• Anonym (Förvirrad)

Får man ha vilken klädkod man vill?

Ursäkta om det här blir väldigt vagt, men jag vill inte outa mig eller någon jag känner, känner bara stor frustration just nu och behöver lite input från er som inte är involverade.

Så här ligger det till: Vi planerar ett bröllop med ett speciellt tema och en speciell klädkod. Ingenting som är särskilt svårt för gästerna att åstadkomma och ingenting som behöver vara dyrt, men ett tema som ligger oss varmt om hjärtat och som vi verkligen vill att gästerna försöker följa. För säkerhets skull kan jag även tillägga att klädkoden inte är obscen på något vis och går att anpassa mycket för individerna utan att vi för den sakens skull blir upprörda.

Nu fick jag höra, att vi borde ha klädkod kavaj eftersom vigseln ska äga rum i en större stad och att "alla måste kunna slappna av". Det där med att alla måste slappna av kan jag köpa, visst... Men är det fel av oss att faktiskt vilja sätta en viss specifik klädkod som passar med vårt tema? Borde vi släppa den där drömmen om hur vi vill att det ska vara för att det är "fel"?

Självklart kommer vi som brudpar att stå till hands med tips och råd gällande vad man kan ha på sig.

Usch, vad virrigt det ser ut. Men ja, snälla, ge mig lite input.

• Svar på tråden Får man ha vilken klädkod man vill?
  • Trivia

Nääää...jag tycker att ni ska köra på er klädkod! Självklart!
    Okej om det hade varit så att alla skulle komma i sånna där uppblåsbara sumodräkter men lite kan man väl bjuda till....

• Sara 120707

sålänge ni lägger upp det som ett önskemål och inte ett krav så tycker jag att det är helt okej

• Anonym (Förvirrad)

Vad jag vet är väl en klädkod alltid ett önskemål, eller har jag fått det om bakfoten? Obestämd
    Vilket gör mig än mer förvånad till att denna person sa till mig att vi absolut "borde" ha kavaj som klädkod... De som absolut inte vill följa klädkoden lär ju komma i något åt kavajhållet oavsett.

• Sara 120707

Naturligtvis är det alltid ett önskemål men om man vill ha något väldigt specifikt så kan det vara bra att klargöra att det är just Ett Önskemål. Om det är så pass speciellt att gästerna måste köpa nytt och lägga ner pengar på det så kan det ju vara en idé att önska sig det istället för present.

• Chicita

Jag tror det beror på hur man formulerar klädkoden och när dom får veta det.

Vi önskade ju att alla skulle komma i medeltidskläder. Vi såg till att inbjudan hade ett medeltida stuk, och vi hade med en svarstalong för OSA där man fick kryssa i Adel, borgare, bönder eller vanliga kläder. Där vi också påpekade att klädseln skulle påverka bordsplaceringen.
    Vi skrev inte att det skulle vara middag, utan vi skrev Gästabud... Med andra ord så satte vi en stämning från början som gjorde att gästerna ville bidra till stämningen.
    Vi klargjorde redan i inbjudan att vi hellre ville att dom följde temat än kom med presenter.

Ingen klagade. Ca 95% eller nåt kom i medeltidskläder. Och vi hade gjort bordsplaceringen så att dom som var Adel hamnade närmast oss, borgare mitt på borden, bönder längst ut... Förutom en tunga som var ett bord längre där dom 6 som hade vanliga kläder fick sitta...

Vi hade också adress till vår hemsida i inbjudan, där det sen fanns länkar till ställen där man kunde hyra eller köpa kläder, samt referenser och mönster för de som ville sy själva. 

Vi la också ut denna på hemsidan för att förstärka att vi hellre ville att dom följde temat än att dom kom med massa presenter:

Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t.
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar...

Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...
    ----------------------------------- 

Var noga när ni formulerar er så att det framgår att det är viktigt för er och att det skulle betyda mycket om dom följer temat. Men att det är deras val.
    Motivera dom gärna att följa temat på något sätt... 
  • knyttan

Hej,
    Det här med "klädkod" verkar förvirra folk något så till den milda grad. För det första är "klädkod" något man anger för att ge en fingervisning om vilken "festlighetsnivå" det ska vara på festen och därmed också på gästernas kläder. Det är en hjälp till gästerna, en service om man så vill, för att ingen ska riskera att komma över- eller underklädd och känna sig obekväm. Man måste inte ha en klädkod om festen inte är formell. Dvs bjuder man bara in närmsta familjen till en trädgårdsfest och alla vet vad som förväntas så behöver man knappast sätta en klädkod.
    För det andra så finns det enbart fyra vedertagna klädkoder: Kavaj, Mörk kostym, Smoking och Frack.
    Det är dessa man ska använda om man sätter en klädkod. Allt annat är bara förvirrande.

