• Äldre 22 Sep 17:34
    5137 visningar
    18 svar
    18
    5137

    Sörmlandsbröllop 17/9-2011

    Vår bröllopsdag blev så mycket bättre än vad vi någonsin vågats hoppas på! Såhär gick det till när vi blev man och hustru:

    Dagen innan bröllopet hade vi båda tagit ledigt för att hämta brudklänningen Pronovias France från Milagro de Nahrin på Östermalm. Några kvarter därifrån väntade också Daniels jackett med grön kravatt på upphämtning. Under den dryga timmas bilfärd till Eskilstuna som sedan följde, kom vi rejält i stämning genom att lyssna på ingångsmarschen på hög volym. På vägen köptes även femtio gröna äpplen till bordsdekorationerna. Kvällen var pirrig och middagen med bägges föräldrar blev inte särskilt pratsam. Spänningen låg definitivt i luften.

    När rullgardinen i hotellrummet på Stadshotellet släpptes upp på morgonen kändes uppstarten på dagen totallyckad - klarblå himmel, svag vind och hög temperatur (för årstiden). Vi petade i oss lite frukost på rummet strax efter 07:00. Linn på Frisör Tingsgården (www.frisortingsgarden.se) förvandlade mig därefter till en fullfjädrad brud. Det blev en uppsättning som såg mjuk ut framifrån och lite mer "fixad" ut bakifrån. Sminket blev ljus "porslinshy" med markerade ögon (plommon/brunt) och rosiga kinder. Daniel hämtade under tiden brudbukett och corsage i lila, grönt och vitt från Decoflor (www.decoflor.se) och levererade också en tidig lunch till mig på salongen. Hans bror anslöt under förmiddagen för lite fotograferande och psykologiskt stöd


    Klockan 12:00 rullade vår bil mot Julita Gård i hjärtat av Södermanland - vid sjön Öljarens strand. För er som aldrig varit där, kan jag berätta att det är en magisk plats. Lite som ett lugnare Skansen, där gamla små byggnader, vatten och trädgårdar möts i en härlig kombination. Bror/svåger tar några ytterligare "porträttfotografier" på oss, innan vår fotograf Marit Solblad (www.vi-foto.se) anländer och börjar sin fem timmar långa arbetsdag.




    Kl 14:30 är brudparsfotograferingen (i Julitas äpelträdgård) färdig och jag smyger iväg för att nervositetskissa och sätta i slöjan. Jag tar på mig min nyputsade förlovningsring. Vigselringen tar Daniel och går iväg mot kyrkan där fotografen börjat ta bilder av de anländande gästerna och av den röda lilla träkyrkan med klostergård. 

    15:00 står jag bakom kyrkans dubbeldörrar och hör stråkkvartetten spela de första tonerna på Pachelbels Canon i D. Jag skrider in mot Daniel som ser galet snygg ut! Alla som man älskar står upp i bänkraderna och jag ser i ögonvrån att min syster och morfar redan har släppt tårarna fria. Själv ka jag dock inte sluta le. 

    Vigseln är härlig och pirrig. Vi hade valt psalmerna Härlig är jorden och En vänlig grönskas rika dräkt, vilket visade sig mycket lyckat. Våra 60 gäster tar i så det rungar! Solisterna sjunger Utan dina andetag och Så skimrande var aldrig havet. Prästen säger Susanne flera gånger och jag betonar Susann-A starkt när jag repeterar. Det fnissas lite bakom oss. När stråkkvartetten börjar spela Sommarsång av Wilhelm Peterson-Berger och jag och Daniel börjar gå ut hand i hand, kan ingen av oss hålla oss - tårarna rinner nedför kinderna. 

    På kyrktrappen och i klostergården gratuleras vi av alla gäster och hoppar såsmåningom in i vår bröllopsbil som kört upp bredvid kyrkan. En svart Volvo PV 444 från mitten av 60-talet. Fotografen följer med i framsätet och fotar oss när vi skålar i champagne i baksätet. För att vi ska komma sist till festplatsen - Båsenberga hotell & konferens (www.basenberga.se) kör vi in på en liten grusväg och stannar till vid en kohage för en ytterligare fotosession. Känns väldigt mycket mer avslappnat nu efter vigseln!

    När vi sedan kommer fram till Båsenberga väntar mer champagne, snittar och hurra-rop. Middagen börjar kl 17:00 och min mamma har, tillsammans med Strandviks blommor i Vingåker, gjort ett fabulöst jobb med bordsdekorationerna. Mörklila blommor, vita rosor och gröna blad, blandas med gröna äpplen och brinnande blockljus. Vackert. 

    Middagen med hjort till förrätt, hälleflundra till varmrätt och chokladmoussetårta till dessert föll alla i smaken - och talet var både humoristiska, allvarliga och ibland lite skojigt pinsamma. Bröllopsvalsen dansade vi vid 22-tiden och efter det såg vår DJ till att det var drag på dansgolvet fram till 02:00. Halv tre tappade jag upp badvattnet i bröllopssviten och sjönk ned i varmt vatten, medan Daniel plikttroget plockade ett tjugotal hårnålar ur mitt hår. Morgonen efter ses vi alla igen för en himmelsk frukost. 

    Det var den bästa helgen i mitt liv. 

