• Januaribrud

Bordsplacering- hur gör ni med era egna barn?

Håller på att titta lite på bordsplaceringen... Vi har en dotter som kommer att vara drygt två år när vårt bröllop går av stapeln. Hon är det enda barnet som kommer att vara med på bröllopet. Hur gör/gjorde ni under middagen? Sitter era barn vid honörsbordet? Brevid er eller t.ex. brevid mormor/farmor? Som sagt hur gör/gjorde ni med barn i samma ålder?

• Svar på tråden Bordsplacering- hur gör ni med era egna barn?
  • Dannis82

Vår dotter som är nästan 3 år när vi gifter oss kommer enbart vara med i kyrkan som brudnäbb. Sedan har vi barnvakt som ska vara hemma med henne. Vi kommer heller inte ha några andra barn på festen. Tror att hon kommer ha det roligare hemma med barnvakten, sedan kan ju också jag och min bilvande maken njuta va festen.

• Bride2Be12

Jag har  två barn, en på 4 och en på snart 1,5 och de ska båda vara med och fira vårt bröllop, helt klart! Men på vårt bröllop är alla gäster med barn välkomna att ta dem med sig. Kan inte tänka mig att utesluta mina ELLER någon annans barn på en fest som detta. Men så är alla olika.

Mina barn kommer sitta vid honnörsbordet vid mina föräldrar. Vi kommer dock ha ett enormt honnörsbord eftersom vi är en stor familj och då blir det inte alls att det är jag och mannen som tar hand om barnen utan det kommer finnas så många andra som gladeligen assisterar.
    Har man dock inga andra barn på på middagen/festen, så hade jag nog ordnat med barnvakt, för hur roligt är det att vara ensam barn på en fest?....inte så kul.

Lycka till!

• Januaribrud

Ja långa middagar är väl egentligen inte något som barn i den åldern tycker är jätteroligt Vi vill gärna att vår dotter är med oss även under middagen och dessutom är alla våra barnvakter med på bröllopet Vi kommer att ha ett mindre bröllop med bara middag och ingen dans så jag räknar inte med att det blir så sent heller. Det låter dock härligt att få sitta och äta i lugn och ro

• Pinkgrape

Vår dotter var 4,5år när vi gifte oss och eftersom vi hade E-formade bord, så placerade vi henne vid mittenbordet längst upp mot oss Brevid henne satt min mormor, som hon älskar, och mitt emot satt min farmor, som hon också känner sedan tidigare. Två personer som hon känner och som gärna tog hand om henne :)  På så sätt satt hon ändå väldigt nära oss, kunde se oss och prata med oss hela kvällen. Även om hon mest sprang runt och lekte ;P

Såhär satt vi alltså.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Januaribrud
    Bride2Be12 skrev 2011-09-26 11:04:34 följande:

Jag har två barn, en på 4 och en på snart 1,5 och de ska båda vara med och fira vårt bröllop, helt klart! Men på vårt bröllop är alla gäster med barn välkomna att ta dem med sig. Kan inte tänka mig att utesluta mina ELLER någon annans barn på en fest som detta. Men så är alla olika.

Mina barn kommer sitta vid honnörsbordet vid mina föräldrar. Vi kommer dock ha ett enormt honnörsbord eftersom vi är en stor familj och då blir det inte alls att det är jag och mannen som tar hand om barnen utan det kommer finnas så många andra som gladeligen assisterar.
    Har man dock inga andra barn på på middagen/festen, så hade jag nog ordnat med barnvakt, för hur roligt är det att vara ensam barn på en fest?....inte så kul.

Lycka till!

För oss är det också självklart att vår egen dotter skall vara med och fira hela vårt bröllop. Är säker på att hon inte kommer ha tråkigt på bröllopet utan kommer att stormtrivas med att få hela uppmärksamheten från mormor, farmor, busiga mostern o.s.v. Vi har valt bort andra barn på bröllopet för att vi vill hålla det så litet och enkelt som möjligt. Våra vänners barn får istället en härlig kväll hemma hos sina mor-/ farföräldrar istället för att sitta vid ett middagsbord i flera timmar. Tror även de vänner som har barn uppskattar en vuxen kväll där de får sitta i lugn och ro och äta. Som sagt är alla olika och det beror nog också mycket på hur festen ser ut, hur gamla barnen är o.s.v. Hade våra vänners barn varit lite äldre och man hade haft möjlighet att ordna lite roliga saker för dem under kvällen hade jag nog resonerat annorlunda och bjudit med dem.
  • Pinkgrape
    Bride2Be12 skrev 2011-09-26 11:04:34 följande:

Vår dotter var det enda barnet på vår bröllopsfest och fick all uppmärksamhet. Hon var en prinsessa och hade the time of her life :) Hon dansade, sjöng, lekte och bara mådde gott :) Jag tror därför att även ensamma barn kan ha hur roligt som helst, men det hänger ju lite på att de vuxna vill göra det roligt för barnet också ;P
  • Januaribrud
    Pinkgrape skrev 2011-09-26 11:10:49 följande:
    Vår dotter var 4,5år när vi gifte oss och eftersom vi hade E-formade bord, så placerade vi henne vid mittenbordet längst upp mot oss Brevid henne satt min mormor, som hon älskar, och mitt emot satt min farmor, som hon också känner sedan tidigare. Två personer som hon känner och som gärna tog hand om henne :) På så sätt satt hon ändå väldigt nära oss, kunde se oss och prata med oss hela kvällen. Även om hon mest sprang runt och lekte ;P

Såhär satt vi alltså.

