• jenniejummie

Hur mycket är det värt?

Min jobbarkompis dotter kan göra hår+make på mig. Hon har precis gått ut frisörlinjen. Hon ska gå makeupartist utbildning i vår, så inom make har hon ingen utb. Jag tar med eget smink, hon ska bara spackla på mig allt. Jag åker hem till henne, provmake+provuppsättning ingår.
    Kruxet är att hon vill att jag ska ge henne ett pris.
    Min fråga till er är;

Hur mycket skulle NI betala? Jag har faktiskt ingen aning vad som är rimligt....

• Svar på tråden Hur mycket är det värt?
  • förlovadflicka

Jag skulle nog inte betala mer än en tusenlapp iaf... Kanske för att jag är bortskämd, min frisör gör det gratis som bröllopspresent :)

• jenniejummie
    förlovadflicka skrev 2011-09-19 22:36:30 följande:
    Jag skulle nog inte betala mer än en tusenlapp iaf... Kanske för att jag är bortskämd, min frisör gör det gratis som bröllopspresent :)
    En sådan bröllopspresent skulle jag oxå vilja ha...Vilken snäll frisör!
  • förlovadflicka
    jenniejummie skrev 2011-09-19 22:49:28 följande:
    En sådan bröllopspresent skulle jag oxå vilja ha...Vilken snäll frisör!
    Ja, hon är underbar, men hon är fästmannens svägerska, så hon har inte så mycket val, mohaha!
  • jenniejummie
    förlovadflicka skrev 2011-09-19 23:08:02 följande:
    Ja, hon är underbar, men hon är fästmannens svägerska, så hon har inte så mycket val, mohaha!
    he he...bra där!!!!
  • Pinkgrape

Hon har alltså gått ut gymnasiet och är utbildad frisör? Och hon ska även sminka dig? Vet du något om hur duktig hon är?

Jag skulle kanske sagt 700kr, 500kr för håret och 200kr för sminkningen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • jenniejummie
    Pinkgrape skrev 2011-09-19 23:11:44 följande:
    Hon har alltså gått ut gymnasiet och är utbildad frisör? Och hon ska även sminka dig? Vet du något om hur duktig hon är?

Jag skulle kanske sagt 700kr, 500kr för håret och 200kr för sminkningen.
    Tydligen så har hon kommit in på en makeupartist utbildning som är skitsvår att komma in på , så lite talang måste hon kanske ha...? Det r ungefär det jag vet! Tänkte att hon kunde ju få köra en provmake+hår på mig och om jag inte gillar det så är det väl bara att boka av.
  • Pinkgrape
    jenniejummie skrev 2011-09-19 23:15:06 följande:
    Tydligen så har hon kommit in på en makeupartist utbildning som är skitsvår att komma in på , så lite talang måste hon kanske ha...? Det r ungefär det jag vet! Tänkte att hon kunde ju få köra en provmake+hår på mig och om jag inte gillar det så är det väl bara att boka av.
    Ja, absolut. Det borde hon ju kunna ställa upp på tycker jag :) Då blir det ju lättare för dig att sätta ett pris också, när du vet vad du får för pengarna :P
  • jenniejummie
    Pinkgrape skrev 2011-09-19 23:18:01 följande:
    Ja, absolut. Det borde hon ju kunna ställa upp på tycker jag :) Då blir det ju lättare för dig att sätta ett pris också, när du vet vad du får för pengarna :P
    Ja, det är verkligen skitsvårt! Det hade varit enklare om HON hade sagt ett pris... 
    Jag får ta en testrunda m henne... =)
  • mariefarah se

Mitt tips: Låt henne göra en konsultation/ där hon först gör makeupen och provuppsätter ditt hår, därefter är det nog lättare att ge ett pris eftersom då vet ni hur lång tid det hela kommer att  ta och hur duktig hon är.

Har hon gått flera år på hårlinje så är hon nog duktig på hår iallafall, när det gäller makeupen kanske hon har känsla för det även om hon inte har utbildning :)
     ( De flesta makeup skolor har inte sminkprov innan en utbildning utan det kostar och har du pengar kan du gå, förutom DI där de tar in tre personer vart annat år på just olika prov )

Minst 1000/1500:- bör du ge henne iallfall

• Vott

Oj sånt här är alltid lite känsligt och svårt, har hon jobb? Vad får hon i lön där? - det tycker jag är en vettig utgångspunkt om en sådan finns...

Men arbetet tycker jag nog kan vara värt ca 200 kr/h (ev. konsultationstid och provuppsättning/sminkningar är förståss också arbetstid), kankse mindre om hon inte är så duktig, kankse mer om hon är väldigt duktig.

