• Anonym (Orolig vän)

Hjälp, min bästa vän är alkoholist

Jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Min bästa vän har alltid gillat att dricka, är alltid den som blir fullast men nu har det verkligen gått för långt. sen ett par dagar tillbaka har jag bott hos henne för att min lägenhet renoveras. Jag har smygit in i hennes rum när hon är borta och under sängen, i garderoben ja överallt ligger tomma vinflaskor och vinboxar. När hon vaknar på morgonen är hon hyperaktiv och typ darrar, kan inte koppla av. Sen ser man att hon försvinner in i sitt rum, sakta under dagen lugnar hon sig och blir mindre hetsig, altså då har hon fått i sig den dagliga dosen alkohol. Jag hör henne ränna ut och in från sitt rum under nätterna, hon har antagligen sömnproblem och springer upp och letar mer dricka.

Jag måste prata med henne utan att hon blir arg på mig eller tar illa upp. Jag vill tala om för henne att jag bryr mig om henne och vill hennes bästa men att hon måste sluta dricka. För 2 år sen gick hon på en antabus-kur 3 månader men började sedan dricka igen för att hon vill vara som alla andra. VI har inte umgåtts lika nära under de senaste åren men nu är vi nära igen och jag trodde aldrig det var så här illa med hennes drickande. 

Hon är världens finaste tjej och bara 26 år gammal. Hon sköter sitt jobb och dom flesta vet nog inte att hon är alkoholist men jag kan bara inte blunda för detta något mer.

Snälla hjälp, hur ska jag prata med henne?
    Ps. ingen idé att prata med hennes familj för även dom är "smygalkisar" precis som hon. Ofta super hon ihop med sin mamma.

• Svar på tråden Hjälp, min bästa vän är alkoholist
  • brideo

Hej TS!

Du måste hjälpa din vän genom att vara ärlig och rak mot henne. Hon kommer sannolikt förneka, bli arg på dig osv för det är så missbruk fungerar. Förnekelse och lögner är missbrukarens bästa vänner. 

Innan du pratar med henne bör du prata med personer som har erfarenhet av detta och som kan ge dig konkreta och handfasta råd. Ge inte upp förrän du hittar rätt personer att prata med. Leta och tjata till du känner att du har fått svar och tips från dem som varit med om detta tidigare. En "intervention" i stort eller litet format är ofta mycket jobbigt för den vän som genomför den och den vännen behöver hjälp och stöd. 

Prata också med andra personer i hennes närhet som du har förtroende för, kanske inte familjen i det här fallet men det kanske finns andra vänner? Det kan vara så att ni är starkare tillsammans och tillsammans får henne att inse allvaret.

Och när du pratar med din vän, var beredd på att hon kanske klipper kontakten med dig, tillfälligt eller kanske till och med för gott. Fråga dig själv om du står ut med det? Jag hoppas du vågar för du kan göra skillnad mellan att vara vid liv och att faktiskt LEVA sitt liv för din vän i långa loppet. Det låter dramatiskt men det är sant. 

Stor kram till dig! Lycka till!! 

• mittid

"brideo" skriver bra saker.

Du behöver mycket stöd och mitt råd är att Du börjar gå på ALANON -möten, = anhörig/vänner till alkoholist! Där får du stöd och hjälp.

Sen när du har lite erfarenhet av dessa möten så kan du berätta för din vän att du tycker mycket om henne, att det gör väldigt ont att se henne förstöra sitt liv/hälsa med alkohol och erbjuda henne att följa med henne till öppna AA-möten där Alkoholister och annhöriga/vänner till alkoholister får gå.
    (Slutna AA-möte är bara för alkoholister.)

Om hon börjar en resa med ett nyktert liv så finns det behandligsprogram som hon kan söka, där kan intervention vara aktuellt med ledning av proffs.

Du är den bästa vän hon kan ha för att att Du vågar se och för att Du bryr dig.

Styrkekramar till Dig!

• Anonym (Orolig vän)

å tack snälla ni för mycket kloka och bra råd. Jag sitter här mer eller mindre tårögd då hon ännu en kväll supit ner sig i sin ensamhet. 

Jag ska definivit kolla upp anhörigmötena, för jag vill verkligen säga rätt saker som får henne att förstå allvaret. Jag är bara så rädd att hon inte kommer vilja prata med mig om det här, hon kommer nog skämmas och jag vill verkligen inte att hon ska behöva skämmas inför mig. 

Tack för peppning och goda råd

• mittid
    Anonym (Orolig vän) skrev 2011-10-20 23:53:43 följande:
    å tack snälla ni för mycket kloka och bra råd. Jag sitter här mer eller mindre tårögd då hon ännu en kväll supit ner sig i sin ensamhet. 

Jag ska definivit kolla upp anhörigmötena, för jag vill verkligen säga rätt saker som får henne att förstå allvaret. Jag är bara så rädd att hon inte kommer vilja prata med mig om det här, hon kommer nog skämmas och jag vill verkligen inte att hon ska behöva skämmas inför mig. 

