• Lissie­84
    Äldre 25 Oct 21:18
    5491 visningar
    21 svar
    21
    5491

    Bör man ordna transport från kyrkan till lokalen för gästerna?

    Hej!

    Jag har alltid tänkte på det som självklart att brudparet ordnar med en transport för gästerna från kyrkan till lokalen om lokalen är längre bort än gångavstånd.  Min fästman håller inte med och tycket att det kan vara upp till gästerna att ta sig till lokalen själva, de har ju tagit sig till kyrkan. 

    Situationen ser ut på följande:

    Kyrkan ligger ute på landsbygden (stockholmlän) finns sl buss. Lokalen ligger ca 1mil bort, går ingen direkt buss till lokalen från kyrkan utan man måste byta och gå. Lokalen ligger väldigt avsides och det finns ingen buss i nära avslutning. Problemet som jag ser det är att ifall alla tar sig till kyrkan med bil, så kommer flera inte kunna dricka eftersom de måste köra. Alternativet är att många tar taxi och blir tvugna att lägga ut en hel del pengar.

    Det enda logiska är väl att vi fixar en buss för gästerna från kyrkan va? Skulle ju vara skönt att spara de pengarna om man inte fixar buss men vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Bör man ordna transport från kyrkan till lokalen för gästerna?
  • Äldre 26 Oct 14:45
    #1

    Jag hade nog fixat med buss åt gästerna ifall er lokal ligger avsides, så alla kommer rätt. Annars kan det ju bli så att de kanske missar bussen, kliver av fel, bara hamnar fel och blir sena vilket resulterar i att man kanske måste flytta fram middag, brudskål osv för att gästerna blir sen pga de inte hittade på en gång. Så tänker jag allafall!

    Därför kommer vi ha busstransport från kyrkan till vår lokal fast den bara ligger nån kilomerter från kyrkan!


  • Stjärn­fall
    Äldre 26 Oct 15:21
    #2

    Victoria: Hur mkt får ni betala för den bussen?

  • Mahy
    Äldre 26 Oct 15:45
    #3

    Vi anser att de flesta tar sig till kyrkan själva och förhoppningsvis kan de ta sig vidare :) De som vi vet inte har bil eller chans till bil hjälper vi att komma med i andra bilar. Men helt ärligt tycker jag nog att folk oftast har rätt gott om tid att kolla upp var vigseln är, var festen är och lösa transport själva. Vi kommer ha folk från ett annat land som vi självklart ser till att det finns transport till. Men annars nej det får de lösa själva, de är ju vuxna, :)

  • Äldre 26 Oct 16:00
    #4

    Det tycker jag gästerna får fixa själva. Vår kyrka låg ca 15-20 min från salen där vi skulle ha middag.För mig är det självklart att man som gäst kör själv... :)

  • BlomAn­na
    Äldre 26 Oct 16:34
    #5

    Har man råd och lust att lägga pengarna på transport åt gästerna tycker jag det verkar vara en fin gest men inget jag skulle förvänta mig eller varit med om som gäst.


    visst ligger lokalen väldigt långt ifrån och avsides kanske jag skulle överväga det men annars tycker ajg nog man kan ta sig dit på egen hand.


     


    Vi kommer vigas och ha festen på samma ställe så för oss blir det inget problem

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 26 Oct 16:53
    #6

    Jag tror definitivt inte att folk förväntar sig att ni står för transport... Det var någon brud här som blivit besviken för att folk tog sina bilar istället för bussen de hyrt, men de kunde ju inte gärna lämna alla bilar vid vigseln heller...


  • Lissie­84
    Äldre 26 Oct 20:08
    #7

    Super tack för alla svar!  Inser att jag kanske va lite bridezillarubbad Flört som man kan bli med alla måsten som finns.

    Problemet, om man vill kalla det så blir ju att ca 15 personer av totalt 45 inte kommer att kunna dricka alkohol eftersom de måste köra, vilket kan bli tråkigt för dem eftersom de inte får dricka allt gått vin. Jag blir lite orolig att det kommer bli en lite stelare fest med.... (snacka om ilandsproblem)  

  • Sandra och Joakim
    Äldre 26 Oct 20:16
    #8

    Vi kommer erbjuda gästerna att kunna lämna bilen hemma så de kan festa ordentligt så vi tänker nog ordna med transport från centralen - kyrka i Vaxholm, kyrka - lokal i Vaxholm och även hem på natten lokal - centralen. Vi har fått en offert från Ekmansbuss på 8400:- totalt. Det blir en lyx som gästerna kommer uppskatta då det inte blir någon som inte kan dricka ngt pga att den ska vara chaufför..

  • sofi 88
    Äldre 26 Oct 20:21
    #9

    Hela grejen med att fixa transport mellan kyrka och lokal tycker jag är lite löjlig. Folk klarar ju allt som oftast att köra till kyrkan och då får de också ta sig från kyrka till lokal själva. Det är alltid så när man är på fest hos någon med dåliga allmänna kommunikationer, antingen får man ta taxi hem, vara nykter eller ha en kompis som inte ska på bröllopet som kan vara snäll och köra. Sen är det upp till varje sällskap hur man löser den frågan. Våra gäster får absolut ta sig själva till lokalen och det kommer inte bli några som helst problem eller tandagnisslan över att det är över 1 mil mellan :D

  • Äldre 26 Oct 20:30
    #10

    Annars kan man ju köra skytteltrafik. Alltså att två-tre personer (bror, syster, föräldrar, tärnor) ställer upp och kör några rundor mellan kyrkan och lokalen för att hämta upp folk. En mil är ju inte så långt. De skulle ju kunna köra tillbaka på natten också (till busshållplatsen), eller så tar alla taxi hem och så hämtar ni bilarna dagen efter... folk brukar vara beredda på att lägga ut en del pengar när det är bröllop :)

    Vi har inte bokat lokal än, håller på att leta, men vi kommer nog att ta hjälp av vänner och familj för transporter om det är längre än gångavstånd.

    Lycka till!

Svar på tråden Bör man ordna transport från kyrkan till lokalen för gästerna?