Han vill inte gifta sig... känner att jag checkat ut
Jag har världens bästa sambo... han älskar mig, han fixar och donar och han älskar min son över allt annat. MEN... i mitt förhållande till min sambo har jag alltid varit den som velat behålla romantikeni förhållandet, se till att vi fortfarande är gulliga mot varandra, varit mån om att sexlivet ska fungera och till vilket pris som helst motverkat att vi ska bli som rumskamrater... han har däremot varit mer tillbakalutad och tyckt att det varit skönt att bara va'
vi har under förhållandet pratat om äktenskap och barn... han vill gärna ha barn men säger att det inte spelar honom någon roll om man gifter sig innan eller efter att man får barn. för mig är det däremot viktigt att man gifter sig innan man får barn vilket han vet. det är inte så att jag vill ha ett stort och pampigt bröllop, utan för mig är poängen dels de juridiska effekterna men framför allt att jag ska få den där ultimata kärleksförklaringen och fina stunden mellan honom och mig. vi har pratat om hur framtiden ser ut de närmaste åren eftersom jag tycker att tiden börjar rinna ifrån ossom vi tänker skaffa barn de närmaste åren. jag tänkte väl egentligen att "hur i hela fridens namn ska vi hinna med förlovning , giftemål och ett par barn inom bara några år???" diskussionen ledde inte längre än att vi båda konstaterade att vi ville ha barn....och gifta oss iaf någon gång....
NU TILL PROBLEMET!
för en tid sedan började han prata om barn och blev arg för att han tyckte att jag var så oengagerad. anledningen till varför jag var så reserveradför att prata om barn är att jag egentligen väntat och hoppats på att ämnet äktenskap skulle komma upp först. under samtalet bröt av totalt samman och berättade just det här. jag kände mig så dum dels för att jag hade trott att han faktiskt hade tänkt att fria eftersom det inte spelade honom någon roll när, men att det var viktigt för mig. jag kände mig dessutom eklak som inte visat intresse för barndiskussionen på grund av min dumma naiva tro om att han ville gifta sig först. han hade byggt upp en bild hos mig av att vi skulkle förlova oss, gifta oss, han skulle adoptera min son och vi skulle få gemensamma barn. ... och min förlorade kärnfamilj skulle vara återställd.
nu känns allt så stelt. jag har börjat acceptera att skaffa barn utan att gifta mig, ... och att jag antagligen aldrig kommer att gifta mig eftersom jag inte vill gifta mig alls i så fall (snälla ifrågasätt inte just denna åsikt). jag kan tänka mig att skaffa barn, men jag vill bara inte prata inten om äktenskap ALLS!! Jag vill kunna känna mig glad och sprudlande över att äntligen kunna planera att skaffa barn, men jag känner mig bara tom.
problemet är bara att jag nu börjar känna mig mindre och mindre engagerad i förhållandet. jag känner mig sviken och ledsen. jag skulle inte vilja ha sex med honom nu , trots att det brukar vara jag som är det som driver på det i förhållandet. vi låtsas båda som om inget har hänt, och han försöker vara gullig.....jag spelar med, men så fort han vänder ryggen till så gråter jag. jag orkar inte längre oroa mig och bry mig om han är tillfredsställd i förhållandet , något som jag alltid varit tidigare. jag känner att jag delvis har checkat ut!!! och det vill jag inte eftersom jag egentligen vill kunna känna mig lycklig över att han vill prata okm barn och framtid....
jag är rädd för att samtalet fick honom att förstå hur viktigt äktenskap är för mig och att han just därför kommer på tanken att genomföra det inom det närmaste året eller så...det sjuka är att det egentligen är det jag innerst inne ville.... men nu är jag livrädd för att han ska fråga. jag vill undvika alla diskussioner om det, undviak allt som kan leda in han tankar på det, tv-program, berättar inte om vänner som förlovat sig osv....
Snälla vad ska jag göra? jag vill inte att han ska känna sig invallad i någon äktenskapsfålla... jag vill bara kunna släppa hela äktenskapstanken och jag önskar bara att han glömmer hela konceptet....