• AlwaysAndForever2012

Tips till billiga snabba enkla kakor att göra själv till kakbuffe? MEN ändå nåt extra ifrån vanlig fika :)

Hej, ja som frågan lyder eg.
    Vi tänkte ha en liten fika/kakbuffe i mitten av kvällen. tänkte kanske ha fyra sorter? nån annan som haft?
    Blir lite dyrt att köpa, så vi tänkte baka själva, men som ni säkert vet eller förstår så har man inte den bästa tiden dagen innean bröllopet till baka..så funderar på sådant som kanske går att frysa och göra några dagar tidigare ändå?
    Sådant som inte tar allt för lång tid, då vi också har en 1åring och litet hus så det är svårt baka,,
    Vi funderad epå göra kärleksmums och ist för rutor, ta pepparkaksforms hjärtan så det blir lite mer kärlek :) de är ju enkla, normala, men ändå nåt speciellt och de går frysa.
    Har ni fler tips? några normala, men kanske en sort som känns lite mer speciell ohc inte vanlig fika?

• Svar på tråden Tips till billiga snabba enkla kakor att göra själv till kakbuffe? MEN ändå nåt extra ifrån vanlig fika :)
  • snowstars

Långpannekakor borde vara bra grejer låter det som då Glad

Vet inte alls vad du har tänkt men det första jag tänkte på var den här bärkakan: http://www.kokaihop.se/recept/barrutor Tyckte inte bilden såg så smaskig ut just där men jag har använt receptet och de är jättegoda.

Morotskaka? Brownies (kanske blir likt kärleksmums iofs)? Fudgekaka (typ kladdkaka och så kola kräm på) kanske är lite krångligt? Hittade ett recept på det här: http://the-mungbeans.blogspot.com/2007/03/fudgekaka.html 

Festligare muffins?

Antar att småkakorna går bort? Bondkakor, chokladsnitt osv är ju annar sånt man kan göra mycket av relativt fort.

Vet inte alls vad du tycker, om det är tillräckligt fint eller om det är för vardagligt men du kanske får idéer i alla fall :)

• Darling Daisy

Kladdkakor brukar ju alltid vara poppis! 
    Vi hade såna med olika sorters fluff på vid ett kalas, var gott och uppskattat. Och går att baka några dagar i förväg!

• thean

Cake pops! Ser jättefint ut på en kakbuffé... chokladbollar är en underskattad favorit, man kan ju ha hjärtströssel om man vill =) Glaskakor i form av hjärtan... Hallongrottor med fina formar...

• AnnelieK

Alla sorters mördegskakor går att frysa in i 2-3 mån och de kan man ju forma i hjärtan, ringar, kyrkklockor etc. Strössel eller färgat socker i ERA färger ex.
    De är ju ganska vanliga dock!

• AlwaysAndForever2012
    snowstars skrev 2011-10-19 12:51:15 följande:

Långpannekakor borde vara bra grejer låter det som då Glad

Vet inte alls vad du har tänkt men det första jag tänkte på var den här bärkakan: www.kokaihop.se/recept/barrutor Tyckte inte bilden såg så smaskig ut just där men jag har använt receptet och de är jättegoda.

Morotskaka? Brownies (kanske blir likt kärleksmums iofs)? Fudgekaka (typ kladdkaka och så kola kräm på) kanske är lite krångligt? Hittade ett recept på det här: the-mungbeans.blogspot.com/2007/03/fudgekaka.... 

Festligare muffins?

Antar att småkakorna går bort? Bondkakor, chokladsnitt osv är ju annar sånt man kan göra mycket av relativt fort.

Vet inte alls vad du tycker, om det är tillräckligt fint eller om det är för vardagligt men du kanske får idéer i alla fall :)

Ja det är perfekt med idéer. jag vet inget förrän jag kollat upp det :D Tack för tipsen.
  • AlwaysAndForever2012
    Darling Daisy skrev 2011-10-19 12:58:24 följande:
    Kladdkakor brukar ju alltid vara poppis! 
    Vi hade såna med olika sorters fluff på vid ett kalas, var gott och uppskattat. Och går att baka några dagar i förväg!
    Ja kladdkakor är goda..därför ska vi ha med lite kladdkaka stil i vår bröllopstårta
  • AlwaysAndForever2012
    thean skrev 2011-10-19 13:06:08 följande:
    Cake pops! Ser jättefint ut på en kakbuffé... chokladbollar är en underskattad favorit, man kan ju ha hjärtströssel om man vill =) Glaskakor i form av hjärtan... Hallongrottor med fina formar...
    Cake pops. ingen aning vad det är, men det lät väldigt bra. det får jag söka på :D
    Glaskakor? vad e det tro..får söka på det med .)
    hallongrotter är mums
  • AlwaysAndForever2012
    AnnelieK skrev 2011-10-19 13:13:57 följande:
    Alla sorters mördegskakor går att frysa in i 2-3 mån och de kan man ju forma i hjärtan, ringar, kyrkklockor etc. Strössel eller färgat socker i ERA färger ex.
    De är ju ganska vanliga dock!
    Osch va jag märker jag är kass på kakor och sådant..hehe.. ingen aning hur mördegskakor smakar eller ser ut.. :P
  • Dannedo

Min personliga kak-favorit är kolasnittar, eller kolakakor som dom också heter. Otroligt enkelt och såååå himla gott! Speciellt om dom är lite sega :)  www.kokaihop.se/recept/kolakakor-5

Mördegskakor är kakor man gör av mördeg, alltså samma typ av deg man gör t.ex pajskal av. Består av smör, lite socker, vaniljsocker och mjöl. Det bästa är att man kan göra en stor grund-deg och sedan smaksätta och forma till massa olika sorters kakor. www.arla.se/default____17653.aspx Billigt och enkelt, och väldigt klassiskt och gott. Är lätt att få det att se väldigt hemtrevligt och generöst ut om man gör några olika sorter.

• gusmelinka

Cornflakeskakor med sirap i smeten tycker jag är fantastiskt goda och brukar gå hem hos de flesta =) Kan ju dessutom göras i små söta formar. Även Snickerskakor brukar vara poppis...

• AlwaysAndForever2012
    thean skrev 2011-10-19 13:06:08 följande:

KOllade upp cake pops nu..va fräckt..det måste vi ha
    MEN går de göra flera dagar innan tro? lite svårt hinna göra på bröllopsdagen :)

• Dannedo

Syltkakor som ser ut som hjärtan... Kavla ut en mördeg (inte för tunnt), ta ut hjärtan med pepparkaksform, tryck en liten grop i mitten och klicka i hallonsylt. Eller mördegshjärtan som ni spritsar era bokstäver på. Lite pyssligt med kan bli väldigt fint.

Något som är väldigt enkelt och roligt att göra själv men som känns lyxigt är egen chokladtryffel. Behövs bara choklad, valfri smaksättning (krydda typ kanel, kardemumma, eller sprit/likör) grädde och kakao att rulla i. Kan göras några dagar i förväg.

• Sara 120707

Jag har ett recept på något om liknar de där kola snittarna ovan, fast de e choklad-kola sittar. Mkt enkla och mumsiga.

Svar på tråden Tips till billiga snabba enkla kakor att göra själv till kakbuffe? MEN ändå nåt extra ifrån vanlig fika :)