Vi vill ha familj, men är inte överens
Jag och min sambo har varit ihop i fyra år och börjar känna oss redo för att skaffa familj. Vi är dock inte överens om hur vi ska dela upp föräldraledighet och annat...
Min sambo jobbar i Sthlm och jag i en liten ort ca 1h söder om Sthlm, där vi också äger ett hus. I Sthlm har vi en övernattningslägenhet och an bor där 3-4 dgr i veckan i dagsläget, vilket fungerar bra. Vi trivs båda på väldigt bra på våra jobb, och pratar mycket under dagarna och kvällarna så saknaden är inte allt för tung.
Vi har börjat prata om att försöka få barn, och då har jag tagit för självklart att vi delar på föräldraledigheten på ganska nära hälften var. Där har vi nästan blivit osams då han tycker att det är mer naturligt för kvinnan att vara hemma med barnet när det är litet. Kanske är det så, och desto större anledning för pappan att vara hemma då tycker jag, som kanske inte har det lika naturligt då enligt hans resonemang.
Han har ett väldigt välbetalt jobb som han älskar. Självklart kommer jag i första hand, men på andra plats kommer nog jobbet. Eftersom han kommer behöva vara hemma mer (det kommer jag kräva, han har stora möjligheter att jobba hemifrån och vi har eget kontor), men jag är rädd att han får lappsjuka då... han har inte så mkt kompisar i staden där vi bor.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra... jag vill ha familj med honom, och han med mig, men jag vill inte ta större delen av ansvaret, det funkar liksom inte för mig. Det kanske inte blir hälften/hälften, men jag tycker att intentionen ska vara det iaf. Han tycker inte att riktigt små barn är så roliga, utan hade nog gärna spolat fram tiden tills de är 6-7 år gamla och lite "roligare" att umgås med, men tror inte att han fattar sambandet med att ha en bra relation fram tills dess och en bra relation i efterhand. Har försökt förklara, men han fattar inte riktigt.
Vad gör man?