• Johann­aFotog­raf
    Äldre 13 Oct 09:20
    6665 visningar
    19 svar
    19
    6665

    Tips till Tebröllop!

    Hej! Vi har bestämt oss för ett såkallat Tebröllop.


    Vi kommer ha en liten cermoni (borgligt) nu vi höst/vinter. Jag letar just nu lokal i närheten där vi bor.


    För efter cermonin tänkte vi ha en fika. Tänkte tårta och hembakat. Kanske smörgåstårta med.


    Vi kommer inte bli jätte många, närmaste släkt och vänner 20-30.



    Jag undrar om någon har gjort liknande och hur det gick? tips?



    all hjälp är jag jätte tacksam för!

  • Svar på tråden Tips till Tebröllop!
  • MrsDRB­M
    Äldre 13 Oct 10:47
    #1

    Skrev ett långt svar, men allt försvann


    Var på ett bröllop i England i sommras där de hade en fika på dagen och knytis på kvällen. Tror många uppskattade fikan mera. De hade scones, clotted cream och sylt. Bröd, stark ost, te och champange. Samt några småkakor.


    Supermysigt och inget problem att "göra sina egna" scones/mackor. Se till att ni har bra om plats bara, för vi var inträngda i ett litet rum med endast fem sittplatser till 25 pers, så man fick armbåga sig fram till maten.


     

  • Äldre 13 Oct 11:09
    #2

    Kan jag bara få börja med att be dig Johanna att inte använda Bold-font i hela inläggen...
    Det känns som om du skriker åt mig när jag läser det Förvånad 
    Jag passar på att skriva det här, eftersom jag sett att du alltid skriver så. Det är inte för att vara dum, utan för att vi ju alla här inne enklare ska kunna förstå varandra och inte missförstå Glad

    Om ni ska ha ett te-bröllop så skulle jag rekommendera att ni satsar på klassiskt "afternoon tea".
    Nybakta scones, engelska muffins, flera sorters sylt och marmelad, skorpor och massa annat gott.


    Här har arla samlat massa recept:
    http://www.arla.se/default____22681.aspx

    Tänk på att gärna göra flera "öar" som man kan hämta mat och te på. Och att det går att gå runt dom borden.
    Sen är det en fördel med många småbord med stolar. Så att det är lätt att hitta sig en plats, gärna fler platser än gäster så det uppmuntrar till mingel 

  • Johann­aFotog­raf
    Äldre 13 Oct 11:50
    #3

    Absolut Chicita- Bold font Hej då! :)


    tack för tipset med!


    Chicita skrev 2011-10-13 11:09:44 följande:
    Kan jag bara få börja med att be dig Johanna att inte använda Bold-font i hela inläggen...
    Det känns som om du skriker åt mig när jag läser det Förvånad
    Jag passar på att skriva det här, eftersom jag sett att du alltid skriver så. Det är inte för att vara dum, utan för att vi ju alla här inne enklare ska kunna förstå varandra och inte missförstå Glad

    Om ni ska ha ett te-bröllop så skulle jag rekommendera att ni satsar på klassiskt "afternoon tea".
    Nybakta scones, engelska muffins, flera sorters sylt och marmelad, skorpor och massa annat gott.


    Här har arla samlat massa recept:
    www.arla.se/default____22681.aspx

    Tänk på att gärna göra flera "öar" som man kan hämta mat och te på. Och att det går att gå runt dom borden.
    Sen är det en fördel med många småbord med stolar. Så att det är lätt att hitta sig en plats, gärna fler platser än gäster så det uppmuntrar till mingel
  • Äldre 13 Oct 11:55
    #4
    JohannaFotograf skrev 2011-10-13 11:50:18 följande:

    Absolut Chicita- Bold font Hej då! :)


    tack för tipset med!


    Hoppas du hittar något bra bland recepten där.
    Annars fanns det en hel del om man googlade på "Afternoon tea recept" 
  • lilla jag
    Äldre 14 Oct 01:18
    #5

    Vi kommer endast ha en fika efter vigseln. Det blir massa hembakt och sen en riktigt fin bröllopstårta. Helt alkoholfritt och barn är välkomna. Det kommer nog bli (hoppas jag iaf) en riktigt mysig stämning på fikan utan tvång för nånting mer än att umgås och ha trevligt.
    Det är bara 4 veckor kvar nu så jag håller på att planera mina bak in i minsta detalj. Ska bli så kul  att baka massor.
    Har du funderat nåt på vad du vill baka?

