• War

Han vill "hålla dörrarna öppna"...

Jag och Han träffades i januari på krogen. Han tog mitt nummer, men ringde inte.. Jag fick en vecka senare höra av hans kompis att han hade pratat om mig, men att kompisen (som jag känner sedan tidigare) sagt att "Jaha, henne har jag varit intresserad av ett tag", och han valde då att inte höra av sig till mig.

Efter många om och men ringde han dock och vi var på våran första date i mars. Vi umgicks hemma hos honom hela helgen och det gick ca 3 veckor efter det att jag åkt hem innan han hörde av sig igen. Vi träffades då hemma hos mig och sedan gick det ännu ett par veckor innan han hörde av sig igen.

Vid det laget var jag så trött på honom att jag inte orkade svara i telefonen när han ringde. Han jagade mig i kanske en månad, men jag brydde mig inte om att ta någon notis om det.

En lördag dock satt jag och min bästa väninna i soffan och när klockan var 21 hade jag 6 missade samtal från honom. Jag läste av min mail och såg att han hade skickat och frågat om jag inte skulle komma till en fest den kvällen (så jag antog att det var därifrån han ringde). En blandning av uttråkan, spritsug och ett växande danshumör gjorde att vi faktiskt tog oss ut till festen och där träffades vi och höll handen och kysstes och mös hela kvällen. Han frågade varför jag inte svarat i telefonen och jag berättade att jag inte hade tid att engagera mig i någon eftersom jag satsade hårt på min sport och inte ville ha några "distraktioner".

Fast efter det var jag lite fast. Vi har bott hos varandra varje helg sedan dess (nu ca 4 månader), håller handen på stan, åker på festival ihop, träffar varandras föräldrar, våra vänner kallar oss ihop etc.

Nu till problemet. Efter tre månader hade vi fortfarande inte talat något om var vi var för varandra. En kväll tyckte jag att det var på tiden..

Svaret jag fick blev lite som ett slag i ansiktet.. "Jag känner att jag inte kan låsa upp mig", "Vi borde kanske inte limma ihop varandra så mycket".. Övertygad om att det nu var slut blev jag ännu mer förvirrad av fortsättningen.. han ville fortsätta träffas som vanligt. Enbart vänskap ville han inte alls gå med på. Han var väldigt ledsen, då han var övertygad om att jag inte skulle vilja träffa honom mer efter detta och jag var bara ledsen.. och ännu mer förvirrad. Han berättade att han haft ett förhållande tidigare och att det hade varit perfekt, men att det var något i vårat förhållande som "saknades".

Jag fick en vecka på mig att tänka över hur jag ville ha det. Det har nu gått tre veckor och vi träffas som vanligt igen. Middag med hans släkt så sent som i helgen, fest med hans vänner som han insisterade att jag skulle med på etc.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med att skriva in detta här. Jag har mått jättedåligt med svartsjuka, depressioner, ångestattacker, svartsjuka mm., under hela tiden vi träffats och inte har det blivit bättre av att jag fått reda på detta. För första gången i mitt liv (är visserligen bara 22) så är jag kär. Hur ska jag kunna välja bort det? Jag mår så fantastiskt bra när jag är med honom, men så fort han går på söndagskvällen börjar jag gråta och slutar i princip inte förrän han kommer hem till mig på fredagen igen. Han vet inget om detta och jag är noga med att hålla upp en fasad gentemot honom. Jag anstränger mig till 110% för att han ska ha det bra, lagar mat, tvättar, fixar, gör fina saker, är alltid iordningsminkad, gör saker sexuellt jag aldrig tidigare kunnat drömma om.. och ändå räcker det inte.

Han är en ganska sur och apatisk kille över lag och han avskyr att prata om känslor. Spontana reaktioner bland vänner har varit att jag satte honom lite på "pottan" med frågan om var vi stod och att han blev rädd, vilket ledde till svaret han gav.. men kan jag verkligen bortse från det han faktiskt SA och analysera det till något som passar mig bättre?

För jag kan inte förstå varför han skulle vilja fortsätta vara med mig om han inte hade känslor för mig? Bara sex? Det är en idé, men av oss är det jag som får tjata om sex för det mesta.

Jag vet inte... skönt att få skriva av sig lite. Om någon har några tankar eller idéer vore ingen lyckligare än jag att få ta del av dom...

Kramar och lyckönskningar om en kärleksrik vinter.

• Svar på tråden Han vill "hålla dörrarna öppna"...
  • Zazza

Jag hade dratt iväg

Har han en gammal tjej i huvudet och det saknas något i er relation enligt honom så är det inget att satsa på.

Sruna i att göra ALLT för honom. Låt honom ta dig som du är utan att vända ut och in på dig om han inte gör det själv också gentemot dig. Ärd et liak är det okey om inte så är det definitivt inte okey.

