• Äldre 23 Sep 22:09
    2347 visningar
    5 svar
    5
    2347

    Ska värdarna/toastmadame betala kuvertavgift?

    Ja, som frågan lyder. Vi tar 200kr i kuvertavgift och kom att tänka på det att ska dom betala det?

  • Svar på tråden Ska värdarna/toastmadame betala kuvertavgift?
  • Fröken Emma
    Äldre 23 Sep 22:25
    #1

    Det är helt upp till dig att bestämma.
    Står ni för några andra kostnader, ex kläder frisyr mm?
    Betalar tärnor marsalker mfl ?
    Har du andra som hjälper till under dagen ex syskon mammor mfl. Betalar dom?

  • marime­kko86
    Äldre 23 Sep 22:26
    #2

    Vi har kuvertavgift, men personer som "arbetar" på bröllopet betalar inte den. Exempelvis så har jag en som är florist och en som är frisör och musiker. Sedan tycker jag inte att våra toastmadames ska behöva betala heller då de "jobbar" typ Vårt brudfölje betalar inte heller, men det är så vi valt att ha det. Finns väl inget rätt eller fel antar jag. Men det är mycket jobb att vara toastmaster/madame.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 23 Sep 23:32
    #3

    Våra betalade. De ville betala. Alla som kom på vårt bröllop betalade. Även brudföljet. Vi hade ju dock personal som serverade och lagade all mat, städade, dukade osv, så ingen behövde ju fixa det. Min syster gjorde visserligen mitt hår, men utöver det var det ingen som just hjälpte oss med något alls. Vi fixade allt själva.

    Ja, toastmaster/madame var i lokalen före och satte upp tipsrunda och placerade ut vart alla skulle sitta osv, så klart att det blev lite mer jobb för dom. Våra hade dock inte så mkt jobb som endel andra verkar ha, utan det var mest under själva dagen, inte så mkt innan bröllopet, för.. ja, vi gjorde som sagt allt själva.

    Men det är ju helt upp till er hur ni väljer att göra. Jag tycker inte att varken eller är rätt eller fel.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 25 Sep 12:44
    #4

    Hmm, blev inte mycket klokare på de olika alternativen hehe :)
    vi har en toastmadame som hon och hennes make kommer hjälpa till plocka ordning antar jag dagarna innan då de tom har ansvar för den bygdegården vi ska vara i. de kan rätt mö med tekniska grejer osv så de hjälper till mycket. de bör få gå gratis.
    Men sen har jag en toastmadame till som är i min ålder som bor 1h bort och eg inte hinner hjälpa till nåt vidare, men hon kommer väl hjälpa till den dagen med vår 1åring kanske just i kyrkan osv. och kanske nåt mer där borta, men vet inte eg. vet inte ens om hon kommer ta dit sin kille som är fårn tyskland. kan inte svenska, vi har aldrig träffat honom osv. blir lite jobbigt om han är med för han kommer inte ha nån att prata med och hon måste ju faktiskt hjälpa oss den dagen, inte honom, har försökt förklara det lite fint..hmm.. hur skulle ni göra med det? han tycker jag iaf måste betala om han kommer.

    Funderade även på det med fotografen. vi har en bekant som vill lära sig mer inom foto. hon ska ta betalt 1000kr för fota den dagen fast hon inte är proffs. tycker ni hon bör få mat? tycker inte jag. hon ska ju vara där för att fota under maten och allt. funderar på om hon bara ska fota i kyrkan och sen fota under middagen och efter det kan min toastmadames man fortsätta fota, som han sagt själv. då behöver hon väl inte äta?

  • Jhkk
    Äldre 25 Sep 19:08
    #5

    Att vara toastmaster/madame är ett stort jobb under hela kvällen så nog tycker jag ni kan bjuda om ni gör så med de andra i följet.

Svar på tråden Ska värdarna/toastmadame betala kuvertavgift?