• polkapinne

    Bordsdekorationer. Vad kostar det?

    Jag är lite nyfiken på hur mycket ni lägger på blommor som dekorerar borden. Själv vill jag ha en centerpiece men har inget hum om vad det kostar ungefär.

    Så hur stor del av er budget gick/kommer att gå till blommor på borden/festsalen?
    Visa gärna bilder på hur ni hade det eller tänkt er att ha det.

  • Svar på tråden Bordsdekorationer. Vad kostar det?
  • förlovadflicka

    Vi hade höga blomsterarrangemang i cylindervaser, fem stycken för ca 3500 kr. De hade vi både på vigseln och öppet hus vi hade i tre timmar efter vigseln. Bröllopsmiddagen på kvällen hade vi på ett ställe som fixade allt och där ingick blommor efter våra önskemål :)


  • Aniara4

    Vi hade brudbuketten framför oss på honnörsbordet, och sen hade vi 10 mindre vaser med buketter som kostade 65:- styck. Jag har för mig att de skulle ha kostat dryga hundringen med de blommor vi egentligen hade tänkt oss, grossisten skickade fel så floristen fick försöka få tag på något annat i liknande färg.

    Kanske inte de maffigaste arrangemangen, men vi hade aldrig som ambition att ha det maffigaste bröllopet!

  • polkapinne

    Har insett att vi nog också kommer att spräcka budgeten om vi ska va på det stället vi tänkt oss:) Så vi får hålla igen någonstans.

    Ja, det låter onekligen bra att man kan komma undan med buketter runt 100-lappen.

  • iSusanna

    Vi betalade ungefär 3000 kr för bordsdekorationer. Vi hade blomterarrangemang ("centrepieces") och stora blockljus. 

    (7 runda bord samt honnörsbordet) 

  • Aniara4

    Kan ju tillägga att 65-kronorsbuketterna inte var större än så här:


  • Anneli256

    Ett tips är att kolla om d finns någon floristubildning i närheten.. Dom brukar göra arrangemang till billiga priser.. Själv så har jag bestämt med en florsit utbildning att dom ska göra min brudbukett o blommor till tänor och brudgum o bestman. Min väninna beställde från samma ställe det blev ett underbart resultat.. brudbukett, två tärnbuketter, fem bröst buketter och en bordsdekoration till en kostnad av 1800 kr.. otroligt vackra allihopa.

  • polkapinne
    Anneli256 skrev 2011-11-06 10:02:33 följande:
    Ett tips är att kolla om d finns någon floristubildning i närheten.. Dom brukar göra arrangemang till billiga priser.. Själv så har jag bestämt med en florsit utbildning att dom ska göra min brudbukett o blommor till tänor och brudgum o bestman. Min väninna beställde från samma ställe det blev ett underbart resultat.. brudbukett, två tärnbuketter, fem bröst buketter och en bordsdekoration till en kostnad av 1800 kr.. otroligt vackra allihopa.
    Okej, bra tips. Var det en gymnasieskola ni vände er till eller en privat utbildning?
  • polkapinne
    Aniara4 skrev 2011-11-05 23:32:59 följande:
    Kan ju tillägga att 65-kronorsbuketterna inte var större än så här:


    Tycker de var jättefina. Enkelt utan en massa krimskrams. Väldigt fräscht.
  • annapanna88

    Vi funderar på att bara ha vaser med en vit ros och lite grönt som vi plockar själva på borden, och så brudbuketten vid oss... Då kan man köpa billiga 10-pack med rosor på ica/blomsterlandet eller liknande :) Har inte så mkt pengar att lägga på dekorationer :)

  • augusti2012

    Hejsan.. Har inte räknat ut vad allt kommer att gå på.
    Men dukar kör vi röda plastdukar (min pappa har ordnat detta från sitt jobb)
    I  mitten kommer vi ha ikeas billiga spetsgardiner som jag kommer sy löpare av. Sen kommer vi ha vita trähjärtan, och runda svart/guldiga värmeljusstakar. Sen har vi gröna skålar att ha någon blomma i. 
    Sen kommer jag sy egna linneservetter av Ikeas tekla kökshanddukar. Sen kommer jag göra servettringar med hjälp av toalettrullar och tapet och sidenband.
    Bordsplacering blir i form av hjärtan i gips som jag har målat och skrivit gästens namn med guldpenna. Under hjärtat kommer en  bild att sitta på dem när dem är yngre  

    Så det behöver inte kosta så mycket för att bli bra är min filosofi.. 

  • augusti2012

    kanske ska tillägga att vi har en budget på cirka 40 000 kr gärna mindre. Tänker i dem gröna skålarna vatten och någon flytande ros med något tillbehör... 

  • Anneli256

    Det var en gymnasieskola Helsingborgs Praktiska. Kolla floristutbildning i kommunen där du bor. Lycka till / Anneli

  • thewhytehouse

    Ett tips är att köpa Hortensia hos floristen (om de är i säsong när du gifter dig såklart) och sätta i vaser. Varje blomsterställning brukar vara upp till 22-25cm i diam. och kan fungera som ett arrangemang.


    De brukar kosta c:a 45--65:-st.


    Lycka till

  • polkapinne
    thewhytehouse skrev 2011-11-08 09:08:05 följande:

    Ett tips är att köpa Hortensia hos floristen (om de är i säsong när du gifter dig såklart) och sätta i vaser. Varje blomsterställning brukar vara upp till 22-25cm i diam. och kan fungera som ett arrangemang.


    De brukar kosta c:a 45--65:-st.


    Lycka till


    Vad komiskt att du nämner Hortensia för jag har nämligen funderat på det. Älskar Hortensian.

    Min syster känner också en florist visade det sig så kanske kan hon ta på sig jobbet:)
  • thewhytehouse

    Här är ytterligare ett förslag. En storblommande ros (t.ex avalanche) som man fäster i botten på en cylindervas med floristfix och en speciell blomstergaffel. Fyll sedan på med vatten -blir jätteläckert. Ovan kan man även ha flytande värmeljus. Det kan säkert floristen hjälpa till med också.


    försökte få med bilden på arrangemanget, men det vill sig inte..

Svar på tråden Bordsdekorationer. Vad kostar det?