• Flowerdream

Stort bröllop men liten mottagning?

Jag funderar lite om man kan bjuda in en "massa" vänner och bekanta till ett stort bröllop, men sedan bara ha lunch för den närmaste familjen? ca 30 pers...

Kommer man bli snuvad på festen, känner man så om man får en bröllopsinbjudan?

Jag vet inte alls... och mannen vet inte heller hur vi ska ha det... Svårt!!

• Svar på tråden Stort bröllop men liten mottagning?
  • Annika611

Menar du alltså att ni skulle bjuda in folk till bara vigseln? I så fall är det nog helt möjligt. Vi gör så, men de gäster som är bjudna på middagen får en helt traditionell inbjudan och övriga har vi bara bjudit på vigsel och det gjorde vi genom att skapa ett evenemang på facebook. Dessutom gjorde vi två specialinbjudningskort till våra arbetsplatser som också bara gäller vigseln. Då vet alla att vi har ett litet bröllop med närmaste familj, men att alla är hjärtligt välkomna på vigseln. Vi har bara fått positiv feedback, d.v.s. folk har blivit glada att dom får komma på vigseln. Vi har dessutom bjudit våra vänner på öppet hus hemma hos oss några veckor efter bröllopet. Då kommer vi bjuda på bröllopstårta. Denna fest nämnde vi på facebook också. 

• Flowerdream

Ja det är så jag menar. I kyrkan får det gärna vara fullsatt ;) Men om inga blir besvikna utan bara glada att få närvara vid vårt bröllop så kanske det kan gå då?!

Man ska inte skicka en inbjudan till dom iaf?! Alla har ju inte facebook hihi
    Hur skriver man då i inbjudan?

• ClaraH

Ni skulle kunna bjuda på något lätt efter kyrkan, t.ex. brudskål och snittar (eller bröllopstårta och ett sött vin/bubbel) och skriva på inbjudan "efter vigsel brudskål och snittar mellan kl. 13-15", sen kan ni ha middag med familjen efter det. Men ni kanske inte vill bjuda på någonting? I så fall måste det tydligt framgå att man inte är bjuden på middag etc, det är ju pinsamt om folk skulle tro det.

• Flowerdream

Ja men brudskål och tårta/snittar kanske vore ngt så man får prata lite med alla efteråt! :)

• Aniara4

Min kompis gjorde så, snittar och bubbel efter kyrkan (och presentöverlämning, vilket gick fort eftersom i stort sett alla gäster hade samlat till en stor present), sen hade de middag med bara den närmaste familjen.

• Flowerdream

Bra idéer!  Nu ska vi prata vidare här :) Tack!

• jappetjejen

Äntligen hittade jag en tråd som disskuterade det vi funderat på!
    Jag har stor släkt och min sambo inte alls så stor plus att vi har väldigt många vänner och bekanta som vi vill bjuda in men för oss är själva vigseln det viktigaste. Inte festen efteråt. Därför funderade vi på att bjuda i princip alla vi känner till vigseln och sedan bjuda på bubbel samt kaffe och bröllopstårta efteråt...
    Middagen tar vi senare på kvällen med enbart närmaste familjen...
    Kommer att framgå på inbjudan att det gäller enbart vigsel och mottagning med bröllopstårtan... och såklart en annan inbjudan till närmaste...

Fast vem vet... innan vi bestämt oss så har vi väl hunnit ångra oss igen

• AndroSid

Jag vet att förlovadflicka här på forumet hade öppet hus för 100 personer efter sin vigsel, innan middagen för de närmare om jag har fattat det rätt, ni kanske kan höra med henne hur de gjorde?

• förlovadflicka

Yes, nu hoppar jag in ;) det kom 162 pers på vår vigsel och sedan hyrde vi en lokal där vi hade öppet hus för alla (tur att det var fint väder ute också...). Där hade vi godis och kak och tårtbuffé och hade dekorerat, fixat tipsrunda, filmbås osv. Så enormt uppskattat så ni kan inte tro det!!! Alla var så otroligt glada att de fick komma och det var så skönt att veta att ingen satt hemma och kände sig ledsen och utanför. På kvällen hade vi bröllopsmiddag för släkten och närmaste kompisarna på en fin restaurang eller... Slottsliknande lokal som serverar mat som man måste boka ett år i förväg känns som en bättre benämning, haha :) Rekommenderar verkligen upplägget, man fick den där överväldigande känslan av att alla man älskar var där men samtidigt en lugn och intim middag. Eftersom vi inte bjöd så många på kvällen så blev det inte särskilt dyrt heller :)

• Trema

Åh! Det här har vi tänkt på ett tag också, det är lite knepigt måste jag säga...
    Vi har båda väldigt stor och nära släkt och kommer bli ca 100 personerpå festen/middagen. Vi skulle vilja bjuda in ännu fler vänner men det fungerar inte med budget och lokal.
    Därför har jag också funderat på om man skulle kunna bjuda in till bara vigseln och era ideer låter jättebra! Vårt problem blir att vi inte kommer kunna bjuda 120 personer på snittar först och sen 100 personer på middag.

Är det ok att bjuda in folk till bara vigseln och kanske eventuellt en brudskål (utan tilltugg). Tror ni att det kommer kännas konstigt?Vore så kul att få bjuda man vill..

• förlovadflicka
    Trema skrev 2011-11-19 13:56:04 följande:
    Åh! Det här har vi tänkt på ett tag också, det är lite knepigt måste jag säga...
    Vi har båda väldigt stor och nära släkt och kommer bli ca 100 personerpå festen/middagen. Vi skulle vilja bjuda in ännu fler vänner men det fungerar inte med budget och lokal.
    Därför har jag också funderat på om man skulle kunna bjuda in till bara vigseln och era ideer låter jättebra! Vårt problem blir att vi inte kommer kunna bjuda 120 personer på snittar först och sen 100 personer på middag.

Är det ok att bjuda in folk till bara vigseln och kanske eventuellt en brudskål (utan tilltugg). Tror ni att det kommer kännas konstigt?Vore så kul att få bjuda man vill..
    Våra bekanta hjälptes åt att baka, blev så mycket över att släkten fortfarande har kakor och tårtor i frysen nästan två månader efter! :D
Svar på tråden Stort bröllop men liten mottagning?