• Jeram

Vilken typ av ring "ska" man ha?

Jag och min sambo ska gifta oss till våren och har börjat titta på ringar. Det jag vet är att jag bara kommer att ha en ring eftersom vi inte är förlovade och kommer inte att bry oss om det, utan gå direkt på vigsel.

En annan sak jag vet är att vi vill ha varsin ring, en till mig och en till honom. Jag vet att jag vill ha i vitt guld, inte rött. Kan även tänka mig andra material. Vi vill inte lägga alltför mycket pengar på ringarna utan vill hålla oss under 5000 för min ring.

Har varit inne på Indo Nordic och dom verkar ju ha ringar till bra priser. Men ska man ha en sk. alliansring eller en solitärring? Jag misstänker att jag kommer att få svar som att man kan ta vilken ring man vill, men jag skulle vilja veta vad som är vanligast, eller norm, om man säger så.

Kan någon hjälpa mig?

• Svar på tråden Vilken typ av ring "ska" man ha?
  • Jeram

Fast vi kanske redan har gått ifrån nromen i och med att vi inte har några förlovningsringar... Hur tycker ni att vi ska göra då?

• Kattpoet

Så fort du har gått med på att gifta dig med din man så är du teknisk sett förlovad med eller utan ring men nåja.

För 15 år sen var en enkel guldring vanligast men trenden har blivit mer och mer blingade ringar, så du kan ta vad du tycker är vackert.

Jag tycker  att en sådan här ring

RING
    är snyggare  än något som detta.

platinum diamond wedding rings 

• sofi 88
    Jeram skrev 2011-10-04 09:31:09 följande:

Jag och min sambo ska gifta oss till våren och har börjat titta på ringar. Det jag vet är att jag bara kommer att ha en ring eftersom vi inte är förlovade och kommer inte att bry oss om det, utan gå direkt på vigsel.

En annan sak jag vet är att vi vill ha varsin ring, en till mig och en till honom. Jag vet att jag vill ha i vitt guld, inte rött. Kan även tänka mig andra material. Vi vill inte lägga alltför mycket pengar på ringarna utan vill hålla oss under 5000 för min ring.

Har varit inne på Indo Nordic och dom verkar ju ha ringar till bra priser. Men ska man ha en sk. alliansring eller en solitärring? Jag misstänker att jag kommer att få svar som att man kan ta vilken ring man vill, men jag skulle vilja veta vad som är vanligast, eller norm, om man säger så.

Kan någon hjälpa mig?

Jag tycker en solitär är snyggare ensam om man nu väljer att bara ha en ring.
    Och då tänker jag solitär mot en vanlig, smal alliansring. Vi har varsin vanlig slät vitguldsring som jag ska matcha med en alliansring. Anledningen till att vi valde slät utan bling till förlovningen är att jag inte skulle kunna tänka mig att gå runt med bara en smal allians, tycker den skulle se så ensam ut :D Men mitt råd är att gå runt och prova prova prova. Man vet när det väl sitter på fingret!
  • Jeram

Ok, så du tror att en solitär gör sig bättre ensam än en alliansring? JAg oroar mig för att solitärringarna är besvärliga och fastnar i allt möjligt. Vad säger ni andra?

• sofi 88
    Jeram skrev 2011-10-04 10:15:20 följande:
    Ok, så du tror att en solitär gör sig bättre ensam än en alliansring? JAg oroar mig för att solitärringarna är besvärliga och fastnar i allt möjligt. Vad säger ni andra?
    Japp, jag tror en solitär gör sig bättre ensam.
    Dock tror jag inte du behöver oroa dig för att den fastnar.
    Alla som själva har solitärer försöker ju slå ihjäl det ryktet.
    Dessutom, för 5 000 kr tror jag inte du kan få en särskilt stor diamant och då är risken att den fastnar i något mindre. Det beror ju även på fattningen, en mjukare infattning fastnar i färre saker är min gissning (nu äger jag ju själv ingen solitär så jag kan inte svära på saken :) )
  • sofi 88

En infattning av denna typen tror jag inte kommer fastna i något.
    Denna hittade jag på www.vigselbutiken.se med en diamant på 0,25 ct. Denna kostar 6 950 i vitguld på internet, i butik är rek pris kring 13-14 000 kr... Så mitt råd är att kolla lite vad budgeten tillåter. 
  • ClaraH

Ja, du har rätt, ni kan ha vilka ringar ni vill. På 19oo-talet har det nog sett lite olika ut. När min farmor, mormor och mamma gifte sig hade de som förlovnings- och vigselring två guldringar. Min mamma lite bredare och mormor och farmor lite smalare som var modernt då. På 80-talet när jag gifte mig första gången hade jag en förlovningsring med en diskret graverad kan och en alliansring med 7 diamanter i som vigselring och den kombinationen var väldigt vanlig då. Denna gången hade jag en solitär som förlovningsring och en halvallians som vigselring med 15 diamanter. Min man har en bredare förlovningsring med tre små diamanter på tvären. Jag upplever nu att det är helt fritt fram att göra som man vill, och att det var mer förr man skulle ha det på ett visst sätt.

Eftersom du inte har någon förlovningsring skulle jag i din situation ha en lite bredare ring med större stenar. Men det mest traditionella, om man är ute efter et, är nog en enkel slät guldring.

• Jeram

Tack för era synpunkter och förslag! Uppskattas mycket!

• Ballerina

Har själv en klassisk vigselring som heter Bellatrix från Stjärnringen.

Det är en 0,30ct och den är både vacker och tidlös tillsammans med en slät kupad förlovningsring.
    Om man fastnar svar: nej.

Lycka till!

• SaraJoakim

Jag tycker inte heller man fastnar.. som det sas ovan tycker jag att det bästa är att google google google o prova prova prova! Man kommer se o känna vad man vill ha ;)
    Nu är det ju vår, så vad blev det?! :D 

• Jeram

En skitsnygg "tvådelad" ring (två skenor som sitter ihop) i vitt guld. En skena med en solitär i mitten (inte stor, utan liten och diskret) och en alliansring. Blev liksom två i en! Jättenöjd! Tack för ert engagemang!

• yavanna81
    Kattpoet skrev 2011-10-04 09:53:08 följande:
    RING
    Jag tyckte den här ringen var jättesnygg, var har du hittat den?
Svar på tråden Vilken typ av ring "ska" man ha?