• Dannedo

Hur har det funkat för er med betalbar?

Vår bröllopsfest kommer att hållas på restaurang där vi bjuder på brudskål, och dricka till maten (1 öl, 1 snaps, 2 glas vin, dessertvin och avec). Beroende på vad man är van med så tycker det jag att det ändå är ganska mycket men jag är ändå lite orolig för hur resten av festen blir. Vi kan inte ha fri bar utan folk kommer att få köpa det dom vill ha efter middagen men jag är rädd att festen bara "självdör" . Vad tror ni om att ha ett bord med lite gratis dricka, några flaskor vin och ett flak öl till dom som vill ha och så får man köpa drinkar själv och mer öl och vin när bordet är tomt? Eller brukar det funka bra med att folk handlar själva efter att kaffet är serverat? 
    Det här har alltså inte att gör med att vi vill ha en röjfest där målet är att gästerna ska bli fulla, utan bara att det ska kännas generöst och jag själv är en sådan som uppskattar dom sista timmarna på fester när man bara sitter och pratar över ett glas vin i något hörn medan solen går opp :)

• Svar på tråden Hur har det funkat för er med betalbar?
  • majflicka

Nu vet jag inte om det är ett alternativ för er men att fästa 1-2 drinkbiljetter på menybladet för folk att använda i baren tycker jag är en bra idé, så gjorde vi. Önskade ngn sedan mer fick de köpa i baren.  På så sätt kommer man ifrån kostnaden med en öppen bar (som också tenderar att bli ett hav av glas som folk tagit 1 klunk ifrån och sedan ställt ifrån sig) men man kan ändå vara mer generös.

Dannedo skrev 2011-09-29 19:09:33 följande:
    Det här har alltså inte att gör med att vi vill ha en röjfest där målet är att gästerna ska bli fulla, utan bara att det ska kännas generöst och jag själv är en sådan som uppskattar dom sista timmarna på fester när man bara sitter och pratar över ett glas vin i något hörn medan solen går opp :)

Vad underbart beskrivet haha, exakt så tänkte vi med! ;) Vi var i festvåning med personal som skötte allt och tillhandahöll all alkohol så vi betalade inte club-pris för alkoholen vilket ni kanske måste göra om ni är på en regelrätt restaurang men när mina vänner gifte sig och festen var restaurang hade de prutat ner priserna för sina gäster.
  • Snojsan

Våran fest är inte på restaurang och vi kommer ha fritt med vin och öl. Men vill dom ha drinkar får man betala en liten slant. Inte för att vi inte vill bjuda utan för att vi inte vill att det ska spåra ur, som det lätt kan göra med sprit. Kommer även ha personal som står i baren. Så man kan inte fylla på vinglaset eller ölglaset själv.
    Sen tror jag att har man en härlig fest med bra musik och glada gäster, då kommer dom vara på dansgolvet mer än att hänga i baren.
    Så var det på våra vänners bröllop som var på restaurang. Fritt med öl och vin men fick betala för drinkar. Det var ingen som blev för full och det var heller inga fulla glas som stod över allt. Alla hade för roligt för att stå i baren:)

• Chicita

Vi hade betalbar...
    Eller rättare sagt 20:- per dryck med alkohol och allt alkoholfritt var gratis.
    Då hade vi också 4 alkoholfria drinkar att välja bland.

Det var inga problem att festen dog pga att det blev betalbar. Däremot så blev det liksom ett givet uppbrott efter eldshowen då vi försökte övergå från det medeltida temat till vanlig fest.
    Jag tror att oavsett hur man gör så kommer en del att försvinna relativt tidigt. inte för att det är tråkigt eller för att dom inte vill betala för sitt dricka. Utan för att dom har andra åtaganden (hund, barn, jobb) som dom inte kan lämna hur länge som helst.

• ElinFalk85

vi kommer bjussa på brudskål, 3 glas öl eller vin till maten samt avec (det ingår i paketet som vi köpt) på restaurang. vi kommer också låta folk betala för sin egen dricka utöver det. vi kommer ha 250kr i kuvertavgift för alla utom vår dj som är en vän som ställer upp gratis (vi önskar oss inga presenter ). visst det kanske kan tyckas snålt av oss men vi har inte råd med mer, och hoppas att folk kommer för att dom vill fira oss ändå. varken jag eller mannen är några nattsuddare så vi avviker nog vid midnatt senast.
    jag tror inte att folk ser det som dyrt. dessutom får väl dom som tkr det är såå illa att behöva betala sin egen dricka själv efter kaffet strunta i att komma eller gå hem då ;). det är ert bröllop och inte ska ni behöva hamnai lyxfällan för det =).

OM dom skulle klaga kan du låna min sköldpadda, han "smakar" på alla han inte känner ;)

Svar på tråden Hur har det funkat för er med betalbar?