  • Johann­aFotog­raf
    Äldre 14 Oct 07:58
    #6

    Vad kul att du tänkt göra samma sak!


    Jag har inte kommit långt alls i min bak planering. Har bara tänkt jag skall baka massa olika saker. Ska bli super kul! Tårtan kommer jag nog beställa eftersom det inte är något jag gjort förut, förutom en och en annan barntårta till födelsedag.


    Igår ringde vi om en lokal, jag ska fixa så jag får åka och kolla på den för min sambo säger att det inte är specielt fint där. Så jag vill se om det inte går att fixa med lite dukar och blommor och allt vad man kan tänka sig.


    Vi hade tänkt oss en ganska liten vigsel först, men nu är vi uppe i 30 per och då har jag inte skrivit upp alla jag verkligen vill bjuda. Hur många kommer ni bjuda och hur har ni tänkt cermonin och lokal? :)


    lilla jag skrev 2011-10-14 01:18:49 följande:
    Vi kommer endast ha en fika efter vigseln. Det blir massa hembakt och sen en riktigt fin bröllopstårta. Helt alkoholfritt och barn är välkomna. Det kommer nog bli (hoppas jag iaf) en riktigt mysig stämning på fikan utan tvång för nånting mer än att umgås och ha trevligt.
    Det är bara 4 veckor kvar nu så jag håller på att planera mina bak in i minsta detalj. Ska bli så kul att baka massor.
    Har du funderat nåt på vad du vill baka?
  • Cylt
    Äldre 14 Oct 09:53
    #7

    Hej hopp! Det känns som om jag tjatar om samma sak i alla trådar; men men Efter en borgerlig överaskningsvigsel efter vår dotters dop bjöd vi först på några olika typer av snittar och champagne och sedan på tårta (eller rättare sagt två sorters cupcakes) och kakbuffé (och godis, sex olika burkar) Det blev superlyckat och ehm, vi hade kakor över, så att det hade räckt till eleverna i minst två större grundskolor Vad bakade jag? Hallongrottor, vanilla pudding choclate cookies, brysselkex, chokladdrömmar, rosa vaniljdrömmar, dammsugare, kolafyllda havreformar, peanutbutter kolakakor, choklad/kolasnitt och espressotryffelkakor. Dessutom köpte vi kokos-och chokladtoppar (såna med skum i) Stort lycka till!

  • Johann­aFotog­raf
    Äldre 14 Oct 10:06
    #8

    Låter jätte fint ju. Är precis den känslan jag vill få fram. Men blir nog svårt att veta hur mycket man skall baka :D


    Cylt skrev 2011-10-14 09:53:13 följande:
    Hej hopp! Det känns som om jag tjatar om samma sak i alla trådar; men men Efter en borgerlig överaskningsvigsel efter vår dotters dop bjöd vi först på några olika typer av snittar och champagne och sedan på tårta (eller rättare sagt två sorters cupcakes) och kakbuffé (och godis, sex olika burkar) Det blev superlyckat och ehm, vi hade kakor över, så att det hade räckt till eleverna i minst två större grundskolor Vad bakade jag? Hallongrottor, vanilla pudding choclate cookies, brysselkex, chokladdrömmar, rosa vaniljdrömmar, dammsugare, kolafyllda havreformar, peanutbutter kolakakor, choklad/kolasnitt och espressotryffelkakor. Dessutom köpte vi kokos-och chokladtoppar (såna med skum i) Stort lycka till!
  • baby freeze
    Äldre 14 Oct 10:48
    #9

    Mysigt!
    Om jag hade alla som jag skulle vilja bjuda i närheten så hade jag också valt ett tebröllop, älskar idén, men det känns inte rätt att be folk (nära släkt och vänner) att åka undratals mil och korsa landsgränser för att fika lite. Även om det blir lyxfika.

  • Äldre 14 Oct 11:03
    #10
    +1

    Vi ska ha något liknande. Vi kommer att ha en mottagning på eftermiddagen med snittar, skumpa, kaffe och maffig bröllopstårta.