    De svartvita fotografierna i detta inlägg är tagna av min nyblivna svåger. Vi har ännu inte tagit del av bilderna från Marit Solblad - annat än att vi under dagen "tjuvkikat" på kameradisplayen, vilka dock lovar mycket gott!
  • Svar på tråden Sörmlandsbröllop 17/9-2011
  • Äldre 22 Sep 17:34
    #1

    Såhär såg mina ringr ut:



     
  • Äldre 22 Sep 17:43
    #2

    Julita Gård:




  • brideo
    Äldre 22 Sep 19:53
    #3

    Wow! Vilken dag! Vad roligt att höra om ert upplägg. Min sambo och jag gifter oss i juni 2012. Vi har verkligen samma musiksmak som er för förutom ingångmusiken har vi samma psalmer och samma utgångsmusik. Därför härligt att höra att musiken funkade. Vad kan man säga, god smak helt enkelt.

    Ha det gott!  

  • Äldre 22 Sep 23:40
    #4

    åh vad fint!
    Jag älskar älskar älskar Julita :) vi gifte oss också där ,det är ju så vackert , verkligen sverige på sitt bästa.
    Vad himla vackra ni var också :) 

  • Trinis
    Äldre 23 Sep 07:12
    #5

    Jättefina bilder! Jag skulle gärna se din bukett i färger. Den såg vacker ut!!!!

  • Margau­x
    Äldre 27 Sep 21:09
    #6

    Grattis!! Jättefina var ni! Låter som en alldeles fantastisk dag!! Vi gifte oss på samma dag!!

  • Äldre 29 Sep 20:35
    #7

    Lite bilder i färg från vår fotograf Marit Solblad: 


  • Äldre 29 Sep 20:36
    #8

  • Äldre 29 Sep 20:37
    #9

  • Äldre 29 Sep 20:38
    #10

  • Äldre 29 Sep 20:39
    #11

  • Äldre 1 Oct 10:21
    #12

    Vad fina ni var. Väldigt fin frisyr också!


  • annapa­nna88
    Äldre 1 Oct 16:58
    #13

    Så himla fina ni var! Julita är verkligen en underbar plats, särskilt för bröllop :) Ett stort grattis till er!

  • Hanna0­5
    Äldre 10 Oct 15:13
    #14

    Jag grät då jag läste allt detta! :)

  • Äldre 10 Oct 15:57
    #15

    Så fina ni var Susanna! Härligt att ni hade en så underbar dag!
    Roligt, visste inte att du var du, vi har ju gått i parallelklass massor av år (fröslunda + rinman)
    (jag är Therese, gick i 4-6b & 7-9e, samt na1-3c)

    Jag är ju väldigt nyfiken på er dukning och dekorationerna, då vi ju ska ha samma färgtema :D

  • Äldre 10 Oct 16:34
    #16
    Hanna05 skrev 2011-10-10 15:13:11 följande:
    Jag grät då jag läste allt detta! :)
    Vad gulligt av dig!
  • Äldre 10 Oct 16:38
    #17
    operfekt skrev 2011-10-10 15:57:40 följande:
    Så fina ni var Susanna! Härligt att ni hade en så underbar dag!
    Roligt, visste inte att du var du, vi har ju gått i parallelklass massor av år (fröslunda + rinman)
    (jag är Therese, gick i 4-6b & 7-9e, samt na1-3c)

    Jag är ju väldigt nyfiken på er dukning och dekorationerna, då vi ju ska ha samma färgtema :D
    Hej på dig!

    Jo, jag förstod nog att det var du i den "mörklila tråden"  Jag har ännu inte fått alla bilder, men om du vill kan jag maila dig foton på bordsdekorationer etc. när jag får dem...? Jag smygtittar på din hemsida ibland, så jag antar att adressen finns att finna där.

    Buketten och halsbandet ser man nog på bilderna häruppe. Lite annat syns möjligen på fotografens blogg (jag tror vi är fjärde inlägget uppifrån): www.vi-foto.se/blog

    Grymt kul att du också ska gifta dig! Var blir det någonstans?

    KRAM! 
  • Äldre 10 Oct 22:10
    #18
    iSusanna skrev 2011-10-10 16:38:31 följande:
    Hej på dig!

    Jo, jag förstod nog att det var du i den "mörklila tråden" Jag har ännu inte fått alla bilder, men om du vill kan jag maila dig foton på bordsdekorationer etc. när jag får dem...? Jag smygtittar på din hemsida ibland, så jag antar att adressen finns att finna där.

    Buketten och halsbandet ser man nog på bilderna häruppe. Lite annat syns möjligen på fotografens blogg (jag tror vi är fjärde inlägget uppifrån): www.vi-foto.se/blog

    Grymt kul att du också ska gifta dig! Var blir det någonstans?

    KRAM!
    Ja, jag använder ju mitt nick överallt, så om man känner till det så vet man ju att jag är jag =)

    Det vill jag jättegärna, operfekt@hotmail.com :D

    Ska kika där =)

    Ja, jag längtar, 9 månader kvar! Men det är roligt att planera också, & tiden går ju så fort!
    Det blir i närheten av där vi bor, ute på landet ca 20 min från gbg centrum =)

    Grattis igen, hoppas vårt bröllop blir lika lyckat som ert! =)
    Kram!
Svar på tråden Sörmlandsbröllop 17/9-2011