• KimLarsson85

    Rosa liljor med lång stjälk

    Jag är på jakt efter en inspirationsbild på en sån där bukett med långa stjälkar som man vilar på underarmen istället för håller i. Gärna rosa liljor, någon som har en bild?

  • Svar på tråden Rosa liljor med lång stjälk
  • KimLarsson85

    Tack för bilderna, det där är väl dock inte riktigt det som i Sverige kallas liljor utan Kallor, det jag tänkt mig är vad jag tror kallas orientaliska liljor... Någon som har bild på en sådan brudbukett?

  • FelizLane

    jag skulle inte rekommendera liljor i bukett. De färgar av sig nå enormt.

  • KimLarsson85

    Enligt min research så kan man ta bort det som riskerar att mjöla av sig och färga (ståndare? Pistiller?) så det är min förhoppning!

  • missidis
    KimLarsson85 skrev 2011-10-28 12:24:26 följande:
    Enligt min research så kan man ta bort det som riskerar att mjöla av sig och färga (ståndare? Pistiller?) så det är min förhoppning!
    Ja okej vad bra, det ska jag ha i åtanke när jag ska till floristen
  • passionsblomman

    Det är inga problem att be floristen ta bort ståndarna där pollenmjölet sitter.
     
    Annars ska man ju allmänt försöka låta bli att lägga sin bukett direkt mot klänning eller bilklädslar osv, eftersom både gröna blad och själva blombladen riskerar tt ge fläckar ifall de råkar mosas. men, jag tor antalet rödvinsfläckar på klänningar är större i slutänden än de som kommer från blommor.

    Ett tips om man får liljepollen på kläderna, är att isåfall linda en tejpbit runt några fingrar och sedan försiktigt lyfta bort pulvret genom att dutta med tejpen. Borsta aldrig-då sprids det bara på större yta. När man tryckt bort så mycket av det lösa man bara kan, så kan man fläckbehandla.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Rosa liljor med lång stjälk