• LisaEleonor

    Framkalla på internet?

    Nu har vi fått våra bröllopsbilder! Yey. De är digitala och nu ska vi framkalla dem såklart. Jag har alltid framkallat bilder från fujicolour. Mest för att det var där jag började, och jag har alltid fått bra bilder.


    Men nu handlar det ju om förstoringar och bilder som är bättre tagna. Mina semesterbilder kräver inte så stor kvalitet direkt, om ni förstår.


    Är det någon som har något tips? Är fuji bra på förstoringar också? Eller finns det någon annan sida som är bättre, billigare?

  • Svar på tråden Framkalla på internet?
  • Aniara4

    Jag får alltid knallgula bilder från Fuji, men inte när jag skickar efter från Extrafilm eller Icafoto. Men om du varit nöjd med kvaliteten från Fuji tidigare är det nog inget problem.

    Jag kommer att beställa mina bröllopsbilder från Ica, eftersom jag köpte en massa förskottskrediter med 70% rabatt tidigare.

  • ClaraH

    Jag rekommenderar http://www.crimson.se/. Det är inte billigast, men jag letade på nätet efter "bäst-i-test" och de fick mycket bra omdömme. En sak var väldigt bra och det är att man kan klicka för "rör inte min bild" då undviker man att de autokorrigerar färgerna. Vår fotograf har ibland redigerat så att färgerna är lite speciella och det vill man ju inte att de autokorrigerar bort. Det var smidigt att beställa och vi fick en snabb leverans.


  • Januaribrud

    Jag rekommenderar också Crimson. Har alltid blivit nöjd med beställningarna därifrån. Har beställt allt från vanliga kort till förstoringar och tackkort. De är snabba också. Ibland har jag fått beställningen i brevlådan dagen efter jag har beställt

  • Chicita

    Jag har beställt från fujji efter bröllpet och de första (gratis bilderna) jag fick  var gröna i tonen...
    Men förstoringarna och alla bilder från andra fotografen har varit riktigt bra. 

  • baby freeze

    Man kan även beställa minikopior till tex tackkorten därifrån, de kostar inte alls mycket, våra kommer gå på 1.1kr/st.

  • sandmö

    Jag som fotograf beställer alltid från Crimson...bäst i test nästan jämt. Kostar lite mer men det är det värt.

  • Fotoborgen

    Ska du beställa bilder till fotoalbum är Fujicolour jättebra. Vissa har klagat på ojämn färgkvalitet, men det har jag aldrig märkt av och vi beställer ofta därifrån.
    Men när det gäller förstoringar ska du beställa från Crimson (finns säkert andra som också är bra). Dels för att färgerna alltid blir exakt samma (men för att få samma som på skärmen krävs det visserligen att du har en kalibrerad skärm, men det gäller samma för alla fotolabb). Men även för att du ska kunna beställa bilder på matt papper. Fujicolour har bara blankt papper - åtminstone när jag kollade senast.
    Ett blankt papper kan ge lite skarpare bilder och mer distinkta färger, men det blir mycket reflexer som ofta stör.
    Ett matt papper ger en lite mjukare bild och inte alls lika mycket reflexer. Passar utan tvekan bäst till förstoringar på väggen.

  • ajom

    Rekommenderar också Crimson varmt. Beställer alltid från dem och de har även en internetfunktion, där man kan ladda upp sina bilder direkt. Kan var lite knepig att förstå om man inte är van vid att beställa bilder på nätet.

  • Bollan

    Crimson är bra men då ska ni använda er av Pro funktionen för då får ni finare papper när ni framkallar, blir aningen dyrare men dock värt det, när man ska framkalla brudbilder.

  • ClaraH
    Bollan skrev 2011-10-09 07:24:54 följande:
    Crimson är bra men då ska ni använda er av Pro funktionen för då får ni finare papper när ni framkallar, blir aningen dyrare men dock värt det, när man ska framkalla brudbilder.
    Hur hittar man den funktionen, det verkar inte vara ett särskilt bildval?
  • LisaEleonor

    Tack för alla tips. Var inne på crimson men hittade inga priser, inte ens under fliken prislista... Men kommer nog göra så som folk föreslår att framkalla förstoringarna där. Det där med matt papper lät ju bra.

  • Fotoborgen

    Gå in på Crimson.se
    Klicka på "Beställa bilder" längst upp till vänster.
    Gå vidare till "Poster".
    Där kan du ladda upp bilderna du vill framkalla. Prislista finns längst upp till vänster.  

Svar på tråden Framkalla på internet?