• Anonym (ledsen)

Hur ska jag hjälpa min M2b att komma över sin dåliga kroppsyn på sig själv??

Vill bara säga först att jag är medlem på BT men jag vill vara anonym under detta inlägg eftersom det är så pass personligt och känsligt

Jag har varit tsm med min m2b i 1 år ...Vi har ett helt underbart förhållande och jag älskar honom gränslöst. Vi ska gifta oss nästa sommar och jag svävar på små rosa moln i sjunde himlen! :)

Men det finns något med honom som gör att mitt hjärta brister. Han har en helt otroligt dålig självkänsla när det kommer till sin kropp. Tro det eller ej men under detta år vi har varit tsm har jag aldrig sett honom utan tröja, vi har aldrig tagit en dusch tsm, han blir otroligt obekväm i sig själv om jag tar på honom på vissa ställen på hans kropp som han känner sig obekväm med.

Jag har verkligen försökt allt med att hjälpa honom att komma över det här, han tror att han är överviktig osv ... vilket han inte är! Jag önskar så att han kunde se sig själv genom mina ögon för jag tycker han är perfekt! Enligt mig behöver han inte ändra sig alls, och det säger jag till honom varje dag, han är perfekt!

Jag känner mig nästan som en värdelös flickvän som inte kan hjälpa honom, jag vet inte vad jag ska göra längre :( Han säger att det inte har med mig att göra, att han litar på mig... men detta är något som sitter så djupt inom honom och att det har gjort det under hela hans uppväxt och nu är han 22 år gammal.

Måste ändå säga att han har gjort framsteg under året vi har varit tsm... i början av vårt förhållande kunde han inte vara utan en långärmad tröja, nu är han okej med att "bara" vara i tshirt framför mig och det var ett stort steg för honom. Lika så när han kände sig redo för att vara utan byxor tsm med mig..... men ja... den där tröjan sitter fortfarande på.

Jag vet verkligen inte hur jag ska hjälpa honom, jag hatar att se honom "skada" sig själv genom att se ner på sin kropp så mycket som han gör. Någon som där ute har något tips på vad jag kan göra?

Tack.
  • Svar på tråden Hur ska jag hjälpa min M2b att komma över sin dåliga kroppsyn på sig själv??
  • Anonym (KBT)

Alltså, lite allmänt missnöjd med olika kroppsdelar kan man ju vara, men det här låter som något svårare om han aldrig tar av sig tröjan och inte låter dig röra honom.

Om han inte klarar att komma över det på egen hand (med din hjälp) skulle jag starkt rekommendera KBT. På utbildningsorter brukar man kunna gå hos en terapeut under utbildning (exempelvis i slutet av psykologprogrammet eller på psykoterapeututbildningar - se bara till att det är en seriös, legitimationsgrundande utbildning, det finns många obskyra "terapeuter" med tveksam utbildning) för en lägre kostnad om det känns dyrt att gå till någon etablerad.

Vill han inte gå i terapi kan en bra början kan vara boken "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kåver,  om acceptans. Eller någon annan av Anna Kåver eller Åsa Nilsonne, som är kunniga och lättillgängliga författare.

• Anonym (regn)

Ledsen att höra det! Nu vet inte jag hela historien men det låter som att han har blivit kanske mobbad i skolan under sin uppväxt? har det satt så djupa spår tror jag att det är svårt för dig själv att kunna göra något, utan det behövs experthjälp. Det är konstigt om han känner sig överviktig och han är smal? Vad skulle han göra om du slet av honom tröjan då? har ni någon kroppskontakt alls? har ni kroppskontakt kanske du kan prova ta av honom tröjan i sängen. Han måste i alla fall få bättre självkänsla, jag vet att även du mår dåligt i den här situationen.

• Anonym

Så lessamt att läsa om ännu en som blivit skadad för livet av mobbing.  Jag har en lång karl, smal i grunden, men med mullig överkropp. Jag älskar hans mjuka kropp! Många vill faktiskt inte ha beniga män, eller kvinnor heller.  

