• Egalia
    Äldre 13 Oct 17:55
    7264 visningar
    10 svar
    10
    7264

    Lämplig kostym till het brudgum!

    Hej alla klokar brudar

    Jag försöker desperat övertala min sambo att han ska slänga den gamla förskräckliga luggslitna kostymen han har (med för korta ärmar och begravningskänsla!)  och investera i en ny till vårt bröllop.

    Jag föreslog att han skulle kunna ha en snygg grå jackett men då kommer genast protesterna att han måste ha väst och den gubben går inte för att han svettas så otroligt mycket (vi gifter oss i början av maj så det må tyckas inte vara så allvarligt men för honom är allt över 15 grader närmast tortyr)

    Så min fråga är nu, har ni tips på någon sval och stilig utstyrsel till min fästman? Kan man ha jackett (eller kavaj) utan väst eller kanske bara ha en fin väst och skjorta (vi har tänkt att ha en ganska informell klädkod för våra gäster men jag själv ska ha lång vit klänning så jag vill ju att han ska se lite tjusig ut) eller hur kan vi göra för att han inte ska lida och jag inte ska skämmas? Glad

    Tack, tack på förhand!

  • Svar på tråden Lämplig kostym till het brudgum!
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 13 Oct 17:58
    #1

    Kan han inte ta av kavajen när vigseln är över då? Han kommer nog ha annat att tänka på än hur varm han är då :) Förresten, på tal om korta kavajärmar, du vet att man ska se några cm av skjortärmen utanför kavajen va? :)


  • Äldre 13 Oct 18:22
    #2

    Dressman har ju många snygga kostymer nu för tiden och då ni ska gifta er i maj så kan han alltid vänta med att köpa en ny tills några veckor innan för då brukar de ha rabatter inför bal och student =) + att man brukar få med skjorta och/eller slips!

    Och som förlovadflicka skrev, han behöver bara ha på sig kavajen under själva vigseln och fotograferingen!

  • Godis
    Äldre 13 Oct 18:32
    #3

    Min m2b är precis likadan med värme, o då gifter vi oss i slutet på juli. Men han va sugen på en ny kostym efter lite påtryckningar o en massa snygga bilder på snygga kostymer. O skulle han bli allt för varm så får han vä ta av sig kavajen o byta skjorta i värsta fall.... Herregud, man gifter sig förhoppningsvis bara en gång o då får väl man ställa upp (trots ev. värmeslag) Skrattande

  • Egalia
    Äldre 13 Oct 19:33
    #4
    förlovadflicka skrev 2011-10-13 17:58:08 följande:
    Förresten, på tal om korta kavajärmar, du vet att man ska se några cm av skjortärmen utanför kavajen va? :)
    Näe det visste jag inte!  Hoppas han inte vet det för då vägrar han nog att köpa en ny :) Visst kan han väl ta av kavajen men det argumentet faller liksom inte i god jord, jag vet inte riktigt varför (han vill nog inte köpa en ny kostym tror jag!) .

    Godis, jag ville också gifta mig under sommaren men han vägrade promt och sa att maj var det senaste in på våren han kunde tänka sig ha bröllop. (han svettas verkligen floder)  Det där med att byta skjorta är en bra ide. Bäst att ha en extra på lut...

    AnnelieK, jättebra tips om Dressman och studenrabbat! Brudgummens utstyrsel kanske man inte behöver köpa förrän i sista stund.

    Tack tjejer! Solig
  • Margau­x
    Äldre 13 Oct 19:36
    #5

    Ett litet tips är att ni köper en kostym av lite bättre kvalitet än tex dressman, för jag antar att de är gjorda av syntetmaterial(rätta mig om jag har fel) och polyester andas inte så bra som ull så en kostym i ull är svalare.
    Kan vara värt att tänka på!!

  • Egalia
    Äldre 13 Oct 19:51
    #6
    Margaux skrev 2011-10-13 19:36:53 följande:
    Ett litet tips är att ni köper en kostym av lite bättre kvalitet än tex dressman, för jag antar att de är gjorda av syntetmaterial(rätta mig om jag har fel) och polyester andas inte så bra som ull så en kostym i ull är svalare.
    Kan vara värt att tänka på!!
    Ull är också ett bra tips. Tack! Glad
  • Sassab­rassam­andelm­assa
    Äldre 25 Nov 12:08
    #7

    Linne kostym kanske?

  • Jane
    Äldre 25 Nov 13:06
    #8

    Han kan väl ha en vanlig kostym eller smoking utan väst? Och ha fluga eller en vanlig slips till, man behöver ju inte ha kravatt. Min man ska köra med smoking, en fin vit skjorta med veck och fluga. Han kommer förmodligen ta av sig kavajen på festen.


  • Äldre 25 Nov 15:56
    #9

    Jag var på ett bröllop där brudgummen hade väst och byxor i samma material och så vit skjorta till det. Ingen slips, ingen kavaj men jättesnyggt! Bruden hade knälång klänning och klädseln för gästerna var "det du känner dig fin och bekväm i". Men jag tycker absolut att det går även om du har hellång klänning, det beror kanske mer på stilen. Om klänningen är fullsatt men glitter och pärlor kanske brudgummen måste vara lite mer uppklädd också.

  • Äldre 25 Nov 16:32
    #10

    Många gånger om man är varm av sig så kan det räcka med att kunna kyla händerna för att sluta svettas. Han kan ha en liten kylklamp tillgänglig under den stund han har kavajen på sig om han absolut vill ha en kavaj.
    Annars kan en kylgelé hjälpa också. Finns på apoteket.

    Men jag skulle nog rekommendera att skippa kavajen och bara ha en snygg skjorta och väst. Det brukar man se rätt smärt i också Flört och om han vill så kan han ha en snygg slips, fluga eller kravatt

Svar på tråden Lämplig kostym till het brudgum!