• Anonym (Vill jag??)

Ska jag gifta mig?...

Mina föräldrar har bestämt att jag ska gifta mig med en kille som är släkt till oss, det är ett arrangerat äktenskap.
    Men jag vet inte om jag vill... Jag har inga känslor för honom och han är äldre än mig på... 14 år eller nåt.
    Vad ska jag ta mig till?? Kräks 

• Svar på tråden Ska jag gifta mig?...
  • sagoprinsessa

Alla förtjänar äkta kärlek, och jag tror inte att det kommer ur ett arrangerat äktenskap. Man ska väl aldrig säga aldrig, finns säkert arrangerade äktenskap som blivit väldigt bra, men personligen är det inget jag tror på.

• Anonym

Säg nej och funkar inte det sök skydd hos socialen.

• Berlan

Jag tycker att du ska göra som du vill och inte som dina föräldrar vill. Det är du som kommer att vara gift med den mannen och inte dina föräldrar, alltså borde det vara ditt eget val. 

• Anneli256

Blir ganska upprörd av det du skriver. Med tanke på det du skriver så förutsätter jag att du kommer från ett annat land. Det du berättar går under hedersrelaterade brott. Vet inte om du är över arton, och om du inte är det så är det definitivt olagligt. Du kan vända dig till kommunens socialtjänst om du verkligen inte vill detta. Du kan vara anonym och rådfråga dom, många kommuner har speciella enheter som jobbar med just det du pratar om. Du kan få all hjälp du behöver. Finns även kvinnoorganisationer som kan hjälpa dig. Om du går i skolan så prata med din skolsköterska eller kurator. Detta är inte ok.. inte alls. Det kan vara jobbigt att välja att inte gå med på bröllopet som dina föräldrar arrangerat, du kan bli utsatt för hot eller förskjuten. Men vännen det finns hjälp att få. Lycka till. Om du inte vet eller har någon du litar på så maila gärna mig så ska jag försöka leda dig på rätt väg. Mail anneli.hultin@hotmail.com

• Anonym (Vill jag??)
    Anneli256 skrev 2011-09-25 21:21:01 följande:
    Blir ganska upprörd av det du skriver. Med tanke på det du skriver så förutsätter jag att du kommer från ett annat land. Det du berättar går under hedersrelaterade brott. Vet inte om du är över arton, och om du inte är det så är det definitivt olagligt. Du kan vända dig till kommunens socialtjänst om du verkligen inte vill detta. Du kan vara anonym och rådfråga dom, många kommuner har speciella enheter som jobbar med just det du pratar om. Du kan få all hjälp du behöver. Finns även kvinnoorganisationer som kan hjälpa dig. Om du går i skolan så prata med din skolsköterska eller kurator. Detta är inte ok.. inte alls. Det kan vara jobbigt att välja att inte gå med på bröllopet som dina föräldrar arrangerat, du kan bli utsatt för hot eller förskjuten. Men vännen det finns hjälp att få. Lycka till. Om du inte vet eller har någon du litar på så maila gärna mig så ska jag försöka leda dig på rätt väg. Mail anneli.hultin@hotmail.com
    Tack, men jag själv vet inte vad jag ska ta mig till. Det är inte så att det är tvångäktenskap men samtidigt har jag inte gett mitt medgivande... Vi (pappa,mamma och jag) är från Israel.
  • Anonym
    Anonym (Vill jag??) skrev 2011-09-26 15:52:01 följande:
    Tack, men jag själv vet inte vad jag ska ta mig till. Det är inte så att det är tvångäktenskap men samtidigt har jag inte gett mitt medgivande... Vi (pappa,mamma och jag) är från Israel.
    Det är tvång om du inte vill göra det.
  • Anonym (Vill jag??)

Det är det som är felet, jag vet inte vad jag vill.
    Jag vill vara mina föräldrar till lags och "min fästman" är en bra kille både när det gäller utseende (jättasnygg Skrikandes, bra jobb (läkare), ursprung ( också från Israel) och personlighet (jättesnäll). Men jag tror inte han fattar att jag kanske inte känner nåt speciellt för honom...

• Vi2alltid

Jag dömer inte personer som tror på att man gifter sig först och blir kära sen - för många fungerar det jättebra! Men om någon av parterna inte tror på det och inte vill - ja då är det ett problem.

Kan du prata med killen? Förklara att du gillar honom, men inte på det sättet, och det betyder mycket för dig att få känna mer än så. Kanske kan ni umgås och se om något växer fram, men i så fall innan ett ev giftermål.

I övrigt håller jag med vad de andra säger: det finns stöd och hjälp att få, och här i Sverige har inte dina föräldrar rätt att tvinga dig till någonting. Det känns förstås tufft att gå emot dina föräldrar, men det är ännu värre att gå emot sig själv och leva olycklig resten av ditt liv.

• förlovadflicka

Vet inte om det funkar så, men kan du inte fråga om du kan få försöka lära känna honom lite mer innan ni spikar bröllopsdatum? Så kan du ta reda på om du kan älska honom eller inte. För det låter ju som en bra kille iaf :)

• Anonym (Vill jag??)

Bröllopsdatumet är spikat...
    25 december 2011
    Allt sker i en synagoga sendan åker vi till en festlokal och firar till sent på natten och sedan ska jag hem till honom...

Svar på tråden Ska jag gifta mig?...