    Vi tänkte egentligen inte ha några andra kakor MEN


    Cylt: Vad är espressotryffelkakor?? Jag dreglar av bara namnet. Har du nåt recept att dela med av?

  • Äldre 15 Oct 00:08
    #11

    På denna blogg står det en hel del om Te-bröllop:
    http://sweetiesbrollop.blogg.se/category/teman.html
     

  • lilla jag
    Äldre 16 Oct 12:47
    #12

    TS: Vi ska gifta oss i ett litet kapell i vår hemstad. Det blir 70 gäster så vi fyller kapellet vilket vi tror blir riktigt mysigt. Fikan ska vi ha i en bygdegård ca 6 km därifrån. Vi satsar inte så mycket på påkostad dekoration i lokalen men lite pynt blir det på borden.
    Det blir en buffé med hembakt i olika former och efter det blir det en bröllopstårta från Steinbrenner och Nyberg.
    Vi har ingen toastmaster så vi hoppas på att om nån vill hålla tal så ska det bli lite spontant under tiden. Det kommer att vara många små barn med på tillställningen så det kommer nog att vara high life utav allt socker.
    Ska ni ha nån toastmaser eller liknande? Eller gör ni en chansning som vi?

  • Äldre 16 Oct 12:58
    #13
  • Trivia
    Äldre 16 Oct 13:35
    #14

    Ett litet tips om du ska baka kakor och bullar å sånt. Var på kakbuffé på ett litet konditori för några år sedan och de hade då gjort alla kakor och bullar, damsugare, winerbröd etc. mycket mindre än normalt sätt. Så då kunde man smaka av allt. Skrattande
    Annars orkar man kanske inte mer än ett par bullar och några kakor innan man blir pruttmätt.
    Om du ska ha många olika sorter menar jag.

  • Äldre 16 Oct 13:46
    #15

    Menyn för vårt tebröllop! ;)


     


  • Äldre 16 Oct 13:47
    #16


    ;)
  • Johann­aFotog­raf
    Äldre 16 Oct 13:59
    #17

    Vi kommer chansa vi med :) kommer såklart tacka alla för att de kommer och så men kommer inte be någon att göra något. Vill det skall kännar avslappnat bara :)


    lilla jag skrev 2011-10-16 12:47:23 följande:
    TS: Vi ska gifta oss i ett litet kapell i vår hemstad. Det blir 70 gäster så vi fyller kapellet vilket vi tror blir riktigt mysigt. Fikan ska vi ha i en bygdegård ca 6 km därifrån. Vi satsar inte så mycket på påkostad dekoration i lokalen men lite pynt blir det på borden.
    Det blir en buffé med hembakt i olika former och efter det blir det en bröllopstårta från Steinbrenner och Nyberg.
    Vi har ingen toastmaster så vi hoppas på att om nån vill hålla tal så ska det bli lite spontant under tiden. Det kommer att vara många små barn med på tillställningen så det kommer nog att vara high life utav allt socker.
    Ska ni ha nån toastmaser eller liknande? Eller gör ni en chansning som vi?
  • lilla jag
    Äldre 16 Oct 14:25
    #18
    TS: Vi ska också tacka alla för att dom kommer och lite info om sockerfria alternativ mm vid välkomstskålen. Vi har valt att inte ha nån bordsplacering eftersom det kommer vara så många barn med så vi tyckte att det blir lättast för alla inblandade. Det tråkiga är ju att folk kommer inte prata med lika många främlingar då men det känns som att det får bli som det blir. Hur kommer ni göra med bordsplaceringar? Eller känner alla varandra redan?
  • Äldre 16 Oct 16:23
    #19

    Gifter mig i en ganska stor kyrka på landet och vi ska bjuda ungefär 100 personer. Ska bara  ha efterrätter och godis på mottagningen efteråt. Blir olika sorters cupcakes, små pajer i muffinsformar, dumlekakor, hallongrottor, kladdkaka, godisbuffé, drömmar, cookies, bullar, förhoppningsvis massa småkakor och naturligtvis en maffig bröllopstårta. Bakar allt utom tårtan själv.

    Tycker också att det är svårt att veta hur mycket man ska baka av allt,men jag resonerar så som att det gör inget om något tar slut, bara inte allt gör det, så hellre för mycket än för lite. Sen får vi väl leva på fika några dagar efteråt Tungan ute

Svar på tråden Tips till Tebröllop!