• Yez

Pop the question!? Hur gjorde ni..?

Hej!

Det är så att jag och min sambo + min familj ska åka utomlands i vinter, över jul och nyår..
    Jag har tidigare inte vart den typen som vill förlova mig men kan inte tänka på annat den senaste tiden,
    vill så gärna bära ring på mitt finger med hans namn och vårt datum!

Hur tar jag mig mod? Hur gjorde ni?
    Var ni eniga om det innan eller frågade han/hon? Vad frågade han/hon?
    Jag skulle kunna tänka mig att "överraska" honom, men vill inte fråga "Vill du gifta dig med mig?!"
    Hur gör man om man pratar om det innan och är eniga om att förlovningen ska ske..?

Vad kan jag ställa för "frågor" så jag vet vad han tycker om förlovning utan att han misstänker något?

(Jag har fått liten input tidigare från honom, det var i sommras när  jag fick en ring från honom.. Absolut inte en förlovningsring! Men jag kunde inte bestäma mig om vilket finger jag skulle ha den på o frågade honon, han sa att han tyckte det fingret (vänstra ringfingret) och då sa jag att det kanske ser ut som att jag har förlovningsring på mig..(?!) Men det gör väl inget sa han då..
    Hur skulle ni tolkat det? )

Som ni märker har jag tio tusen frågor.. Berätta gärna eran historia om hur det gick till!

• Svar på tråden Pop the question!? Hur gjorde ni..?
  • Jane

hehe det där han sa i somras till dig "det gör väl inget om det liknar en förlovningsring" skulle jag tolka som att han vill förlovas.

Om ni har pratat om det tidigare skulle det ju inte vara något problem om du friar.
    Jag till exempel kom spontant på en dag när jag och min man tittade på tv, att VI kändes helt rätt, så jag gick inte ner på knä och frågade "vill du gifta dig med mig?", utan jag frågade öppet: " Vad tycker du om att vi gifter oss? Skulle du vilja det?" Han sa "Ja....men nu på direkten?" "Ja varför ska vi vänta om vi redan är överense och vill" sa jag. Några dagar efter köpte vi ringar och gifte oss borgligt.

Det är inte världens romantiska tips, men vi är inte det heller. Att det blev spontant från bådas sida var det bästa som har hänt och det blev väldigt lyckat.
    Så mitt tips är att va bara dig själv och prata inte från hjärtat utan från huvudet. Tänk först igenom vad du vill, vad du kan tänka dig och hur du ser på framtiden. Lycka till

• Yez
    Jeni skrev 2011-10-25 14:09:10 följande:

hehe det där han sa i somras till dig "det gör väl inget om det liknar en förlovningsring" skulle jag tolka som att han vill förlovas.

Om ni har pratat om det tidigare skulle det ju inte vara något problem om du friar.
    Jag till exempel kom spontant på en dag när jag och min man tittade på tv, att VI kändes helt rätt, så jag gick inte ner på knä och frågade "vill du gifta dig med mig?", utan jag frågade öppet: " Vad tycker du om att vi gifter oss? Skulle du vilja det?" Han sa "Ja....men nu på direkten?" "Ja varför ska vi vänta om vi redan är överense och vill" sa jag. Några dagar efter köpte vi ringar och gifte oss borgligt.

Det är inte världens romantiska tips, men vi är inte det heller. Att det blev spontant från bådas sida var det bästa som har hänt och det blev väldigt lyckat.
    Så mitt tips är att va bara dig själv och prata inte från hjärtat utan från huvudet. Tänk först igenom vad du vill, vad du kan tänka dig och hur du ser på framtiden. Lycka till

Tack så mycket för svaret! Och det är just det du berättar som gör det så speciellt..  Det behöver inte vara på ett knä i solnedgången på en strand..

Anledningen till att jag vill göra det när vi befinner oss i Thailand är för att den stranden vi kommer bo på 1/1 2012 gifte sig min mamma på 1/1 2010.. Det var en utav mina lyckligaste dagar och eftersom även detta kommer bli det så varför inte?!

Men jag kommer inte fria till giftermål utan till förlovning, jag är inte så mega traditionelig av mig.. Jag frågar om förlovning och jag lämnar över frågan om att giftemål till honom.. Eftersom vi inte kommer gifta oss inom ett år..
  • Jane
    Yez skrev 2011-10-25 16:10:00 följande:
    Tack så mycket för svaret! Och det är just det du berättar som gör det så speciellt..  Det behöver inte vara på ett knä i solnedgången på en strand..