• Anonym (ledsen)
    Anonym (regn) skrev 2011-10-06 13:49:26 följande:
    Ledsen att höra det! Nu vet inte jag hela historien men det låter som att han har blivit kanske mobbad i skolan under sin uppväxt? har det satt så djupa spår tror jag att det är svårt för dig själv att kunna göra något, utan det behövs experthjälp. Det är konstigt om han känner sig överviktig och han är smal? Vad skulle han göra om du slet av honom tröjan då? har ni någon kroppskontakt alls? har ni kroppskontakt kanske du kan prova ta av honom tröjan i sängen. Han måste i alla fall få bättre självkänsla, jag vet att även du mår dåligt i den här situationen.
    Jo när han var yngre blev han mobbad för sitt utseende trots att han inte var överviktig osv... men ja du vet hur barn och ungdommar kan vara. Jag skulle beskriva hans utseende som att han är en stor kille, lång och muskelös.. han är inte smal men inte överviktig heller. Vi har kroppskontakt, vi har sex osv... men han behåller alltid tröjan på. Han skulle nog bli väldigt ledsen och arg om jag slet av honom tröjan. Jag minns när jag såg honom i tshirt för första gången.. det var inte meningen att jag skulle men jag gick in i rummet utan att veta att han bytte om där. Han blev inte ledsen men han blev så blyg och tillbakadragen, sänkte huvdudet och ville inte möta mina blickar. Jag sa upprepade gånger att det är inget fel på honom, att jag älskar honom.

Ja detta är jättesvårt för mig verkligen, jag känner mig rätt värdelös som inte kan hjälpa honom :( Jag hatar att han gör såhär mot sig själv för jag förstår hur han känner, jag har haft en väldigt dålig självkänsla och hatat min kropp tidigare men jag kom över det, jag insåg att jag duger precis så som jag är, ingen är värd att ändra mig sjävl för.
  • Anonym

Prata med honom, försök få honom att förstå att hans problem behöver bearbetas av proffs. Det mesta går att förbättra, men man kan sällan göra det själv, om det är så svårt som hos din raring. 

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-10-06 15:30:44 följande:
    Så lessamt att läsa om ännu en som blivit skadad för livet av mobbing.  Jag har en lång karl, smal i grunden, men med mullig överkropp. Jag älskar hans mjuka kropp! Många vill faktiskt inte ha beniga män, eller kvinnor heller.  
    Jag ääälskar verkligen min pojkväns kropp också, jag tycker han är perfekt! Han är inte smal och spinkig men inte överviktig heller, han är mjuk men ändå muskelös. Jag vill få honom att inse att han är perfekt precis som han är! Jag har försökt men jag vet inte hur längre :(
  • Anonym

Vet han om att du har haft problem med din självkänsla? 

• Anonym (regn)

Det går nog inte att lösa med smicker och säga att han är fin som han är och att du älskar honom ändå. Orden lyssnar han inte på när han har fått in en idé i huvudet, och då är det det som gäller. Du måste få fram mer tillit från honom, få honom på något sätt att känna sig tryggare, han måste tro på dig. Nu är jag ingen expert på sånt här, men försök på något sätt för det är ju inte kul när båda lider av det.

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-10-06 16:05:44 följande:
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-10-06 16:05:44 följande:
    Ja det har jag berättat för honom och att jag kom över det.
  • Anonym

Vad sa han då? Hur kom du över det? 

• Anonym

Det låter skitjobbigt för er båda, jag har själv under flera år haft otroligt dålig självkänsla som yttrade sig i ätstörningar och allmänt självdestruktivt beteende, och det är så svårt att förklara men man blir så svår att nå. för mig hjälpte fina kommentarer emellanåt, men bara korta stunder, stora kampen var ju mot mig själv och jag har också svårt att beskriva hur jag gjorde. jag fick någonstans nog av att må dåligt, och bestämde mig för att livet var så mycket mer värt än att tycka illa om sig själv.

Här verkar det lite som att han måste bli av med tröjan, för kanske är det inte lika farligt som han tror att det är, kan du på något vis förmedla för honom att du skulle tycka det var mysigt att duscha/bada tillsammans med tända ljus (lite mindre exponerande ljus)? Det låter hårt men jag tror att man måste få av honom tröjan för att han ska inse att det inte är hemskt och det är kanske först utan tröja som han kan tro på dig när du säger att han är perfekt, för nu är han ju "perfekt med tröja", förstår du? Så han kan intala sig själv att utan tröja skulle du inte längre tycka om det du ser.