• Ettolrach

Jag tror ju på "skynda långsamt" så jag tycker tre månader är rätt kort tid. Tycker därför inte det är konstigt om han inte vill bestämma något om framtiden just nu.

Han kan mycket väl ha känslor för dig även om han just nu inte vill ha ett för "bundet" förhållande. Det finns inget svart eller vitt i sådana här sammanhang.

Försök att inte "fjäska" så för honom utan var i mesta möjliga mån dig själv och avslappnad. Och gläds åt de stunder ni har tillsammans istället för att gråta när ni inte är i samma rum.

Umgås med dina vänner och hitta på roliga saker för dig själv. Det är inte bra att binda upp sig och sitt liv alltför hårt på en och samma person.

Tre månader är kort tid. Ta det lugnt. Eller så får du kanske inse att han inte är vad du behöver och då får du bryta dig loss även om det känns omöjligt och gör ont.

Kan tillägga att min man och jag också hade det så där i början, han som invand unkis ville inte bestämma något så vi tog det piano. Han tog sin lilla tid men vi är gifta sedan drygt ett år, vi gifte oss efter tre år tillsammans.

Hoppas det går bra för dig hur det än blir!

Kram!

• villrådig 35åring

När jag läst dina ord kunde jag inte annat än känna igen mig själv på mycket - läs "tillräckligt starka känslor" under debattforumet. Min fd pojkvän ville att vi skulle fortsätta vara tillsammans efter att han sagt att han inväntade att de rätta känslorna skulle "växa fram". Nu är jag betydligt äldre än du och detta kan spela in, men min spontana reaktion var då att jag inte ville vara i en relation där känslorna var så svaga från ena sidan - jag vill inte tillbringa resten av mitt liv med att försöka bevisa att jag är värd någons kärlek. Dessutom tror jag att det skulle få motsatt effekt. Läs de jättebra svaren jag fick där - måste ånyo säga att detta forum är perfekta stället att få sunda åsikter ventilerade.
    Sedan blev mitt mer och mer infekterat av olika anledningar, men min första känsla då han sade detta om sina osäkra känslor var verkligen "Nej, då vill inte jag!" och detta är nog vad man är skyldig sig själv -bryta och gå vidare och söka någon som är värd ens kärlek...hur jobbigt det än är.

kramar,

• Skumpan

Kanske borde du inte fixa så mycket för honom för att få honom att trivas. (om det inte är något du gör i vanliga fall) om ni blir ett par med en fast relation finns risken att du slutar fixa allt för att du fått honom. Då kommer han bli besviken/undrande på varför du ändrat dig. Förstår du hur jag menar? Jag hade en kille som gav mig blommor, presenter, gjorde saker jag tyckte om mm, när vi senare blev ett par slutade allt och jag blev jätte besviken/ledsen , för den personen med det sättet fanns inte mer. Kanske han känner att du "lever" för honom och blir rädd? Kanske du skulle hitta på något med tjejkompisar en helg istället för att träffa honom, då kanske han får sig en tankeställare och visar sina känslor mer. Det sägs att killar vill ha självständiga kvinnor och tänder på utmaningen att fånga dem. Mina tankar...
    Hoppas det löser sig!kram!

• ijkå

Du kan inte bara ge utan att få någonting tillbaka. Samtidigt som du tassar runt på tå och inte vet vad du skall våga prata om. Kan du tänka dig att ha det så här i 50 år till??
    Sätt dig ner och prata med honom och var beredd på att det kan ta slut. det behöver inte bli slut för alltid. Det kan ge honom något att tänka på och det kanske får honom att vakna upp.

• DoktorAnnika

Hejsan!

Jag känner så väl igen mig i hela scenariot. Jag träffade min nuvarande fästman via internet först. Sen följde en följetång liknande din historia i ytterligare tre månader innan jag åkte iväg på en forskningsresa och när jag kom hem var saken klar. Då hade han fått inse att han saknade mig ofantligt och att han var kär i mig och inte var bara kompis som han tidigare trott...

Mycket hade att gör amed att han ville att det skulle kännas helt rätt liksom. Nu gör det det och det är så himla skönt och underbart.

Så mitt råd till dig är följande:
    1. Försök (även om det är svårt) att ha kvar ditt liv runt omkring!
    2. Sitt inte hemma och vänta och gråt, utan frösök göra egna saker
    3. Om han itne kan "bestämma" sig inom ett halvår så kanske du behöver fundera på att lämna hela cirkusen så du itne förtärs av alla jobbiga känslor
    4. Försök att helt bryta kontakten i några dagar och inte ens sms:a eller maila eller nåt! Se om han hör av sig och vill göra saker...
    5. Se till att du inte ALLTIS bara säger ja och tack, utan ibland "NEJ jag kan inte då..."

