Hjälp, min bästa vän är alkoholist
Jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Min bästa vän har alltid gillat att dricka, är alltid den som blir fullast men nu har det verkligen gått för långt. sen ett par dagar tillbaka har jag bott hos henne för att min lägenhet renoveras. Jag har smygit in i hennes rum när hon är borta och under sängen, i garderoben ja överallt ligger tomma vinflaskor och vinboxar. När hon vaknar på morgonen är hon hyperaktiv och typ darrar, kan inte koppla av. Sen ser man att hon försvinner in i sitt rum, sakta under dagen lugnar hon sig och blir mindre hetsig, altså då har hon fått i sig den dagliga dosen alkohol. Jag hör henne ränna ut och in från sitt rum under nätterna, hon har antagligen sömnproblem och springer upp och letar mer dricka.
Jag måste prata med henne utan att hon blir arg på mig eller tar illa upp. Jag vill tala om för henne att jag bryr mig om henne och vill hennes bästa men att hon måste sluta dricka. För 2 år sen gick hon på en antabus-kur 3 månader men började sedan dricka igen för att hon vill vara som alla andra. VI har inte umgåtts lika nära under de senaste åren men nu är vi nära igen och jag trodde aldrig det var så här illa med hennes drickande.
Hon är världens finaste tjej och bara 26 år gammal. Hon sköter sitt jobb och dom flesta vet nog inte att hon är alkoholist men jag kan bara inte blunda för detta något mer.
Snälla hjälp, hur ska jag prata med henne?
Ps. ingen idé att prata med hennes familj för även dom är "smygalkisar" precis som hon. Ofta super hon ihop med sin mamma.