Tack för peppning och goda råd
    Du behöver Alanon för Din skull... för att du inte skall tynga dig så hårt med det du beskriver ovan. Om du först hjälper Dig så kan du sen hjälpa henne. Sen är det bara hennes val om hon tar emot eller förkastar hjälpen.... men du behöver inte må så fasansfullt dåligt under denna svåra resa. Du kommer under inga omständigheter som helst lyckas med att undvika sorg, skuld, skämmiga känslor, ilska och annat tungt, tyvärr är livet obarmhärtigt i detta sammanhang. Det är tyvärr undvikandet som gör att det fortgår. 

Var rädd om dig!
  • brideo

Hej igen TS! 

Nu har det gått ett par dagar och jag har läst dina svar och andras inlägg.

Vill bara tillägga en sak, och påminna dig om en sak som du säkert redan vet: du kan inte ta ansvar för din väns liv - det kan bara hon göra! Du kan hjälpa och stötta henne men valet att göra förändringar är i slutändan henne och bara hennes. Även om du vill hjälpa din vän så kan du inte göra valen åt henne. Vill hon inte eller är hon inte redo finns det inte mycket du kan göra.

Om det skulle hända - låt inte det knäcka dig. Det svåraste som finns är att se någon man älskar göra illa sig själv utan att kunna hjälpa henne. Då måste du kanske ta ett steg åt sidan, stå kvar så hon "ser dig" men kanske distansera dig lite för att inte bli för ledsen själv. Det är okej. 

Skriv gärna och berätta hur det går. Stora höstkramar till dig!  

• Anonym (Orolig vän)

Tack alla ni fina människor som stöttar och ger goda tips. Idag känns det mycket bättre än vad det gjorde här om dagen. I lördags på dagen satt vi och pratade lite, hon var tack och lov nykter vi hade en trevlig pratstund. Då efter en stund tog jag mod till mig och berättade hur orolig jag var och hur ledsen jag blir av att se henne dricka så ofta. För min vän brast det på en gång, hon grät och vi kramades en lång stund sedan var jag med henne hela lördagen. Lät henne prata och berätta om allt som tynger henne och gör att hon inte orkar leva med sig själv. Det "lustiga" i det hela är att två andra nära människor till henne har även dom tagit upp alkoholproblemen med henne under sista veckan så detta var nog verkligen hennes väckarklocka, vi är 3 personer som helt oberoende av varandra har uttryckt vår oro.

Hon säger att att hon kan sluta, idag hade vi en jättetrevlig dag ihop och jag tror inte hon druckit en droppe. Visst, hon röker säkert minst 1 paket om dagen men det bekymret får vi ta om minst 1 år, prio ett är drickandet. Hon har även receptbelagda tabletter mot oro som hon tar innan hon ska sova. Konstigt nog är hon jätteförsiktig med tabletterna och hon vill inte bli beroende av dom i stället.

Hur som hellst, har hon lovat mig + 2 andra nära personer att från och med idag ska hon kämpa emot och inte dricka. Jag känner hopp och tror det kan gå bra men är samtidigt lite orolig då jag kommer flytta ifrån henne om 3 veckor när min lägenhet är klar. Som det är nu har jag två av hennes vinboxar gömda under min säng. Försöker även få henne att gå till en psykolog men hon vill hellst slippa. Vi ska se hur veckan går utan att dricka. 

Tack igen för stöttning, fint med människor som bryr sig om varandra Hjärta 

• mittid
    Anonym (Orolig vän) skrev 2011-10-24 01:30:34 följande:
    Tack alla ni fina människor som stöttar och ger goda tips. Idag känns det mycket bättre än vad det gjorde här om dagen. I lördags på dagen satt vi och pratade lite, hon var tack och lov nykter vi hade en trevlig pratstund. Då efter en stund tog jag mod till mig och berättade hur orolig jag var och hur ledsen jag blir av att se henne dricka så ofta. För min vän brast det på en gång, hon grät och vi kramades en lång stund sedan var jag med henne hela lördagen. Lät henne prata och berätta om allt som tynger henne och gör att hon inte orkar leva med sig själv. Det "lustiga" i det hela är att två andra nära människor till henne har även dom tagit upp alkoholproblemen med henne under sista veckan så detta var nog verkligen hennes väckarklocka, vi är 3 personer som helt oberoende av varandra har uttryckt vår oro.

Hon säger att att hon kan sluta, idag hade vi en jättetrevlig dag ihop och jag tror inte hon druckit en droppe. Visst, hon röker säkert minst 1 paket om dagen men det bekymret får vi ta om minst 1 år, prio ett är drickandet. Hon har även receptbelagda tabletter mot oro som hon tar innan hon ska sova. Konstigt nog är hon jätteförsiktig med tabletterna och hon vill inte bli beroende av dom i stället.

Hur som hellst, har hon lovat mig + 2 andra nära personer att från och med idag ska hon kämpa emot och inte dricka. Jag känner hopp och tror det kan gå bra men är samtidigt lite orolig då jag kommer flytta ifrån henne om 3 veckor när min lägenhet är klar. Som det är nu har jag två av hennes vinboxar gömda under min säng. Försöker även få henne att gå till en psykolog men hon vill hellst slippa. Vi ska se hur veckan går utan att dricka. 

