• BrudiMaj2012

Har ni gift er/ planerar ni bröllop utomlands?

Vi har börjat drömma lite smått om att gifta oss utomlands,
    i Italien helst, men har kikat lite smått på Prag också..

Tänkte att det kunde vara kul med en tråd för oss likasinnade..

Om ni vill och orkar, svara gärna på de här frågorna:

* Vart gifte/ gifter ni er, och vilken månad?
    * Hur mycket kostade "hela paketet" (resa, boende, bukett, smink, hår fotograf, typ)
    * Reste/ reser ni ensamma? (Hur många gäster var/ kommer vara med?)
    * Hur upplever ni det, är det mycket krångel med papper, bokningar osv?

Massa tack på förhand!

Solig

• Svar på tråden Har ni gift er/ planerar ni bröllop utomlands?
  • Jane

Vi planerar bröllop utomlands, men det blir inte på något "exotiskt" ställe, utan i vårt hemland. Det blir den 4/8-2012. Vad hela paketet kommer kosta vet jag inte än, men bröllopet kommer gå på ca. 130-150 000 kr, om jag sen ska räkna in vår vistelse i hemlandet samt fickpengar blir det.....kanske 20 000kr extra (för 4-5 veckor).

Vi kommer resa tillsammans med min familj (jag+min man och 4 personer till), min mans familj finns i hemlandet. Från Sverige kommer det komma kanske ca 50 personer (som annars ändå brukar åka ner på semester). Totalt kommer vi att ha ca 450 gäster, kanske mer beroende på om vi glömt någon.

Krångel mer papper kommer det inte vara för min del, dels för att både min man och jag har medborgarskap i hemlandet och för att vi redan står som vigda där så underlättar det (vi gifte oss borgligt i sverige för 1 år sen).

• BrudiMaj2012
    Jeni skrev 2011-10-28 10:30:36 följande:
    Vi planerar bröllop utomlands, men det blir inte på något "exotiskt" ställe, utan i vårt hemland. Det blir den 4/8-2012. Vad hela paketet kommer kosta vet jag inte än, men bröllopet kommer gå på ca. 130-150 000 kr, om jag sen ska räkna in vår vistelse i hemlandet samt fickpengar blir det.....kanske 20 000kr extra (för 4-5 veckor).

Vi kommer resa tillsammans med min familj (jag+min man och 4 personer till), min mans familj finns i hemlandet. Från Sverige kommer det komma kanske ca 50 personer (som annars ändå brukar åka ner på semester). Totalt kommer vi att ha ca 450 gäster, kanske mer beroende på om vi glömt någon.

Krångel mer papper kommer det inte vara för min del, dels för att både min man och jag har medborgarskap i hemlandet och för att vi redan står som vigda där så underlättar det (vi gifte oss borgligt i sverige för 1 år sen).
    Å, så härligt det låter!
    Blir riktigt impad, så många gäster med den budgeten, riktigt bra jobbat! :)
    Vilket land pratar vi om? :)
  • Jane
    BrudiMaj2012 skrev 2011-10-28 13:09:38 följande:
    Å, så härligt det låter!
    Blir riktigt impad, så många gäster med den budgeten, riktigt bra jobbat! :)
    Vilket land pratar vi om? :)
    Njaaa det är ganska mycket pengar för att vara där nere. Makedonien är det och allt där är billigt oc prutbart. Men grejen hos oss är att ett kuvert kostar 130 kr /pers inkl dricka om man tar det gånger 450 pers blir det mycket. Men att nämna är att om man betalar kuvertavgifterna så får man lokalen på köpet, så är det alltid där nere. Sen så får man inte presenter utav gästerna utan varje gäst brukar komma med ett kuvert i present med lika mycket som portionen kostar eller lite mer. Så i slutändan blir lokalen + maten betald, har man haft snälla gäster som man fått mer pengar ifrån så blir ju ibland hela bröllop betalda och några tom kanske har fått pengar över till något annat.
  • BrudiMaj2012
    Jeni skrev 2011-10-28 17:30:53 följande:
    Njaaa det är ganska mycket pengar för att vara där nere. Makedonien är det och allt där är billigt oc prutbart. Men grejen hos oss är att ett kuvert kostar 130 kr /pers inkl dricka om man tar det gånger 450 pers blir det mycket. Men att nämna är att om man betalar kuvertavgifterna så får man lokalen på köpet, så är det alltid där nere. Sen så får man inte presenter utav gästerna utan varje gäst brukar komma med ett kuvert i present med lika mycket som portionen kostar eller lite mer. Så i slutändan blir lokalen + maten betald, har man haft snälla gäster som man fått mer pengar ifrån så blir ju ibland hela bröllop betalda och några tom kanske har fått pengar över till något annat.
    Det låter ju verkligen hur bra som helst!
    Synd att Sverige inte fungerar likadant..
    Måste kännas härligt att åka till hemlandet och bli firade av så många nära och kära,
    ser fram emot en rapport från ert bröllop sen, tycker att det är så himla häftigt med så stora fester! :)
  • BrudiMaj2012

Vi är jättesugna på Italien, och har verkligen fastnat för sicilien,
    det är så otroligt vackert där..
    Vi har dock ingen anknytning dit, så isf får vi nog ordna med
    en wedding planner därnere, blir helt för rörigt annars.. :P
    Vi skulle önska att vår närmsta familj kan närvara, men vi har nog inte råd att
    betala deras resor/ boende.. Finns en hel del att fundera över,
    men det hade varit så härligt :)

• Fjärilen
    BrudiMaj2012 skrev 2011-10-27 23:06:49 följande:
    Vi har börjat drömma lite smått om att gifta oss utomlands,
    i Italien helst, men har kikat lite smått på Prag också..

Tänkte att det kunde vara kul med en tråd för oss likasinnade..

Om ni vill och orkar, svara gärna på de här frågorna:

* Vart gifte/ gifter ni er, och vilken månad?
    * Hur mycket kostade "hela paketet" (resa, boende, bukett, smink, hår fotograf, typ)
    * Reste/ reser ni ensamma? (Hur många gäster var/ kommer vara med?)
    * Hur upplever ni det, är det mycket krångel med papper, bokningar osv?

Massa tack på förhand!

Solig
    Hej,
    Vi ska gifta oss i Italien i Toscana i September nästa år.
    Vi kommer att ha mellan 25-40 gäster, som själva får betala boende och resa.
    Vi har en bröllopskoordinator som hjälper oss med bokningar och sånt, alltså inte så mycket krångel :)

Angående kostnaden så är det ungefär samma som i Sverige, skillnaden är alkoholen och att bröllop blir lite mindre...

Hoppas att du hittar någon fin plats att gifta dig på :)
Svar på tråden Har ni gift er/ planerar ni bröllop utomlands?