• BlomAn­na
    Äldre 5 Oct 11:34
    3987 visningar
    24 svar
    24
    3987

    Varför gifter ni er nu?

    Vill börja med att säga att detta absolut inte är något
    påhopp på någon utan det är bara en nyfiken fråga.


    Jag har flera gånger undrat över de som väljer att gifta sig
    när de har det ekonomiskt tufft. Varför har ni valt att gifta er trots det och
    inte vänta tills man har en bättre ekonomi/hunnit spara mer pengar etc?


    Är det ett speciellt datum, praktiska/juridiska själv, ett
    behov att ha något att se fram emot ellar helt andra anledningar?


    Har själv inte tänkt lägga några jätte summor på vårt
    bröllop får jag väl kanske påpeka J

  • Svar på tråden Varför gifter ni er nu?
  • gbg201­2
    Äldre 5 Oct 11:43
    #1

    Vi har inga barn och bor relativt billigt då vi bor i hyresrätt. Så vi har både råd och vill gifta oss innan vi skaffar barn. Jag är 27 år och min blivande 35 så det börjar bli dax. =)

  • Daludd
    Äldre 5 Oct 11:47
    #2

    För att jag 1. vill få uppleva vår 50-åriga bröllopsdag och 2. vill vara gift innan vi försöker få barn. I min värld är det konstigt hur giftermål verkar vara en större grej än barnalstrande ihop, vilket det självklart inte är... Och vi råkar dessutom vara homosexuella så lite beroende på hur vi vill få till de här barnen så måste vi vara gifta i väldigt många fall :)

    Jag antar att självklarheter som att vi älskar varandra och passar ihop och vill samma saker i livet osv, är underförstådda i frågan! 

  • annapa­nna01
    Äldre 5 Oct 11:48
    #3

    För att vi är jättekära och vill ställa oss där inför prästen och lova varann evig trohet. Vi vill absolut inte vänta för det känns alldeles rätt att gifta sig nu Hjärta Vi har inte dålig ekonomi eller något sånt.

  • Evelin­as
    Äldre 5 Oct 11:50
    #4

    Vi vill gifta oss nu för vi ska ha barn i mars. Jag har alltid sagt att jag vill vara gift innan jag får barn, vi blev oplanerat gravida och det känns helt rätt att gifta sig innan. Vi har varit tillsammans i 6,5 år och har en tid pratat om giftemål, är förlovade sen augusti 2010. Vi har inte råd med något jättebröllop men vi gifter oss för VÅRAN skull, inte för att kosta på ett bröllop för någon annans skull. Även om vi säkert skulle ha råd att lägga 50 000 nu så vill vi inte det, vår budget ligger på under 30 000, ser ingen anledning att lägga ut mer pengar. Skulle ALDRIG ta lån för att gifta mig, det handlar om kärlek! Jag har väldigt svårt att förstå folk som tar lån för ett bröllop, känns inte som en bra start på äktenskapet att vara skuldsatta, men alla tycker såklart olika Flört

  • 123ost
    Äldre 5 Oct 11:51
    #5

    Först och främst så är jag och min sambo väldigt traditionella av oss, varför inte gifta sig om man vill leva med varandra resten av livet?  Nog för att det inte var det du frågade.. men var bara tvungen att skriva hehe

    Just nu är jag mammaledig och får inte ut mycket i månaden (snålar med dagar så sonen får vara hemma mer).
    Sambon arbetar heltid och får väl ut kring 17.000 skulle jag tro. Vi har ett LITET sparkonto sedan tidigare men vi försöker spara ihop rätt mycket nu så vi köper inte en massa onödiga saker fram till bröllopet.

    Anledningen till att vi gifter oss nu, även fast jag är mammaledig är väl att vi känner bara att det känns rätt nu.
    Vi vill helt enkelt inte vänta! Sen att de datum vi gifter oss är samma datum vi träffades och förlovade oss är ett stort +, det blir mer som "vårat" datum.

    Bröllop är dyrt och ändå kommer vi "bara" lägga ca 40.000kr (finns de som lägger mer). Tanken var att komma undan billigare men eftersom det inte gick som planerat så måste vi ta catering, där försvinner det mycket pengar.

    Vi hade kunnat vänta, men vi känner att vi klarar det här.. vi hamnar inte på gatan bara för att vi sparar till bröllopet. Men en stor betydelse för mig är väl att efter sonen så har jag en "mammakropp" som jag nu försöker träna bort. Efter att vi gift oss kommer vi försöka få en till och då kan jag se ut hur som helst.. men vill känna mig riktigt vacker på bröllopet.

