• AlwaysAndForever2012

    Några bra psalmer?

    Hej, jag antar att vi kommer vara tvungna att ha 1-2 psalmer, men har ingen koll på sådana och jag är väldigt noga med text och känslor.
    Är det någon som har tips på några bra,fina?

  • Svar på tråden Några bra psalmer?
  • millan

    Vi ska ha 3st psalmer. Psalm 84 "Vi lyfter våra hjärtan", Psalm 82 "Gud, se nedtill dessa två" & Vigselpsalm (Det är psalm 199 som är omskriven till en vigselpsalm) Den är jätte fin !! Jag har noter & text till den om du vill ha !

  • Lisa201109

    Vi kommer att ha: Gud se nåd till dessa två nr 82. Jag var noga med att jag inte ville ha psalmer med heternormativ text, vilket den inte har. Sen har vi även Oändligt nåd nr. 231 som har Amazing grace som melodi, mest för attt jag ofta går runt och sjunger på amazing garce (kan dock inte texten, så jag brukar hitta på egen =) och för att de flesta kan den melodin.

  • Syrinx

    Ja, gifter man sig i kyrkan ingår minst två psalmer.

    Det finns ju hur många fina som helst! När gifter ni er? På sommarhalvåret passar ju t ex 199 Den blomstertid nu kommer, 200 I denna ljuva sommartid och 201 En vänlig grönskas rika dräkt.
    En väldigt vacker psalm är 289, Guds kärlek är som stranden, och en av de allra mest glädjesprudlande psalmer jag vet är 753 Nu är det härligt att leva!

    Vi ska ha 197 Den blida vår är inne, 752 Över berg och dal (jättevacker, fästmannens absoluta favoritpsalm), 411 Gud har omsorg om vårt släkte och en till som jag inte kommer ihåg nu.   

  • AlwaysAndForever2012

    Oj, vad nyfiken jag blev på alla psalmer nu. .Måste änna ta och hitta en psalmbok
    Vi gifter oss i början av februari. Så sommarlåtar blir lite utslutet. :)
    Amazing grace..den melodin skulle jag också vilja ha för då känner man igen den lite ju och känslan med den
    Vigselpsalmen blir jag också nyfiken på

  • AlwaysAndForever2012
    millan skrev 2011-10-01 12:06:05 följande:
    Vi ska ha 3st psalmer. Psalm 84 "Vi lyfter våra hjärtan", Psalm 82 "Gud, se nedtill dessa två" & Vigselpsalm (Det är psalm 199 som är omskriven till en vigselpsalm) Den är jätte fin !! Jag har noter & text till den om du vill ha !
    Har du det, vad snällt. Skulle gärna vilja ha
  • millan

    Vad har du för mail så mailar jag den !! Melodin är ju som sagt  "Den blomstertid nu kommer". Men när det är annan text blir det helt annorlunda. Vi gifter oss 29/10 så då passar det abslut inte med en sommarpsalm !
    Glad 

Svar på tråden Några bra psalmer?