Tack igen för stöttning, fint med människor som bryr sig om varandra Hjärta 
    Stort hurra.... hur många har tre underbara vänner som verkligen bryr sig!!

Ni tre kan göra gemensam sak och gå på Alanon-möte så att ni lär er hur ni kan hjälpa. Det finns en påtaglig risk att man i sin iver att hjälpa istället stjälper, detta gäller nästan alla människor... och det gör man för att man bryr sig. Man hjälper för att man lindrar konsekvenserna av drickandet.... för att lidandet är så smärtsamt. Kontentan av det blir att man faktist hjälper personen att dricka.... hur sjukt det än låter så är det sant. Ni behöver vägledning och andras erfarenheter!

Alla personer utan undantag, med alkoholproblematik säger, tror och "vet" att de kan sluta... det stämmer säkert.... på någon del av en promille.... så ni kommer att ha en lång resa framför er. Hur rak eller krokig/jävlig den kommer att vara är beroende av hur väl insatta ni är den lömska värld som alkoholberoende befinner sig i.

Vin under sängen.... näääe!!! Varför då? Om man skall sluta dricka så skall man inte ha någon alkoholreserv någonstans... ??!! Släng skiten! Har man alkoholproblematik finns det heller inte något undantag om man skall klara sig, de är sant!
  • Anonym (Orolig vän)

fy sjutton...jag hade någon naiv bild av att min kära vän skulle minska sitt drickande nu när vi pratat så mycket om det och hon lovat mig + hennes familj att minska. Men allt vara bara prat, hon är alldeles för beroende för att kunna sluta själv. Dessutom tror jag att hon måste bli nykter helt och hållet, det kommer aldrig fungera för henne att "festdricka". Hon fyllde nyligen 27 och är verkligen gravt alkoliserad, hittade 3 tomma vinboxar gömda i henens klädgarderob. Hon har börjat smygdricka å tror att jag inte ska upptäcka skiten.

Kan man kontakta hennes arbetsgivare så att de kräver att hon påbörjar ett behandlingsprogram? 

• Anonym (Orolig vän)
    brideo skrev 2011-10-23 12:10:45 följande:
    Hej igen TS! 

Nu har det gått ett par dagar och jag har läst dina svar och andras inlägg.

Vill bara tillägga en sak, och påminna dig om en sak som du säkert redan vet: du kan inte ta ansvar för din väns liv - det kan bara hon göra! Du kan hjälpa och stötta henne men valet att göra förändringar är i slutändan henne och bara hennes. Även om du vill hjälpa din vän så kan du inte göra valen åt henne. Vill hon inte eller är hon inte redo finns det inte mycket du kan göra.

Om det skulle hända - låt inte det knäcka dig. Det svåraste som finns är att se någon man älskar göra illa sig själv utan att kunna hjälpa henne. Då måste du kanske ta ett steg åt sidan, stå kvar så hon "ser dig" men kanske distansera dig lite för att inte bli för ledsen själv. Det är okej. 

Skriv gärna och berätta hur det går. Stora höstkramar till dig!  
    tack brideo för goda råd, just det du skriver om var jag tvungen att göra ett tag. Jag var tvungen att ta lite distans från henne för det höll på att pajja hela mig och gjorde det omöjligt för mig att sköta mina studier. Men nu bor jag med henne igen så nu är jag så nära in på missbruket att det inte går att skjuta undan det.

Tack till alla er empatiska människor som delar med er av era kloka tips
  • mittid
    Anonym (Orolig vän) skrev 2011-12-01 14:21:37 följande:
    fy sjutton...jag hade någon naiv bild av att min kära vän skulle minska sitt drickande nu när vi pratat så mycket om det och hon lovat mig + hennes familj att minska. Men allt vara bara prat, hon är alldeles för beroende för att kunna sluta själv. Dessutom tror jag att hon måste bli nykter helt och hållet, det kommer aldrig fungera för henne att "festdricka". Hon fyllde nyligen 27 och är verkligen gravt alkoliserad, hittade 3 tomma vinboxar gömda i henens klädgarderob. Hon har börjat smygdricka å tror att jag inte ska upptäcka skiten.

Kan man kontakta hennes arbetsgivare så att de kräver att hon påbörjar ett behandlingsprogram? 
    Ja det kan du göra.... med risk för att hon slutar vara din "vän".... om det är rätt eller fel däremot... det kan man ju ha olika åsikter om. Det är ju egentligen hennes ensak!

Hon kommer inte att sluta vara alkoholist/beroende bara för att hon går igenom en behandling.... Det är bara hennes egen vilja att sluta dricka och kanske kan hon lyckas bättre med hjälp av en behandling att avsluta sitt drickande... sen har hon resten kvar.... där AA-möten och järnviljan är medlet... Resten av livet!!!
Svar på tråden Hjälp, min bästa vän är alkoholist