• VictoriaN

    Kyrklig vigsel utomhus

    Jag undrar om någon har gift sig utomhus/planerar att göra det/har varit på vigsel utomhus med präst och kyrklig ceremoni? Undrar hur man då gör med t.ex. salmer (instrument istället för orgel?) och när man i kyrkan faller på knä vid altarrundeln - hur grejar man detta utomhus? Är det vanligt att bygga upp något slags altarsubstitut (dåligt ord) med altarrundel? Eller är det inte nödvändigt att falla på knä?

    Äh, någon som vill berätta något/har tips om utomhusvigslar i största allmänhet, egentligen? :) Jättetacksam för idéer och tips!

  • Svar på tråden Kyrklig vigsel utomhus
  • Rosi

    Vi kommer gifta oss ute... Men kommer att skippa psalmer... vi har min lilla syster som kommer att sjuk å bandet kommer sela lite musik... Knäböjning har jag inte ens tänkt på. Vill prästen att vi ska ha det får han fixa något isf...

  • VictoriaN

    Har för mig att man måste ha med två psalmer? Har läst det på diverse sidor... Någon som vet något om det?

  • Fishkiss

    Vi ska ha en katolsk vigsel utomhus och harpist som vigselmusik. Prästen sa att han kommer behöva ett bord. Vi har inte pratat igenom detaljer än då det är några månader kvar...

  • VictoriaN

    Oj, vad fint det låter! Vi gifter oss i augusti nästa år, så det är ett tag kvar ;) Men man går och funderar konstant ändå!

  • Aniara4
    VictoriaN skrev 2011-09-30 18:18:47 följande:
    Har för mig att man måste ha med två psalmer? Har läst det på diverse sidor... Någon som vet något om det?
    Ja, det måste man. Däremot måste man inte ha några instrumet, det går bra att sjunga a capella.

    Knäståendet vet jag inte hur man ordnar, det finns ju flyttbara knäfall som man skulle kunna ta med sig, men det verkar ändå lite bökigt att kånka ut ett sånt i naturen. Normalt sett ska man ju falla på knä under vissa moment om det inte finns medicinska hinder för det.
  • VictoriaN

    Tack för svar, Aniara :) Vi kommer ha instrument, men har inte riktigt bestämt vad... Skulle kännas knepigt med psalmer utan komp, tror jag. Lite nyfiken på hur andra har gjort! Någon som vill berätta lite? :)

  • Styrka

    Vi ska gifta oss utomhus och förmodligen kyrkligt!
    Vi tänkte bränna ned instrumentalversioner eller körversioner av de psalmer vi vill ha på CD-skiva och köra på batteridriven boombox, enkelt och klart.
    Knäböjning, en filt, vad är problemet?

    Vill prästen ha ett bord däremot, det blir lite knepigare, men går säkert att fixa. En avhuggen stubbe kanske kan duga?

  • OomphGirl

    I manga aldre kyrkor finns det sma knastall, typ kuddar som man knafaller pa mellan kyrkbankarna (spec katolska kyrkor), de skulle man sakert kunna ta med sig ut i naturen. 

    Flera psalmer gar att kompa val pa tex gitarr. 

  • Soldemor
    Rosi skrev 2011-09-30 18:13:06 följande:
    Vi kommer gifta oss ute... Men kommer att skippa psalmer... vi har min lilla syster som kommer att sjuk å bandet kommer sela lite musik... Knäböjning har jag inte ens tänkt på. Vill prästen att vi ska ha det får han fixa något isf...
    Skall ni ha vigsel enligt Svenska kyrkans ordning måste ni ha minst två psalmer de kan man inte skippa.
  • arioso

    Åh, utomhus, det är ju så fint! ( om ja, vädret vill det )

    Jag har varit på en vigsel ute,  vid en sjö, och de hade ett band (gitarr, bas trummor&piano) som komp till psalmerna. Maffigt.
     
    Bandet stod under ett partytält ifall om regn, ganska smart. Hur det fick tag i ström vet jag inte riktigt...

    Lycka till med funderingarna!

     

  • VictoriaN

    Tack för svar! Vi kommer också vara vid en sjö och antingen gifta oss nere vid bryggan eller i ett slags partytält lite längre upp vid herrgården om det blir sämre väder. Men tror tältet skulle kunna bli kanonfint, så det är ingen katastrof om det blir så :) Funderar på att boka band för hela kvällen, så isf kan ju de spela vid själva vigseln också :)

    Fler som planerar utomhusvigsel? :)

Svar på tråden Kyrklig vigsel utomhus