• sagoprinsessa

    Hur går man in?

    Kanske en konstig fråga men har bara varit på två bröllop i hela mitt liv och var barn under båda så tänkte nog inte så mycket på just ingången. Hur går man in i kyrkan? Och framförallt, hur var när går tärnorna in om man inte har marsalker. Kan bruden gå in med tärnorna eller ser det konstigt ut?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur går man in?
  • Vott

    Enligt svensk tradition går näbbarna först (om det finns sådana) sen brudparet (bruden till vänster) och sist tärnor och marsalker (om sådana finns)

    Och jag har sett konstigare frågor än såhär. =) 

  • 120530

    Jag undrar hur man håller? Skall man hålla varandra i handen eller skall killen ha "armkrok" och tjejen "kroka i" om ni förstår vad jag menar?

  • Aleta
    Red skrev 2011-10-04 14:54:14 följande:
    Jag undrar hur man håller? Skall man hålla varandra i handen eller skall killen ha "armkrok" och tjejen "kroka i" om ni förstår vad jag menar?
    Vilket som. Ta det som känns bekvämt.

    Riktigt högtidligt tycker jag det är nar man håller varandra i handen med händerna högt.
    Det kanske är mest traditionellt? (Någon som vet?)

     
  • Syrinx
    Vott skrev 2011-10-04 11:19:13 följande:
    Enligt svensk tradition går näbbarna först (om det finns sådana) sen brudparet (bruden till vänster) och sist tärnor och marsalker (om sådana finns)

    Och jag har sett konstigare frågor än såhär. =) 
    Red, angående hur man håller så tror jag inte det finns något sätt man "ska" eller ens brukar hålla. Jag har för mig att jag har sett att mannen liksom "håller upp" kvinnans hand. Alltså, hmm, jag tror att det blir så att om man håller hand och sedan mannen lyfter upp sin hand med kvinnans i. Det blir en vacker fattning tycker jag, eftersom det ser ut som att mannen för fram sin blivande hustru med stolthet. 

    Här är en ganska dålig bild, men det syns iallafal på ett ungefär vad jag har försökt förklara:


     
  • Syrinx
    Aleta skrev 2011-10-04 15:00:08 följande:
    Vilket som. Ta det som känns bekvämt.

    Riktigt högtidligt tycker jag det är nar man håller varandra i handen med händerna högt.
    Det kanske är mest traditionellt? (Någon som vet?)
    Det var precis det jag menade! Men min förklaring blev bara trassel
  • Tessin
    Red skrev 2011-10-04 14:54:14 följande:
    Jag undrar hur man håller? Skall man hålla varandra i handen eller skall killen ha "armkrok" och tjejen "kroka i" om ni förstår vad jag menar?

     


    Det visste inte vi heller och hade inte en tanke på förrän vi stod och väntade på att få gå in =) Vi fråga då prästen som stod bakom oss och hon svara bara att det gör ni som ni vill, vilket som känns bäst. Vi höll varandra i handen =)


     


    Det "rätta" sätter att gå in i kyrkan är som Vott skriver, men har man andra önskemål så är det bara till att fråga prästen. Vi gick in så här: Först Brudnäbbarna, sedan våra fyra tärnor & marskalker (två av varje). När alla var framme vid altaret gick jag och min man in, med prästen tätt efter oss. Detta var helt perfekt för oss =)

  • Aleta
    Syrinx skrev 2011-10-04 15:03:07 följande:
    Det var precis det jag menade! Men min förklaring blev bara trassel
    Snyggt är det i allafall!

    Det är min favorit när brudparet håller så.
    På andra plats kommer hålla handen vanligt och på tredje armkrok.  

    (Själva höll vi handen som vanligt.) 
  • 120530
    Aleta skrev 2011-10-04 15:06:36 följande:
    Snyggt är det i allafall!

    Det är min favorit när brudparet håller så.
    På andra plats kommer hålla handen vanligt och på tredje armkrok.  

    (Själva höll vi handen som vanligt.) 
    Vi kör nog också som vanligt. Det känns mest som vi och att vi liksom går in tillsammans. Hur är det, skall mannen gå till höger?
  • 120530
    Red skrev 2011-10-04 15:07:47 följande:
    Vi kör nog också som vanligt. Det känns mest som vi och att vi liksom går in tillsammans. Hur är det, skall mannen gå till höger?
    Haha, strunta i den frågan! Nu ser jag på bilderna att de männen går till vänster.
Svar på tråden Hur går man in?