• Ekorren

    Tål buketten utevistelse i mars?

    Vi har tänkt att gifta oss i mars och jag har funderat en del på brudbuketten. Lutar åt att ha fotograferingen före vigseln för ljusets skull. Jag gillar verkligen tulpaner, ranunklar och anemoner, och som jag har förstått det så är de i säsong i mars. Det kommer att vara minusgrader ute (jämtland), klarar dessa blommor det? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Tål buketten utevistelse i mars?
  • passionsblomman

    Nej. Inte minusgrader. Ner mot nollan klarar de (precis som många av vår lökväxter) men inte minus.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ekorren

    Börjar de sloka eller blir fläckiga eller annat när de fryser? Jag tänkte att om man band buketten ganska tätt så skulle de stötta varandra åtminstone så att de ser fina ut i kyrkan, kanske? (Om de börjar sloka under utgångsmarchen eller middagen spelar ingen roll för mig). Hur är det med nejlikor förresten? Tack för svaret!

  • passionsblomman

    Blommor som fryser och sedan tinar upp, blir en brunaktig gele-slemmig sörja som verkligen inte är någon prydnad. Hur exakt lång tid det tar mellan nedfrysning och det tillståndet, är omöjligt att svara på. Har du tur, är det nära nollan och allt går bra, men levande blommor blir fula om de fryser och sedan tinar, det går inte att komma ifrån.
    De blommor du redan funderar på, som tulpaner, hyacinter och andra lökväxter, är bland de som klarar sig bäst, förutsatt att det inte går ner för långt på minusskalan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ekorren

    Ja det låter ju inte så trevligt.. Om man bara tar några bilder med buketten så hinner den ju inte frysa utan bara bli lite kall, skulle det funka? (ständig optimist!) Vill ju gärna ha blommor!

  • passionsblomman
    Ekorren skrev 2011-10-06 17:35:15 följande:
    Ja det låter ju inte så trevligt.. Om man bara tar några bilder med buketten så hinner den ju inte frysa utan bara bli lite kall, skulle det funka? (ständig optimist!) Vill ju gärna ha blommor!
    Det KAN funka, men ingen florist kommer att ge dig garantier på det. Jag råder dig isåfall att försöka stå i lä,och nära någon vägg (kyrkporten?), där kylan inte är lika bister.

    Ha tidningspapper att vira om, flera lager, så att du bara snabbt tar ut den, tar bilderna och sedan virar in den i pappret igen. Du kan också ha en låda som du fyller med fluffigt ihopknölat tidningspapper, ställer en vas/kruka i, ställer i buketten och har mer papper att luftigt lägga runtom och försiktigt ovanpå, för att sedan stänga kartongen. Då kan du lyfta i och ur buketten ganska enkelt mellan bilderna. Det gör stor skillnad på hur kallt det blir för blommorna, mot att vara ute helt oskyddade.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fröken Emma

    Eller lyxa till med två buketter. Så du kan byta när ni kommer till kyrkan med fina friska blommor. ;)

  • Aniara4
    Fröken Emma skrev 2011-10-06 23:01:35 följande:
    Eller lyxa till med två buketter. Så du kan byta när ni kommer till kyrkan med fina friska blommor. ;)
    Precis vad jag tänkte föreslå! Ha en inne-bukett och en ute-bukett!
  • Ekorren

    Smarta tips! Ja det blir ju verkligen lyx med två buketter, kanske göra en lite mindre till utomhus. Ska nog försöka med tidningspapper :)

Svar på tråden Tål buketten utevistelse i mars?