Hur slutar man ha åsikter?
Min sambo och jag har varit ihop länge, bor i ett jättefint hus med ett barn och en katt. Vi har bra jobb och därmed väldigt god ekonomi, och har råd att unna oss ganska mkt. Vi bjuder gärna på det vi har, och är generösa med vad vi har.
Min sambos bror är en riktig strulpelle. Gick aldrig gymnasiet, har löpt stafett mellan jobb och startade sen ett företag i byggbranchen med en kompis som de blev osams över och drog i konkurs för ca 2 år sedan med ca 200 000 var i skulder (utöver ca 500 000 som han lyckades betala med vinsten efter en tursam försäljning av sitt hus).
Han är nu ca 30 år och bor ihop med sin tjej som han har ett tvåårigt barn med. Hon jobbar som undersköterska, och han är student. Inga superinkomster m a o. Han har nyligen lånat ca 100 000 av oss för att betala av de mest akuta skulderna, och vi har gett honom en bra ränta (typ motsvarande inflationen) och en snäll avbetalningsplan. Jag är egentligen helt emot att låna ut så mkt pengar till nära vänner/släktingar, men med tanke på hans obefintliga inkomst och mängder med anmärkningar så var det sista vägen ut för honom.
Hans tjej är en flitig bloggare, och jag blir så trött varje gång jag läser den. De är och tittar på nyproduktionslägenheter, drömmer om att köpa sommarstuga inom de närmsta åren, de ska utomlands över jul och i var och vartannat inlägg så är det bilder på saker de köpt.
Villkoret för lånet var att vi tillsammans gick igenom ekonomin nogrant så att vi kunde sätta upp en lämplig avbetalningsplan. De har en dyr hyra på den lgh de bor i, och har efter att alla fasta kostnader (hyra, el etc) och lånet (till oss ca 1500 kr och ett annat till ett företag de hade skuld hos) är betalt ca 5000 kvar att leva på. Det är enligt mig inte särskilt mkt för en familj med ett litet barn, med kläder, blöjor, mat och bil+resor.
Det är inte min sak att lägga mig i, och inte min sambos heller egentligen. De betalar ju sin skuld till oss, men man bryr sig ju ändå när man ser att någon man älskar lever över sin förmåga. Under tiden som egen företagare så levde han loppan (på till stor del svarta pengar) och hade dyra kläder, fina sportbilar etc och har haft svårt att anpassa sig efter sin nya levnadsstandard.
Hur biter man sig i tungan när de börjar prata om sina resplaner och planerade husköp? Av erfarenhet vet vi att det inte bara är drömmar, utan något de tycker är realistisk. Vi har inte pratat med dem och även om vi skulle vilja så är det helt meningslöst att göra det, och så länge de sköter sitt åtagande mot oss så får de leva sitt liv. De skulle bara tycka vi är missunsamma och jobbiga eftersom vi själva har det bra ställt (vilket vi jobbat hårt och länge för), men jag har samtidigt svårt att se på när någon gräver ner sig mer och mer och snart är ett fall för Lyxfällan...