För det tredje: det du talar om är ett temabröllop - du vill att gästerna ska klä ut sig. Då sätter du ingen klädkod, utan du får skriva som det är, att det är någon form av maskeradutstyrsel som önskas. Man måste inte ha klädkod bara för att bröllopet hålls i en stad, det har ingenting med saken att göra. Det är mer hur "formell" festen är som avgör, eller kanske snarare - om man bjuder många människor som inte känner varandra till en fäst som kan förväntas bli högtidlig så kan det vara bra att sätta en klädkod, för gästernas skull, som sagt. Men för allas bekvämlighet så bör du följa vedertagna begrepp, så att det inte blir missförstånd.

Här kan du läsa mer om klädkoder och vad de innebär:
    sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod

• Klimpen

Jag tycker att era gäster får bjuda till lite... det är ju ändå ert bröllop. Kör på den klädkod ni vill! Om folk sen tycker att det är otänkbart att visa sej inne i stan med medeltidsdräkt (eller vad ni nu tänkt er) så får dom väl åka taxi till och från festen... Och huruvida folk slappnar av eller inte får de faktiskt ta ansvar för själva.

Hoppas att ni får ett fantastiskt tema-bröllop!

• Fröken Söt

Jag tycker att man bjuder till fest - dvs man bjuder in folk - så man får ha precis vilka önskemål man vill. Just kring bröllop tycker visst folk i allmänhet att det är ok att ha hur mycket åsikter som helst. Men i slutändan är det ni som betalar kalaset och därmed har mest att säga till om, allt annat är trams. Få har synpunkter på maskerader, 30-årskalas eller firmafester, där följer folk glatt instruktionerna (och betalar många gånger även en slant för att vara med).

Klädkoden är till för att ge en fingervisning om "finhetsgrad" eller helt enkelt hur majoriteten av gästerna kommer att vara klädda. Det är en slags servicefunktion. Följer man klädkoden är man som majoriteten, och borde därför kunna bli rätt avslappnad - eller?

Klart ni kan sätta er egen prägel och ha ett tema. Som gäst kan man gott anstränga sig lite, stanna hemma, eller skämmas lite när man är helt "fel" på festen. Huvidsaken är att ni känner att det blir en "bra nivå", om det inte blir allt för dyrt eller avancerat borde det inte vara några problem.

• knyttan
    Klimpen skrev 2011-10-26 21:10:45 följande:
    Jag tycker att era gäster får bjuda till lite... det är ju ändå ert bröllop. Kör på den klädkod ni vill! Om folk sen tycker att det är otänkbart att visa sej inne i stan med medeltidsdräkt (eller vad ni nu tänkt er) så får dom väl åka taxi till och från festen... Och huruvida folk slappnar av eller inte får de faktiskt ta ansvar för själva.

Hoppas att ni får ett fantastiskt tema-bröllop!
    Mdeltidsdräkt är inte klädkod!!!!!!!!!! Läs mitt inlägg!
  • Aleta

Kan man inte skriva så här ungefär?

Klädkod: Kavaj, men vill ni göra oss extra glada vill vi hellre att ni följer vårt tema som är xxxxx.

• OomphGirl

Jag tycker det flesta brudar staller orimliga krav Men inte du.
    Att be folk kla upp sig tycker jag ar valdigt kul. Kavaj ar varldens trakigaste kladkod, valdigt svenskt och lagom! 

Om det ar viktigt att folk kommer i ert temakladsel som ju verkar genomtankt och inte kostar skjortan (bokstavligt talat) gor det centralt i inbjudan - om folk verkligen kanner att det ar viktigt kanns det som att alla andra kommer i liknande kladset. Genom att gora det valdigt frivilligt lar folk verkligen tveka "tank om jag ar den enda som foljer maskerad utstyrseln@

Jag drommer vidare om mitt frackbrollop..

• L U

Jag håller med Knyttan.

Maskerad kan man ha på halloween, bröllop är något helt annat. Ni kan för all del göra som ni vill, men tänk på att alla inte tycker att det är lika latjo med utklädnad som ni tycker. Räkna med att en del kanske väljer bort att delta på grund av detta, eller kommer men känner sig besvärade.

Svar på tråden Får man ha vilken klädkod man vill?