KBT låter också som en bra idé! Jag tror på en kombination! ibland behöver man också bli pushad, att den försiktiga omtänksamma vägen kanske är för lång. Kan du ställa krav på honom? Förklara för honom att du älskar honom mer än allt annat, alltid vill vara med honom, men att det här också tär på dig som inte får hjälpa till. Så antingen får ni hjälpas åt eller så måste han få hjälp av ett proffs. Fråga om han vill ta tag i det, för antagligen vill han men orkar inte eller vet inte hur eller känner att det är hopplöst. Men det blir lättare att ta tag i det om han erkänner för dig och sig själv att han VILL ta tag i det.

"Ätstörningsterapi" grundar sig ofta i kroppsuppfattningen, för den är oftast helt skev, jag tyckte tex att mitt fett liksom jäste ut över soffan när jag satt ner (ingen annan kunde se något fett bredvid mig i soffan men jag KÄNDE det). Och för att komma till bukt med det så måste man lära känna sin kropp, med så enkla medel som att bara hitta vart gränserna går, och det gör man jättebra genom att bli berörd av någon annan. Massage är ett jättebra sätt att "hitta gränserna på sin kropp" och låta någon ta i en. Kanske massage av armarna är en start, och så ryggen. framsidan är ju oftare jobbigare än ryggen så det kan man ju vänta med. Massage frisätter hormonet oxytocin som skapar lugn, underlättar trygghet och tillit, och minskar stress.

Tränar han någonting? Nu menar jag inte att han ska träna för att se annorlunda ut, utan snarare för att träning stärker självkänslan för man får bättre hållning, bättre kroppsuppfattning, åstadkommer saker, orkar mer i vardagen, ser förbättring i kondition och styrka (och kroppen om det nu skulle behövas). och så frisätts endofiner som man blir glad och känner sig stark av! Han kanske inte vill springa omkring i shorts och tshirt på ett gym fullt av folk men kanske kan ni träna någonting tillsammans, som badminton, squash, ut och jogga eller cykla eller någonting annat.

Ni kan också hjälpas åt att måla upp en bild av hur allt skulle kunna bli när han fått bättre självkänsla, så gjorde jag mycket, jag målade bilder i huvudet hur jag faktiskt ville att mitt liv skulle se ut och för att nå de målen så var jag tvungen att ta tag i mina problem.

Hoppas ni hittar en väg som fungerar för er!

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-10-06 16:26:55 följande:
    Vad sa han då? Hur kom du över det? 
    Jag vet inte direkt om jag gjorde något speciellt jag bara insåg det liksom. Jag tänkte... jag duger faktiskt precis som jag är! Om någon har något problem med hur jag ser ut så är det DERAS problem och inte mitt! Jag tänker inte gå misste om att ligga på stranden i bikini under sommaren för att jag är rädd för lite fett där och där. Ingen är perfekt så är det bara... vad som räknas är att DU är nöjd med dig själv och att du träffar någon som älskar dig för den du är, den du inte behöver ändra dig för men som älskar dig oavsett och för att du redan är perfekt i dennes ögon.

... Kort och gott, jag insåg att jag är fin precis som jag är!

Klart att jag fortfarande önskar ibland att jag hade lite mindre "love handles", finare lår och att vara lite mer vältränad men det är iget jag låter påverka mig på ett sätt som gör mig ledsen varje dag, ingen är perfekt :) Jag har ett bra självförtroende idag och det känns jättebra :)

... och nu vill jag hjälpa min underbara blivande man att känna lika dannt, han är så värd det för han är fantastisk! Han får mig att jänna mig vacker varje dag!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-10-06 16:56:44 följande:
    Det låter skitjobbigt för er båda, jag har själv under flera år haft otroligt dålig självkänsla som yttrade sig i ätstörningar och allmänt självdestruktivt beteende, och det är så svårt att förklara men man blir så svår att nå. för mig hjälpte fina kommentarer emellanåt, men bara korta stunder, stora kampen var ju mot mig själv och jag har också svårt att beskriva hur jag gjorde. jag fick någonstans nog av att må dåligt, och bestämde mig för att livet var så mycket mer värt än att tycka illa om sig själv.