Tack Pinkgrape. Det var ett bra förslag Vår dotter är full av bus och spring i benen så hon kommer nog inte sitta så länge heller men det är ju nästa problem
  • Januaribrud
    Pinkgrape skrev 2011-09-26 11:24:13 följande:
    Vår dotter var det enda barnet på vår bröllopsfest och fick all uppmärksamhet. Hon var en prinsessa och hade the time of her life :) Hon dansade, sjöng, lekte och bara mådde gott :) Jag tror därför att även ensamma barn kan ha hur roligt som helst, men det hänger ju lite på att de vuxna vill göra det roligt för barnet också ;P
    Jag håller med dig. Som jag skrev tror jag att vår dotter kommer älska att vara enda barnet på bröllopet. Vi har ett litet bröllop med familj och närmaste vänner så hon är omgiven av alla vuxna hon redan känner som älskar att busa och leka med henne
  • Pinkgrape
    Januaribrud skrev 2011-09-26 11:26:02 följande:
    Tack Pinkgrape. Det var ett bra förslag Vår dotter är full av bus och spring i benen så hon kommer nog inte sitta så länge heller men det är ju nästa problem
    Ja, jag tycker faktiskt att det blev en bra placering. Vi hade först tänkt ha henne vid honnörsbordet, men såhär i efterhand är jag glad att vi inte placerade henne där. Hon satt nog mycket bättre där hon satt. Fler människor runt om henne på så sätt och enklare för oss att prata med henne. Vi satt ju så pass nära att hon hon sträckte ut armen, så kunde vi hålla hand :) På så sätt kunde hon också prata med och se mormor, morfar, farmor, farfar (våra föräldrar) som satt vid honnörsbordet med oss.
  • Bride2Be12
    Januaribrud skrev 2011-09-26 11:21:52 följande:
    För oss är det också självklart att vår egen dotter skall vara med och fira hela vårt bröllop. Är säker på att hon inte kommer ha tråkigt på bröllopet utan kommer att stormtrivas med att få hela uppmärksamheten från mormor, farmor, busiga mostern o.s.v. Vi har valt bort andra barn på bröllopet för att vi vill hålla det så litet och enkelt som möjligt. Våra vänners barn får istället en härlig kväll hemma hos sina mor-/ farföräldrar istället för att sitta vid ett middagsbord i flera timmar. Tror även de vänner som har barn uppskattar en vuxen kväll där de får sitta i lugn och ro och äta. Som sagt är alla olika och det beror nog också mycket på hur festen ser ut, hur gamla barnen är o.s.v. Hade våra vänners barn varit lite äldre och man hade haft möjlighet att ordna lite roliga saker för dem under kvällen hade jag nog resonerat annorlunda och bjudit med dem.
    Håller helt med dig. En barnledig kväll med lugn och ro är helt på sin plats ibland!Glad Och som du säger så beror det mkt på hur middagen/festen är.

Men till TS igen, det beror på hur DU/NI känner också. Vill ni ha barn/en med så ha det, var man placerar dem får ju bli utifrån vad som känns bäst och fungerar smidigast. Det är heller inget måste att ha med barnen. Men att ha en barnvakt PÅ festen tycker jag låter som en STRÅLANDE idé.
  • Januaribrud
    Bride2Be12 skrev 2011-09-26 13:56:33 följande:
    Håller helt med dig. En barnledig kväll med lugn och ro är helt på sin plats ibland!Glad Och som du säger så beror det mkt på hur middagen/festen är.

Men till TS igen, det beror på hur DU/NI känner också. Vill ni ha barn/en med så ha det, var man placerar dem får ju bli utifrån vad som känns bäst och fungerar smidigast. Det är heller inget måste att ha med barnen. Men att ha en barnvakt PÅ festen tycker jag låter som en STRÅLANDE idé.

Ville bara förtydliga att vi hela tiden har tänkt att ha vår egen dotter med under hela dagen. Skulle inte vilja vara utan henne denna dag då denna dag för mig inte bara handlar om oss som par utan även om oss som familj.

Meningen med tråden var egentligen inte alls att diskutera om andras barn skulle vara med eller inte på bröllopsdagen då jag och min sambo redan har bestämt att endast vår dotter kommer att vara med. Jag ville bara få lite tips om hur man kan tänka med bordsplaceringen. Ibland har någon annan tänkt på ett jättebra sätt utan att man själv har tänkt i samma banor. Kommer nog köra på något liknande som pinkgrape beskrev. Att hon inte sitter precis brevid oss men mittemot och ändå nära. Tror nog att hon ändå kommer att sitta i mitt knä lite då och då under middagen, gosiga tjejen.

Som småbarnsförälder har jag full förståelse för både valet att ha med barn och att fira utan. Ibland kan man som du skriver behöva njuta av en barnfri kväll och samtidigt är ju barn de härligaste som finns att umgås med. Som så mycket annat man väljer och känner själv efter vad som känns bäst

Svar på tråden Bordsplacering- hur gör ni med era egna barn?