• Vickan, numera fru

Vilda Western fest: tips sökes!

Hej alla brudar!

Sak fira maken med en Vilda Westernfest där gästerna klär ut sig. Vi blir ca 30st.

Nu söker jag efter lekar / Underhållningstips samt idéer på mat till en buffé! Maten ska helst kunnas lagas i förväg.

Detta är alltså inte vår bröllopsfest, utan en 30-års fest. Men jag vet att man här på bt brukar kunna få hjälp med lite alltmöjligt...

KRAM!

• Svar på tråden Vilda Western fest: tips sökes!
  • Smilla2

En mekanisk tjur (finns att hyra) livar garanterat upp stämningen på en westernfest!

• Sibella

Det låter jättekul. Jag skulle också vilja komma! Har både hatt och boots som längtar efter att bli använda...

Några små tips i all hast:

Lek: Tävla i lassokastning och "luftritt" (som att spela luftgitarr fast man har en lufthäst...)

Tips till buffén:
    -Buffalovingar (går att köpa färdigkryddade, bara att värma). De brukar serveras med selleristavar och blue cheese-dip.

• nallemaja

Vad sägs om hästskokastning... Fråga nån bonde eller nått stall i närheten om ni kan få (eller få låna) lite gamla hästskor. Sätt upp en pinne ute på nån gräsmatta och börja kasta... (roligt att göra i lag - det gjorde vi på en stor fest

• Rut

Hamburgare, chili con carne, loaded potato skins (Halva potatisar som fylls med bacon och ost och steks i ugnen) och kaffe till! Tjejerna kan dansa CanCan. Prickskytte är också kul! Köp billig leksakspistol med sån där pil med sugpropp, sikta och kör!
    Musiken ska självklart vara country... Roulett och poker är ju också självklara westernsysselsättningar. Återkommer om jag kommer på mer!:)

• Vickan, numera fru

Tackar och bockar för alla roliga tips!!!!

Visste att BT är en guldgruva!

Finns det ännu fler tips?
    Kall mat?

/Vickan

• nyårsafton

LINEDANCE är min rekomendation!! Om du inte vet vad detta är, så kan man säga att man står på en linje, och dansar likadant allihop - till countrymusik. Kolla på gula sidorna, o be dem komma o ta en lätt lektion. Lätt att lära sig vissa danser - på bara en kvart.. Väldigt uppskattat faktiskt! Går själv en kurs, och har JÄTTEROLIGT!!

• Mirris

Hej Vickan. Jag hade Westerntema då jag fyllde 30. Vi hade naturligtvis western kläder. Maten bestod av chili con carne, sallad och gratinerade vitlöksbröd. Supergott och enkelt, allt går att förbereda (chilin görs med fördel dagen innan). Vi hade innan festen delat in gästerna i fyra lag (vi var 25 st) med varsin av oss utsedd lagkapten. Dessa laguppställningar hade vi satt upp på ett fint papper i festlokalen. Sedan så hade jag gjort tävlingsmoment som gick ut på att lagen fick utse "sin" kämpe.
    Ex. på moment:
    1. Vem har längst? Jag hade då fyra ballonger av lång modell. En representant från varje lag fick då en ballong att blåsa upp. Den som lyckades blåsa längst ballong gav sitt lag en poäng.

2. Vem svälger mest? Samma som ovan fast med tamponger i kinderna först få i sej ett glasöl utan att spilla och utan sugrör.
    alt. Vem är glupskast? Proppa in flest mashmallows i munnen och stänga den (25 st)

3. Äta 5 mariekex och därefter vissla. Den som äter alla sina kex och visslar först har vunnit.

4. Vem har bäst hålvana? Knyt ett snöre med en penna i ena ändan runt midjan. På golvet ska ni placera en flaska. Pennan skall hänga bakom den tävlande, denne skall sedan på huk försöka att få i pennan i flaskhålet INGA HÄNDER!

Man hittar på lekar efter fantasi. Något annat som är super kul är en variation på "så ska det låta". Man har en freestyle (fortf. samma lag) och du som festfixare håller i den och hörlurarna sitter på den tävlande. Du sätter på en låt och den tävlande skall nynna INTE SJUNGA TEXT, det lag som först hör vad den tävlande nynnar ställer sej upp och skall sjunga refrängen.

Som sagt, detta var ett axplock från min fest och lekarna var uppskattade. Lekarna gjorde vi lite pö om pö dvs. Innan middagen, och som lite break under middagen då och då.

Lycka till.

• Ullis1

Tjo

Jag anordnade en överaskinings fest förra året då min svåger fyllde 30 år.
    Hittade en gammal lada med bås, där dukade vi med en vanli buffé, sedan hade vi hyrt in ett gäng som körde Linedance för oss, sedan lärde dom upp oss, Säger bara ASCOOLT och jättekul, alla var utklädda hyrde även in band.
    Lycka till, kläder finns att hyra hos SVT, vem har inte drömt om en urläcker saloonklänning

• Lummer

Tips på passande buffémat:

revbensspjäll (spare ribs)
    grillade majskolvar
    vitlöksmarinerade vitlökar
    kycklingklubbor
    bbqsåser
    salsa
    coleslaw
    bönor
    bacon
    bakad/grillad potatis

efterrätt:
    pecan paj eller
    key lime paj eller
    valnöts- eller choklad/mashmallowsglass

Skriv gärna och berätta hur det blev! (Planerar också 30-årsfest... )

• Vickan, numera fru

Tack alla urgulliga tipsare!
    Känns som om vi kommer att ro festen ihamn...

Svar på tråden Vilda Western fest: tips sökes!