och sedan vigas i kyrkan på riktigt.  Då kan jag ju också berätta att vi är ortodox kristna, så om det är skillnad på katolska eller protestantiska kyrkor i andra länder vet jag inte.
  • Jane

    Eftersom det inte går att gifta sig två gånger i Sverige, så tycker jag att ni ska köra på "välsignelse-ceremonin" som några här uppe tipsat om.  Det kommer ju bli liknande som en vanlig vigsel.


  • FarAway

    @jane: jag vet inte om jag kan förklara hela saken på svenska men jag vill försöka ...

    in andra länder, oberoende om du är katolsk, orthodox or whatever, finns det delvis en stark separation mellan kyrkan och staten. den betyder att allt som görs i kyrkan är inte officiell. Staten bryr sig inte om din religion och därmed MÅSTE man gifter sig borgerligt , det kallas också civiläktenskap!

    Jag tycker att det är interessant att du måste vara gift i kyrkan för att få din barn döpas? Jag känner bara till att man måste vara döpt/konfimerad för att gifta sig i kyrkan Glad

    Sverige har ju haft statskyrkan i många år och jag tror att det är därför man fprtfarande kan göra si eller så...

  • Jane
    FarAway skrev 2011-11-08 14:31:38 följande:
    @jane: jag vet inte om jag kan förklara hela saken på svenska men jag vill försöka ...

    in andra länder, oberoende om du är katolsk, orthodox or whatever, finns det delvis en stark separation mellan kyrkan och staten. den betyder att allt som görs i kyrkan är inte officiell. Staten bryr sig inte om din religion och därmed MÅSTE man gifter sig borgerligt , det kallas också civiläktenskap!

    Jag tycker att det är interessant att du måste vara gift i kyrkan för att få din barn döpas? Jag känner bara till att man måste vara döpt/konfimerad för att gifta sig i kyrkan Glad

    Sverige har ju haft statskyrkan i många år och jag tror att det är därför man fprtfarande kan göra si eller så...
    Jo jag förstår exakt hur allt ligger till i Sverige.

    Men eftersom Aniara4 skrev hur det kan vara i andra länder så förklarade jag hur det är just i mitt hemland. Där det är så att  t.ex. jag och min man måste vara döpta i kyrkan för att kunna vigas i kyrkan, och vi måste vara vigda i kyrkan (och alltså döpta) för att kunna döpa våra barn i kyrkan osv.
  • FarAway

    jag är själv inte svensk så ingen aning varför man gör så i Sverige :) jag gissade bara... Jag vet att i Tyskland och Frankrike gäller vigseln i kyrkan INTE juridisk

  • Lunatica

    Tack för alla era svar.

    Då får det bli en välsignelse cermoni i kyrkan då. Och tanken är att lägga den på samma datum som själva bröllopsdagen är på :)

    Men att man då kanske bjuder in lite mer släkt och vänner. För det är inget jag känner att vi har varken råd eller lust med nu. Bara våra absolut närmaste kommer få vara med :)


  • Jane
    Lunatica skrev 2011-11-08 15:00:04 följande:
    Tack för alla era svar.

    Då får det bli en välsignelse cermoni i kyrkan då. Och tanken är att lägga den på samma datum som själva bröllopsdagen är på :)

    Men att man då kanske bjuder in lite mer släkt och vänner. För det är inget jag känner att vi har varken råd eller lust med nu. Bara våra absolut närmaste kommer få vara med :)
    Vad bra! Det är en fin idé att ta samma datum, lycka till nu med all planering! :)
Svar på tråden Först borgeligt och kyrkligt om några år..