Anledningen till att jag vill göra det när vi befinner oss i Thailand är för att den stranden vi kommer bo på 1/1 2012 gifte sig min mamma på 1/1 2010.. Det var en utav mina lyckligaste dagar och eftersom även detta kommer bli det så varför inte?!

Men jag kommer inte fria till giftermål utan till förlovning, jag är inte så mega traditionelig av mig.. Jag frågar om förlovning och jag lämnar över frågan om att giftemål till honom.. Eftersom vi inte kommer gifta oss inom ett år..
    Då förstår jag! Det låter väldigt fint att knyta an till samma strand. Jag tycker du ska ta chansen om du känner dig redo. Lycka till i alla fall!
  • Anneli256

Jag vet att det finns en "provring" som män kan köpa till en kvinna när dom friar.. för att man sen ska kunna "lösa in" den mot en riktig förlovningsring.. du kanske borde kolla hos en guldsmed.. finns kanske något sådant alternativ för kvinnor som vill ställa frågan..Själv upplevde jag letandet och valet av ringar som romantiskt, men nu var vi överens innan... Kanske ett litet tips..och ni kan i lugn och ro välja ringar tillsammans när ni kommer hem. Finns ju även möjlighet att köpa i thailand.. men kolla noga upp vad du köper. Dom har ett annat karat i thailand, guldet är mjukare.  Tänk att ta en flaska mouserande vin på stranden och ge honom en ringask och fråga om han vill bära "din" ring som ett kärlekstecken. Det kallar jag romantiskt. Lycka till..

• FelizLane

Min m2b frågade inte om jag ville gifta mig utan frågade om jag ville dela livet med honom. Jag tyckte det var romantiskt eftersom vi inte ville gifta oss på en gång. Vi hade bara pratat löst innan om giftermål då. Hade ingen aning att det skulle ske ;D

• Yez

Gud vad romantiskt allt låter!

Och tror faktiskt att jag ska köra på "Vill du bära min ring".. Gud så fint!!

Men har börjat fundera om jag verkligen vågar..?! Jag är ju inte 100% på vad han tycker om förlovning.

Tror jag ska försöka ställa frågan till han lite smidigt, typ "Vad tycker du om förlovning & skulle du kunna förlova dig med mig?"

Eller vad säger man om man planerar det ihop? Hur kom det på tal för er andra?

• Jane
    Yez skrev 2011-10-26 08:17:18 följande:
    Eller vad säger man om man planerar det ihop? Hur kom det på tal för er andra?
    Ta bara upp ämnet.....Hur ser du på vår framtid? Tror du vi kommer förlova oss? om han säger nej frågar du: Varör kan du inte tänka dig det? och sen gifta oss? eventuella barn?
    Jag tror att om du bara för en öppen dialog så kommer du få öppna svar.
  • Evillina

Ett tips kan vara att göra en henna tatuering när ni är utomlands (som ring) tills ni kommer hem så kan ni välja ringar tillsammans sedan. =) 

• Miss M

Det var jag som tog det första steget mot förlovning, fast jag visste (till skillnad från dig) att han också ser giftemål i framtiden...

I våras hade vi en jättemysig eftermiddag/kväll med bl.a. gemensamt bad och min sambo pratade om hur glad han var över att jag är hans flickvän och sambo. Lite senare sa jag att jag har funderat på om jag snart kunde få bli hans fästmö också och han svarade att han också tänkt på det. =)

Efter det gick vi och tittade på ringar tillsammans och på vår 5-årsdag i somras växlade vi ringar när vi hade picnic på några klippor vid havet utanför min hemstad. Jag hade skrivit ett brev/en dikt som jag gav till honom och han sa några fina ord, ställde sig på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom! Sen trädde vi på varandra ringarna.

Så för oss blev det gemensam planering + ett "klassiskt" frieri. Ingen överraskning, men fint ändå.

• Cosy

Hej
    Jag hade tänkt fria till min sambo men personen jag berätta det för berätta det för min sambo så han fick reda på det i stället. 

Jag visste inte detta utan fortsatte med mina planer att fria till min sambo på Dreamhack(Stort dataspels event) men då gjorde han det istället. Men det blev jätta bra för jag blev väldigt överaskad. Hela förlovningen syns i länken nedan. En bild säger mer än tusen ord.

">

Svar på tråden Pop the question!? Hur gjorde ni..?