Anonym skrev 2011-10-06 16:56:44 följande:
Det låter skitjobbigt för er båda, jag har själv under flera år haft otroligt dålig självkänsla som yttrade sig i ätstörningar och allmänt självdestruktivt beteende, och det är så svårt att förklara men man blir så svår att nå. för mig hjälpte fina kommentarer emellanåt, men bara korta stunder, stora kampen var ju mot mig själv och jag har också svårt att beskriva hur jag gjorde. jag fick någonstans nog av att må dåligt, och bestämde mig för att livet var så mycket mer värt än att tycka illa om sig själv.
Här verkar det lite som att han måste bli av med tröjan, för kanske är det inte lika farligt som han tror att det är, kan du på något vis förmedla för honom att du skulle tycka det var mysigt att duscha/bada tillsammans med tända ljus (lite mindre exponerande ljus)? Det låter hårt men jag tror att man måste få av honom tröjan för att han ska inse att det inte är hemskt och det är kanske först utan tröja som han kan tro på dig när du säger att han är perfekt, för nu är han ju "perfekt med tröja", förstår du? Så han kan intala sig själv att utan tröja skulle du inte längre tycka om det du ser.
KBT låter också som en bra idé! Jag tror på en kombination! ibland behöver man också bli pushad, att den försiktiga omtänksamma vägen kanske är för lång. Kan du ställa krav på honom? Förklara för honom att du älskar honom mer än allt annat, alltid vill vara med honom, men att det här också tär på dig som inte får hjälpa till. Så antingen får ni hjälpas åt eller så måste han få hjälp av ett proffs. Fråga om han vill ta tag i det, för antagligen vill han men orkar inte eller vet inte hur eller känner att det är hopplöst. Men det blir lättare att ta tag i det om han erkänner för dig och sig själv att han VILL ta tag i det.
"Ätstörningsterapi" grundar sig ofta i kroppsuppfattningen, för den är oftast helt skev, jag tyckte tex att mitt fett liksom jäste ut över soffan när jag satt ner (ingen annan kunde se något fett bredvid mig i soffan men jag KÄNDE det). Och för att komma till bukt med det så måste man lära känna sin kropp, med så enkla medel som att bara hitta vart gränserna går, och det gör man jättebra genom att bli berörd av någon annan. Massage är ett jättebra sätt att "hitta gränserna på sin kropp" och låta någon ta i en. Kanske massage av armarna är en start, och så ryggen. framsidan är ju oftare jobbigare än ryggen så det kan man ju vänta med. Massage frisätter hormonet oxytocin som skapar lugn, underlättar trygghet och tillit, och minskar stress.
Tränar han någonting? Nu menar jag inte att han ska träna för att se annorlunda ut, utan snarare för att träning stärker självkänslan för man får bättre hållning, bättre kroppsuppfattning, åstadkommer saker, orkar mer i vardagen, ser förbättring i kondition och styrka (och kroppen om det nu skulle behövas). och så frisätts endofiner som man blir glad och känner sig stark av! Han kanske inte vill springa omkring i shorts och tshirt på ett gym fullt av folk men kanske kan ni träna någonting tillsammans, som badminton, squash, ut och jogga eller cykla eller någonting annat.
Ni kan också hjälpas åt att måla upp en bild av hur allt skulle kunna bli när han fått bättre självkänsla, så gjorde jag mycket, jag målade bilder i huvudet hur jag faktiskt ville att mitt liv skulle se ut och för att nå de målen så var jag tvungen att ta tag i mina problem.
Hoppas ni hittar en väg som fungerar för er!
Tack för dina fina ord och tips! :) Jag kände precis som du när du mådde dåligt, jag drabbades en del av ätstörningar, drog mig undan från de vänner jag hade då. Men jag precis som du fick helt enkelt nog av att må dåligt, jag bestämde mig för att leva livet och jag tror det gjorde mig till en vackrare människa, har man en bra självkänsla så tror jag man strålar på ett helt annat sätt :)
Jag har föreslagit att vi ska börja gymma tsm, dels för att vi båda vill bli mer vältränade inför vårt bröllop nästa sommar men också för att det är bra för självkänslan, min M2b vill ju bli polis med så han är ju rätt tvugen att träna då, haha. Vi ska ut och resa nu om ca 1 månad så vi har inte råd att köpa gymkort just nu. Men när vi kommer tillbaka hem så ska vi, hoppas det kommer hjälpa honom att känna sig bättre.
Jag ska helt klart prova med vad du sa om massage, ska föreslå det redan ikväll när han kommer hem från jobbet! :)