Här verkar det lite som att han måste bli av med tröjan, för kanske är det inte lika farligt som han tror att det är, kan du på något vis förmedla för honom att du skulle tycka det var mysigt att duscha/bada tillsammans med tända ljus (lite mindre exponerande ljus)? Det låter hårt men jag tror att man måste få av honom tröjan för att han ska inse att det inte är hemskt och det är kanske först utan tröja som han kan tro på dig när du säger att han är perfekt, för nu är han ju "perfekt med tröja", förstår du? Så han kan intala sig själv att utan tröja skulle du inte längre tycka om det du ser.

KBT låter också som en bra idé! Jag tror på en kombination! ibland behöver man också bli pushad, att den försiktiga omtänksamma vägen kanske är för lång. Kan du ställa krav på honom? Förklara för honom att du älskar honom mer än allt annat, alltid vill vara med honom, men att det här också tär på dig som inte får hjälpa till. Så antingen får ni hjälpas åt eller så måste han få hjälp av ett proffs. Fråga om han vill ta tag i det, för antagligen vill han men orkar inte eller vet inte hur eller känner att det är hopplöst. Men det blir lättare att ta tag i det om han erkänner för dig och sig själv att han VILL ta tag i det.

"Ätstörningsterapi" grundar sig ofta i kroppsuppfattningen, för den är oftast helt skev, jag tyckte tex att mitt fett liksom jäste ut över soffan när jag satt ner (ingen annan kunde se något fett bredvid mig i soffan men jag KÄNDE det). Och för att komma till bukt med det så måste man lära känna sin kropp, med så enkla medel som att bara hitta vart gränserna går, och det gör man jättebra genom att bli berörd av någon annan. Massage är ett jättebra sätt att "hitta gränserna på sin kropp" och låta någon ta i en. Kanske massage av armarna är en start, och så ryggen. framsidan är ju oftare jobbigare än ryggen så det kan man ju vänta med. Massage frisätter hormonet oxytocin som skapar lugn, underlättar trygghet och tillit, och minskar stress.

Tränar han någonting? Nu menar jag inte att han ska träna för att se annorlunda ut, utan snarare för att träning stärker självkänslan för man får bättre hållning, bättre kroppsuppfattning, åstadkommer saker, orkar mer i vardagen, ser förbättring i kondition och styrka (och kroppen om det nu skulle behövas). och så frisätts endofiner som man blir glad och känner sig stark av! Han kanske inte vill springa omkring i shorts och tshirt på ett gym fullt av folk men kanske kan ni träna någonting tillsammans, som badminton, squash, ut och jogga eller cykla eller någonting annat.

Ni kan också hjälpas åt att måla upp en bild av hur allt skulle kunna bli när han fått bättre självkänsla, så gjorde jag mycket, jag målade bilder i huvudet hur jag faktiskt ville att mitt liv skulle se ut och för att nå de målen så var jag tvungen att ta tag i mina problem.

Hoppas ni hittar en väg som fungerar för er!
    Tack för dina fina ord och tips! :) Jag kände precis som du när du mådde dåligt, jag drabbades en del av ätstörningar, drog mig undan från de vänner jag hade då. Men jag precis som du fick helt enkelt nog av att må dåligt, jag bestämde mig för att leva livet och jag tror det gjorde mig till en vackrare människa, har man en bra självkänsla så tror jag man strålar på ett helt annat sätt :)

Jag har föreslagit att vi ska börja gymma tsm, dels för att vi båda vill bli mer vältränade inför vårt bröllop nästa sommar men också för att det är bra för självkänslan, min M2b vill ju bli polis med så han är ju rätt tvugen att träna då, haha. Vi ska ut och resa nu om ca 1 månad så vi har inte råd att köpa gymkort just nu. Men när vi kommer tillbaka hem så ska vi, hoppas det kommer hjälpa honom att känna sig bättre.

Jag ska helt klart prova med vad du sa om massage, ska föreslå det redan ikväll när han kommer hem från jobbet! :)
  • Anonym

Inte för att jag inte tror att du redan gör det, men jag skulle helt enkelt love-bomba honom! Säga varje dag hur fin du tycker han är, hur du älskar att vara nära honom, hur härligt det är att krama honom, hur snygg och manlig han är. Självklart sitter problemen djupare än så, och jag tycker absolut att terapi verkar vara på sin plats. Men han måste också lära sig att oavsett vad han tycker om sig själv så är inte det din bild av honom.

Svar på tråden Hur ska jag hjälpa min M2b att komma över sin dåliga kroppsyn på sig själv??