• goann

    Kan jag välja min kusins sambo som tärna?

    Jag vet inte vem jag ska välja till tärna. Det kanske hade varit enklast att inte välja någon alls men nu har ssambon redan frågat sin bästa vän om han vill vara bestman och det kanske man inte kan ta tillbaka.

    Kan jag välja min kusins sambo som är rätt lugn och lik mig? Eller blir kanske min kvinnliga kusin ledsen då?

    Har fem nära vänner men jag vill inte ha alla och kan inte välja en av dem.

    Kan man hoppa över brudnäbbar om man har tärna och bestman, eller borde man köra hela kitet liksom?

  • Svar på tråden Kan jag välja min kusins sambo som tärna?
  • Dolly P

    Jag frågade min kusins sambo om hon ville vara min tärna. Huvudsaken är ju att man trivs med den man väljer som tärnaSkrattande

  • Kattpoet

    Tärna är den person du gillar, släktskap har inget med det att göra  och så ja du kan ta denna tjejen.
     

  • MrsT2011

    Näbbar är absolut inte nödvändigt.

    Vad gäller tärna kan du självklart välja din kusins sambo, men för att undvika missförstånd och sura miner tycker jag att du ska förklara för de andra tjejerna hur du resonerade när du valde.

    Till kompisgänget kan du t.ex. säga "jag tycker lika mycket om er allihop, men jag vill bara ha en tärna". Till din kusin kan du säga "jag trivs bra ihop med dig också, men jag umgås mer med den här tjejen och vi har mer gemensamt".

  • goann

    Kan man skippa tärna och bara ha EN bestman då, eller är det lite konstigt?

  • MrsT2011
    goann skrev 2011-10-03 11:23:34 följande:
    Kan man skippa tärna och bara ha EN bestman då, eller är det lite konstigt?
    Det går såklart bra det också, man får göra precis hur man själv vill.

    MEN om jag hade varit i din situation hade jag personligen känt att brudföljet "haltar" lite. Antingen en tärna och en bestman eller endast brudparet känner jag.

    Jag ser tre alternativ här:
    1. Din man säger till bestman att tyvärr blir det inget, ni har valt bort tärna och bestman. Skulle tro att argumentet "min tjej vill inte ha någon tärna" räcker, killar brukar inte ta illa upp över sånt.
    2. Du väljer en tärna.
    3. Du går in tillsammans med din far, längst fram väntar din blivande man och hans best man. Då blir det naturligt att inte ha någon tärna.

    OBS! Att gå in med sin far är inte vanligt i sverige, här är tradtionen att brudparet går in tillsammans. Sök på bröllopstorgets forum efter "brudöverlämning" och läs trådarna i ämnet. Det är viktigt att du och din familj bildar er en egen uppfattning om denna variant innan ni bestämmer hur ni ska gå in.
Svar på tråden Kan jag välja min kusins sambo som tärna?