• RiNa
    Äldre 28 Sep 13:56
    2281 visningar
    12 svar
    12
    2281

    Vietnam

    Vi funderar på att åka till Vietnam på bröllopsresa men är osäkra. Känner ingen som varit där. Någon som vill dela med sig av erfarenheter goda som dåliga.

  • Svar på tråden Vietnam
  • Äldre 28 Sep 15:27
    #1

    Jag har inte varit där på charter men med gymnasieklassen (för 8 år sedan). Landet är fint och billigt. Chartern är väl inte lika utbredd i Vietnam än vilket på sitt sätt kan vara trevligt... Kan som sagt inte hjälpa så mycket med erfarenheter av regelrätta semester-ställen, men jag fick ett positivt intryck av landet när vi var där iaf.

  • Dejli
    Äldre 28 Sep 16:28
    #2

    Jag var där med några kompisar för 3-4 år sedan. Jag kommer nog inte åka tillbaks... Det är inte så exploaterat som Thailand vilket jag tycker är positivt, men jag fick känslan av att man inte gillade turister alls. Inte så att någon var ovänlig på något vis, men ja...lite svårt att sätta fingret på, jag tyckte bara det kändes lite avvaktande på ett lite tråkigt sätt. Vita människor har ju inte bidragit med så mycket bra i det landet med ockupationer och krig, kanske det som sitter i (med all rätt), eller så var vi bara på ställen där man inte lärt sig utnyttja turisterna till nåt bra istället.

    Däremot ett väldigt vackert och varierat land, och det finns nog massor att se. Vi var inte där så länge, och framförallt Saigon/Ho Chi Minh City var i rörigaste laget för min smak. Att komma tillbaks till Bangkok var som balsam för själen, tro det eller ej. Jag tyckte trafiken och alla ljud (biltutor ÖVERALLT och HELA TIDEN) var jobbiga. Men det är ju olika :P

  • RiNa
    Äldre 3 Oct 13:02
    #3

    Puffar!

  • Äldre 3 Oct 13:21
    #4

    Vi kommer vara i vietnam 8 dagar under vår bröllopsresa och då va i ho chi minh city och ett ställe i närheten som heter vung tau. Phu qoc är en paradisö men det är dyrare. Googla lite på detta vetja!


  • RiNa
    Äldre 3 Oct 16:22
    #5

    Vilket bolag reser ni med?

  • sinikk­a
    Äldre 3 Oct 17:34
    #6

    Jag var där i vintras och åkte runt. Vi var i Mui Ne, Nha Trang, Halong bukten, Hoi An och på ön Phu Qouc och jag har bara bra erfarenheter.


    Saigon och Hanoi va oxå bra, men rörigare med all trafik. Hanoi var dock lite dyrare att leva i jämfört med resten av landet.


    När vi var i Nha Trang så bokade vi motorcykelsafari i tre dagar. Det är ett bra sätt om man verkligen vill se landet och dess miljö. Det får man inte se så mycket om man stannar i städerna. Cu Chi tunnlarna är nåt man borde se när man är där,sen beror det på vad man gillar att se och göra. Vi var väldigt kulturella och ville få se så mycket som möjligt när vi va där (6 veckors resa).


    Billigt att flyga inrikes om man inte vill ta buss eller tåg.


    Människorna var snälla och hjälpsamma mot turister, speciellt om man undvek turiststäderna. Sen tyckte jag att de hade en bra syn på Sverige i övrigt.


    Vi reste med Malaysia airlines med mellanlandning i Amsterdam, Kuala Lumpur och landade sen i Saigon.

  • Jhkk
    Äldre 3 Oct 18:09
    #7

    Nu var det visserligen några år sedan jag var i Vietnam, 2006. Då reste jag från södra Vietnam till norra under en månads tid. Jag kan verkligen rekommendera Vietnam mot Thailand! Jag säger bara; åk!!

  • Strawb­erry
    Äldre 3 Oct 18:56
    #8

    Jag älskade Vietnam! Det är väldigt olikt Thailand både när det gäller mat, kultur, turism och stränderna. Jag har upplevt Thailand grönare och stränderna finare men Vietnam är otroligt vackert på sitt sätt. Vi föredrog helt klart södra delen av landet framför norra, i söder upplevde vi folket som mer tillmötesgående och inbjudande och det bekräftade även de vi träffade i söder, blev inbjudna på middagar och när vi kom fel gjorde folk verkligen sitt bästa för att hjälpa oss hitta rätt. I norr var de mer reserverade mot främlingar. Ho chi minh är underbar men kaotisk stad, personligen tyckte jag verkligen om den! Bra med shopping, både turistig marknad och bra gallerior. Chi chi tunnlarna får ni inte missa och inte heller krigsmuseet. Bo centralt då ni säkert kommer gå typ överallt och var inte rädd för mopparna som kör som idioter utan att följa några regler!

  • Strawb­erry
    Äldre 3 Oct 19:00
    #9

    Rekomenderar alltså ho chi minh och sedan en tur till nah trang som är en helt underbar stad med lagom mix av strand och bad, bra restauranger, kulturella sevärdigheter. Ett riktigt roligt nöjesfält (bad, karuseller, akvarium) och det stora häftiga lerbadet utanför Nah trang ska ni inte heller missa! :)

  • Dejli
    Äldre 4 Oct 08:49
    #10
    Strawberry skrev 2011-10-03 18:56:04 följande:
    Chi chi tunnlarna får ni inte missa och inte heller krigsmuseet. Bo centralt då ni säkert kommer gå typ överallt och var inte rädd för mopparna som kör som idioter utan att följa några regler!
    Jag rekommenderar också tunnlarna (om det var Co Chi du menade). En skrämmande påminnelse om vilket fasansfullt krig det var...
  • Kiin80
    Äldre 4 Oct 09:01
    #11

    ps. beror dock på när ni vill åka... kolla upp monsun säsongen först! ds.

  • RiNa
    Äldre 4 Oct 11:20
    #12

    Vi tänkte åka i februari, hoppas det är rätt säsong.

Svar på tråden Vietnam