• Annapanna02

    Hållbarhet nejlikor?

    Tänkte göra min brudbukett själv och undrar om den går att göra ett dygn i förväg.

    Det ska vara nejlikor enbart, ev någon slinga med hjärtan på tråd som går att sätta dit samma dag.

    Vill inte behöva göra den samma dag och känna mig stressad. Och vill känna att om jag misslyckas kan jag åka och köpa nya blommor. :)

    Vilka andra blommar kan man använda sig av annars som är hållbara? 

  • Svar på tråden Hållbarhet nejlikor?
  • passionsblomman

    Brudbuketter görs i stort sett alltid dagen innan de levereras. I synnerhet om buketten är bunden med stjälkarna kvar, så den bara är att låta stå i vas innan man sedan lindar bandet om dem på bröllopsdagen.

    Det du behöver kunna, är att snitta blommorna rätt och se till att de är vattendragna och av god kvaité. Där ligger grunden för hållbarheten. Rent, kallt vatten i vasen, ren, vass kniv när du jobbar och helst sval förvaring över natten-kyl, källare, garage tex.

    Man kan också öka luftfuktigheten runt blommorna genom att duscha dem med blomsprutans dimmiga stråle, och även gärna löst trä en tunn plastpåse över den-obs, viktigt att det är luftigt, så påsen inte trycker mot blommorna.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Rosi

    Jag provade att han bara själva blomman under ett glas och där stod den utan vatten i mer än vecka.. jag såg ingen skilland på den.

  • passionsblomman
    Rosi skrev 2011-10-14 08:53:34 följande:
    Jag provade att han bara själva blomman under ett glas och där stod den utan vatten i mer än vecka.. jag såg ingen skilland på den.
    Jag tror dig. Det blir ju som ett litet miniväxthus under glaset, vilket innebär att all fukt som finns i blomman, stannar i den lilla glaskupa som glaset utgör. Då återfuktas blomman igen. Själva vissnandeprocessen för en blomma består mycket i, att fukten avdunstar. När man på olika sätt hindrar det, saktar man ner den processen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Annapanna02

    Tack så mycket för era svar!

    Då kommer det bli nejlikor och jag gör buketten kvällen innan. :) 

Svar på tråden Hållbarhet nejlikor?