• Lilique

Ett vanligt fotoalbum är tydligen ovanligt

Jag letar med ljus och lykta efter ett gammalt hederligt fotoalbum. Ni vet, en lite kraftigare pärm som brukar vara i antingen plast, kartong eller varför inte fejkläder. Varje blad har en massa mindre plastfickor på som man helt enkelt för in fotografiet i och skriver en liten kom-ihåg-kråka på de rader som brukar finnas bredvid.

Var i hela friden finns sådana att köpa?!

Jag googlar runt men hittar bara alternativ där jag själv får klistra in mina bilder på blanka sidor eller beställa en fotobok i 3000 utföranden. Men det är ju inte vad jag vill ha.

Snälla, hjälp mig?

• Svar på tråden Ett vanligt fotoalbum är tydligen ovanligt
  • Aniara4

Vet inte var det finns på nätet, men i fysiska butiker brukar det inte vara svårt att hitta.

• arioso

Jag var inne på Bokia häromdagen, där fanns det i alla fall... Så det borde ju verkligen finnas i en helt vanlig bokhandel nära dig! Lycka till!

• Lilique

Vi har bara en butik här som säljer bokrelaterade saker, haha, och det är Bokia. Men det råkar även vara världens minsta Bokia som har pyttifilistiskt utbud. När jag var där och kikade hade de bara album i vilka man själv fick klistra in bilder eller använda fotohörn. Får ta en tripp någon annanstans och leta lite då. =)

• Love Story

Jag har köpt såna album på Clas Ohlson.

• Krystal

Brukar inte sådana finnas på lite mer "stormarknad" aktiga affärer, som kanske ICA Maxi butiker, Coop eller ÖB. Jag brukar köpa mina sådana album i en lokal butik här som är typ ett Ullared i mindre skala...

• Cammee

Tänkte också på bokhandel direkt. Köpte ett sådant på bokia eller någon annan bokhandel, dock för något år sedan och det fanns massor av olika sorter. Så testa där!

• Tufvalisa

Jag tror fotobutiker brukar ha alla möjliga sorters album. Jag har köpt på fujifoto tidigare i alla fall.

• Aniara4

Vad jag inte kan begripa är varför nästan alla fotoalbum fortfarande har formatet 10x15 när digitalkameror i regel tar bilder i 11x15. Jag har hittat fotoalbum i 11x15-format på Akademibokhandeln, efter att ha letat LÄNGE!

• Chicita

Jag vet, vi hade också problem att hitta såna.
    När vi drog ner på kraven så hittade vi ett grönt på Claes Ohlsson (vi ville ha ett svart, materialtet på pärmen var oväsentligt, men vi hade fått ett svart album med bilder från svenhippan så därför ville vi ha ett med svart pärm så vi höll en enhetlig stil).

Tyvärr så råkade jag sabba albumet. Och i ren frustration köpte jag ett sånt där där man limmar in bilderna och tänkte att "jaja om det skiter sig så var korten inte så dyra i alla fall, vi kan beställa nya".
    Men... jag blev väldigt väldigt nöjd med slutresultatet Skrattande
    Jag har fått lov att göra om det eftersom jag bara satt in bilderna med fotohörn, och om man inte är jätteförsiktig när man bläddrar så kan korten åka ur, så jag satte 2 såna klisterlappar på baksidan av korten också så nu sitter dom som berget Glad

Efter att jag blev klar med albumet så var vi på Coop och handlade, och där fanns det ju... Precis det jag ville ha. Ett svart stort album med plastfickor...
    Jaja, det blir nästa projekt Flört 

• Lilique
    Aniara4 skrev 2011-10-24 13:11:38 följande:
    Vad jag inte kan begripa är varför nästan alla fotoalbum fortfarande har formatet 10x15 när digitalkameror i regel tar bilder i 11x15. Jag har hittat fotoalbum i 11x15-format på Akademibokhandeln, efter att ha letat LÄNGE!

Jag vet faktiskt inte i vilket format mina bilder blir... nu blev jag nervös. Inte en enda bild som kommer passa i albumet haha!

Svar på tråden Ett vanligt fotoalbum är tydligen ovanligt