    Lite krångligt att läsa kanse, men ääh.. du förstår säkert :)

  • Daludd
    Äldre 5 Oct 11:52
    #6
    Daludd skrev 2011-10-05 11:47:21 följande:
    För att jag 1. vill få uppleva vår 50-åriga bröllopsdag och 2. vill vara gift innan vi försöker få barn. I min värld är det konstigt hur giftermål verkar vara en större grej än barnalstrande ihop, vilket det självklart inte är... Och vi råkar dessutom vara homosexuella så lite beroende på hur vi vill få till de här barnen så måste vi vara gifta i väldigt många fall :)

    Jag antar att självklarheter som att vi älskar varandra och passar ihop och vill samma saker i livet osv, är underförstådda i frågan! 
    Kanske ska tillägga att vi kommer lägga så mkt pengar på bröllopet som vi klarar av. Vår ekonomi är "dålig" eftersom vi är studenter men det beror ju också lite på vad man ska ha. Vi har sparat och kommer få hjälp och så vidare, så vi håller oss på den nivån vi klarar av. Dvs, inga 6000 kronors klänningar och obegränsat med champagne ;)
  • Evelin­as
    Äldre 5 Oct 11:55
    #7
    BlomAnna skrev 2011-10-05 11:34:26 följande:

    Vill börja med att säga att detta absolut inte är något
    påhopp på någon utan det är bara en nyfiken fråga.


    Jag har flera gånger undrat över de som väljer att gifta sig
    när de har det ekonomiskt tufft. Varför har ni valt att gifta er trots det och
    inte vänta tills man har en bättre ekonomi/hunnit spara mer pengar etc?


    Är det ett speciellt datum, praktiska/juridiska själv, ett
    behov att ha något att se fram emot ellar helt andra anledningar?


    Har själv inte tänkt lägga några jätte summor på vårt
    bröllop får jag väl kanske påpeka J


    Varför vill du gifta dig? Skrattande
  • hannah­sofia
    Äldre 5 Oct 11:59
    #8

    Jag vill gifta mig ung, jag vill hinna göra en massa saker med min man innan vi slår oss ner någonstans och skaffar barn. Och det känns så himla rätt. Från början hade vi tänkt oss ett litet billigt bröllop, men när vi insåg hur mycket vi kunde spara ihop så kände vi att vi hellre höjde budgeten och gör att som vi vill än snålar :)

  • marime­kko86
    Äldre 5 Oct 12:23
    #9

    Vi har varit tillsammans 4 år och har det mesta som vi vill ha. Det som fattas är en bebis och det vill vi skaffa snart och min blivande ville absolut att vi skulle gifta oss först. Jag började gilla idén på giftermål och bröllop och nu är det snart bara 3 veckor kvar och vi känner att det är så rätt.!

    Vi är rätt unga (25 och 23) och vill vara unga när vi gifter oss,skaffar barn mm. Vi har ju som sagt det mesta på det torra och hunnit med massor och nu vill vi stadga oss

    Vi har en ganskas hög budget på bröllopet. Vi kunde spara mer än vad vi trodde,vilket är kul.!

  • Jane
    Äldre 5 Oct 12:54
    #10

    Vi är rätt så traditionella och tycker att man ska vara gift innan man skaffar barn t.ex. Men vi är redan borgligt gifta sedan ett år tillbaka, nu vill vi ha ett kyrkbröllop eftersom det är något vi drömt om. problemet är det att jag och min man bor hos mina föräldrar ett tag tills vi hittar eget och skaffar fram en ekonomi, eftersom jag var student för ett år sedan och det går dåligt på arbetsmarknaden så har jag inte lyckats få något jobb, utan jag bara vikarierar ibland. och tyvärr är min man ny i sverige och måste lära sig språket, så inte där heller har vi nån stadig inkomst. Kanske låter jätteknäppt för er att man planerar bröllop när man är "asfattig" och borde prioritera eget boende exempelvis. Men det är något vi gör för att ha något att se fram emot under dom här svåra tiderna, och det känns även rätt att göra det nu. Det spelar ingen roll heller om vi inte får ett bröllop för 100 000kr, det viktiga för oss är att vi kan vigas "på riktigt". Vi har hittills sparat ungefär 20 000kr och kommer få viss hjälp av föräldrar.


    04.08.2012
Svar på tråden Varför gifter ni er nu?