Kanske är det manipulativa saker att göra men det känns ändå som att man måste få kolla intresset lite... Om han ska hålla alla dörrar öppna kan du göra samma sak! Gå på en dejt med någon annan kanske?

kram
    Annika

• Sibella

Det gör mig ont när jag läser om allt du gör för honom "...och ändå räcker det inte".

Du, man blir älskad för den man är, inte för det man gör. Man kan inte, hur mycket man än anstränger sig "förtjäna" någons kärlek på det sättet. Om det bara vore sminket, de sexuella handlingarna, maten och tvätten han brydde sig om så skulle du ju vara utbytbar mot vem som helst som gjorde samma sak. Och det är du inte!

Det är inget ont i att vilja vara fin när man träffar sin kärlek, eller att bjuda någon på middag som en kärlekshandling. Men det är inte det som ÄR kärleken.

Jag vet att det är svårt, men försök tänka mer på dig själv och mindre på honom. Förhållandet är ju så nytt än, i början är det skönast att inte ge mer än vad man själv får. Sedan, när man båda två vet vad man vill och är alltmer säker på den andre, kan man ge mer och mer av sig själv. Tycker jag.

• Isolde

Oj, oj, oj! Har jag varit i din situation eller ej?!? Många gånger... och det har aldrig kommit något annat än ångest ur det.

Visst kan han vara som Ettolrachs eller DoktorAnnikas killar, men jag tror tyvärr att det är mindre troligt... Efter egna erfarenheter.

Det är inte värt det! Bättre att lägga ner hela saken än att gå och vänta på att han ska komma till något slags beslut. Jag tror i och för sig att han känner saker för dig -- annars skulle han förstås inte "slösa" så mycket tid på dig -- men det räcker inte. Inte så länge han sätter sig själv framför dig och ert förhållande!

Usch, jag fick verkligen otäcka flashbacks från din berättelse! I över tio år har jag haft ihop det med en den ena, en den andra av sådana typer. Slösa inte din tid på denna karl, det finns mycket roligare saker man kan göra! Jag lovar!

Stor kram!

• Mrs. Lovee

Håller med alla här inne men jag vet hur det känns att vilja nån sååååå

Jag är 25 och jag hade en pojkvänn i 5 lååånnnga år och från hans sida så betyde vårat förhållande inte lika mycket som för mig. En dag vaknade jag upp och insåg att t.e.x förlovningen inte betydde nåt för honom inte äktenskap heller
    (han är 28)..Jag började chatta med en man (30 )år.Han slutade komma in på chatten..efter ett tag började chatta igen och vi fastnade där....Vi chatatde varje dag från kl åtta på kvällen till kl 7 på morgoren..det på gick så i ca ett år plus att jag kunde titta på honom medans vi chattade....

Vi träffades för första gången på ett fik och han sa på chatten att han i satt där från kl 3 på eftermidag till kl 10 på kvällen.

Vi har ganska mycket gemensamt men endå har egna intressen och egna favorit saker vi gillar att göra.
    Vi är nu förlovade sedan april och jag är hur säker som helst på att det kommer var vi..Utan tvekan..

Sorry att det blev lite långt men ville bara berätta.

Ta hand om dig sälv , prata med honom och önskar dig lycka till !!!

• Mrs. Lovee

Håller med alla här inne men jag vet hur det känns att vilja nån sååååå

Jag är 25 och jag hade en pojkvänn i 5 lååånnnga år och från hans sida så betyde vårat förhållande inte lika mycket som för mig. En dag vaknade jag upp och insåg att t.e.x förlovningen inte betydde nåt för honom inte äktenskap heller
    (han är 2 ..Jag började chatta med en man (30 )år.Han slutade komma in på chatten..efter ett tag började chatta igen och vi fastnade där....Vi chatatde varje dag från kl åtta på kvällen till kl 7 på morgoren..det på gick så i ca ett år plus att jag kunde titta på honom medans vi chattade....

Vi träffades för första gången på ett fik och han sa på chatten att han skulle lyfta mig och kyssa mig och det gjorde hanHåller med alla här inne men jag vet hur det känns att vilja nån sååååå

(han är 28 ..Jag började chatta med en man (30 )år.Han slutade komma in på chatten..efter ett tag började chatta igen och vi fastnade där....Vi chatatde varje dag från kl åtta på kvällen till kl 7 på morgoren..det på gick så i ca ett år plus att jag kunde titta på honom medans vi chattade....

Vi träffades för första gången på ett fik och han sa på chatten att han skulle lyfta mig och kyssa mig.Och det gjorde han.Vi satt där från kl 3 på eftermidag till kl 10 på kvällen.

Vi har ganska mycket gemensamt men endå har egna intressen och egna favorit saker vi gillar att göra.
    Vi är nu förlovade sedan april och jag är hur säker som helst på att det kommer var vi..Utan tvekan..

Svar på tråden Han vill "hålla dörrarna öppna"...