• Anonym

    Vad kostar en bukett med 7-8 kallor?

    Var inne och planerade brudbukett med floristen idag.
    Min idé är en väldigt tight bukett med kallor och björngräs och ett vitt sidenband lindat om. Hon föreslog 7-8 kallor (vilket jag tror blir för mycket - denna ska inte vila på armen, utan bäras i hand). När de får in kallor, ska vi titta på detta och bestämma oss för exakt hur den ska se ut.

    Detta bröllop ska hållas väldigt simpelt - våra enda gäster är våra vittne, och vi är lite rädda att ordet 'bröllop' möjligtvis trissat upp denna florist, och att hon kanske ser dollartecknen ;)

    Vad brukar en sådan bukett gå för ungefär?

  • Svar på tråden Vad kostar en bukett med 7-8 kallor?
  • Lebendig

    Hur stor den blir beror på storleken på kallan. Har själv kollat lite på just dennna typ av blomma. En stor kalla kan bara en stjälk vara stor som en femkrona i diameter. De låg här uppe i Umeå runt 120 kr styck. En mellankalla är väl den som är mest vanlig tydligen och finns dessutom i mängder av färger. De är enligt uppgift ungefär som ett finger tjock i stjälken. Den florist som jag pratade med sa att jag skulle behöva ca 20-30 stycken vilken jag tyckte lät helt vansinnigt mycket med tanke på storleken på stjälken. 7-8 låter mer vettigt. Men de mellanstora kostade runt 75 tydligen, beroende på om det är säsong eller inte.

  • Anonym

    Anses man vara snål om man lägger fram detta för floristen?
    'Jag har 500:- i blomsterbudget. Gör en bukett av så många kallor, gräs och siden jag kan få för det, vi är under stram budget nämligen.'

  • passionsblomman

    För det första så beror det ju helt och hållet på vad för storlek och kvalité det är ni pratar om. Det finns Kallor alltifrån 35-45 kr/st och sedan kan det knata vidare uppåt emot ett par hundra-beroende på stjälklängd och själva blommans storlek. Det är ingeting ovanligt att kallor kan ligga mellan 65-95 kr/st när de ska vara lite rejäla och vara av bra kvalité. Som du ser, är det rätt vitt skilda priser, och en ytterligare faktor är, att precis som med andra snittblommor, så kan dagspriset på Kallor variera. Inte bara för kunden i blomsteraffären, utan hos grossister och odlare.

    Priser på blommor varierarockså stort över landet. I småland och skåne kostar inte snittblommor alls lika mycket som de vanligen gör i innerstan i Stockholm tex.

    Utöver det, så är det tyvärr så, att i de fall man som florist lägger en specialbeställning gentemot odlarna, så får manofta betala mer. Det beror på att man inom blomsterbranschen handlar genom sk "omvänd auktion" Ju senare man vågar trycka på knappen, ju lägre hinner priserna sjunka. Men om man VET att man måste ha den bunten blommor-för en bruds räkning då tex, så måste man trycka då priset ligger som högst, för att inte riskera att bli utan.

    Samma blombunt kan då dra iväg på mycet högre pris än den kanske gör en "vanlig dag". Floristen tappar också möjligheten att fynda hos grossisten bland de erbjudanden och extrapriser som annars ofta finns. Det är helt knutet till specialbeställnningen, men har inte ett smack med ordet bröllop att göra. Och det ger helelr inte floristen högre förtjänst än annars.

    Alla de här faktorerna står helt utanför din oro över dollarteckenoch att floristen skulle försöka dra växar på ditt bröllop. Det är inte konstigt om din bukett hamnar någonstans i spannet 500-800 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym

    Sambon ska in och prata med henne imorgon.

    Detta är vad jag tänkt;

    lifeofaflower.blogg.se/images/2010/dsc04332_110007567.jpg

    Jag misstänker att floristen tänkt sig någonting helt annat. Jag vill även inte att de ska köpa in kallor för att visa hur buketten ska se ut. Det är ju bara onödigt, i mitt tycke. Bilden säger precis vad jag vill ha ;)

  • passionsblomman
    Anonym skrev 2011-10-17 21:03:28 följande:
    Sambon ska in och prata med henne imorgon.

    Detta är vad jag tänkt;

    lifeofaflower.blogg.se/images/2010/dsc04332_1...

    Jag misstänker att floristen tänkt sig någonting helt annat. Jag vill även inte att de ska köpa in kallor för att visa hur buketten ska se ut. Det är ju bara onödigt, i mitt tycke. Bilden säger precis vad jag vill ha ;)
    Men, på den bilden ÄR det ju 7-8 kallor? Och stora är de dessutom!

    Det du föreslår, med att säga din budget, är varken konstigt eller ovanligt. (Däremot är det tyvärr heller inte helt ovanligt att brudar ändå tror att de ska få en jättevärstingbukett fast de har liten budget. Det måste ju finnas en rimlighet i vad man väntar sig också.)
    Kallorna på din bild är som sagt stora i blomman och har med säkerhet haft riktigt långa stjälkar inann de togs av. Då är det inte alls konstigt ifall de kostar 120 kr /st.

    Jag tycker nog du gör klokt i att titta på storleken in real life och tillsammans med floristen göra klart vad det är du menar och skaffa dig koll på att ni talar om samma sak. Först då blir det ju ens relevant att prata priser. Att hon köper hem kallor till butiken, är ju inget konstigt, dem säljer hon ju såklart till andra kunder.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vad kostar en bukett med 7-8 kallor?