• klanto

"Min" sminkös läste fortfarande på stylistutbildningen när hon tog sig an min brudsminkning. Grymt duktig tjej som var i startgroparna för att starta upp sin egen verksamhet! Hon tog 200:- för prov-make-up och 400:- för makeupen på bröllopsdagen.

Men om den här tjejen ska göra hår också så tycker jag att 1000-1500:- är ett bra pris. Hon ska ju ha betalt för sitt arbete liksom.

• Aniara4

Om du jämför priset med etablerade proffs, så tänk på att i deras pris ingår skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar, lokalhyra etc. För jag antar att hon kommer att göra det svart?

• förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-09-20 17:32:45 följande:
    Om du jämför priset med etablerade proffs, så tänk på att i deras pris ingår skatt, arbetsgivaravgifter, försäkringar, lokalhyra etc. För jag antar att hon kommer att göra det svart?
    Det behöver ju inte vara svart bara för att hon inte betalar skatt, man måste ju tjäna en del för att behöva göra det liksom...
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-09-20 17:37:18 följande:
    Det behöver ju inte vara svart bara för att hon inte betalar skatt, man måste ju tjäna en del för att behöva göra det liksom...
    Sant. Jag menade bara att hon förmodligen inte har sådana omkostnader!
  • marimekko86

Jag är själv utbildad frisör och kan säga att man är riktigt duktig på hår när man är utbildad. Vi har jobbat massor av timmar på salonger och på salong i skolan under flera år, så hår kan hon.!

Jag skulle ge minst 1000 kronor för smink och hår.

• förlovadflicka
    marimekko86 skrev 2011-09-20 17:52:02 följande:
    Jag är själv utbildad frisör och kan säga att man är riktigt duktig på hår när man är utbildad. Vi har jobbat massor av timmar på salonger och på salong i skolan under flera år, så hår kan hon.!

Jag skulle ge minst 1000 kronor för smink och hår.
    Hoho, alla utbildade frisörer är verkligen inte duktiga! (No offence, du är säkert det :))
  • marimekko86
    förlovadflicka skrev 2011-09-20 17:59:49 följande:
    Hoho, alla utbildade frisörer är verkligen inte duktiga! (No offence, du är säkert det :))
    Nej givetvis finns det folk som inte borde hålla på med sitt yrke eller som inte är så vidare bra i alla yrkeskategorier. Men om man går en utbildning i flera år och arbetar så pass mycket som vi gör under vår utbildning så ska man ju vara bra. Det görs ju avancerade gesällprov mm för att man ska bli "godkänd" osv. Så den som är dålig brinner förmodligen inte för sitt yrke. Sen kan en frisör uppfattas som dålig om det brister i kommunikationen, och kunden blir missnöjd. Den frisören kan ju vara jättebra egentligen,men förstår inte vad det är kunden vill ha alla gånger.

Jag är KUNGLIG på hår hahahahaha.!
  • Vott
    Aniara4 skrev 2011-09-20 17:32:45 följande:
    Just när det kommer till skatt och arbetsgivaravgifter så är det ju inte bara "avgifter" utan det är ju sånt som du också får sjuk- och föräldra-penning, pension, a-kassa, och fler saker jag antagligen glömt. Får man barn eller blir sjuk kommer man ju inte få ut nått av det man jobbat svart. Och det jag vill säga med detta flummande är att svartjobb inte nödvändigtvis motiverar en mkt låg lön (jag säger inte att du Aniara4 säger att man ska ge osjäligt lite, du får inte ta det som ett påhopp på dig).  - lokalhyra och andra omkostnader kommer ju till om man går till en Salong och det kan man räkna bort. 
  • Jhkk

Du lär ju vara hennes första "riktiga" kund och därmed en bra referens så jag skulle inte betala i närheten av vad man betalar på salong. Min åsikt.

• förlovadflicka
    marimekko86 skrev 2011-09-20 18:14:26 följande:
    Nej givetvis finns det folk som inte borde hålla på med sitt yrke eller som inte är så vidare bra i alla yrkeskategorier. Men om man går en utbildning i flera år och arbetar så pass mycket som vi gör under vår utbildning så ska man ju vara bra. Det görs ju avancerade gesällprov mm för att man ska bli "godkänd" osv. Så den som är dålig brinner förmodligen inte för sitt yrke. Sen kan en frisör uppfattas som dålig om det brister i kommunikationen, och kunden blir missnöjd. Den frisören kan ju vara jättebra egentligen,men förstår inte vad det är kunden vill ha alla gånger.

Jag är KUNGLIG på hår hahahahaha.!
    Haha, det är du säkert ;) Jag tycker att en del i frisöryrket faktiskt är att kunna kommunicera med kunden så att den blir nöjd, det är liksom första steget till att kunna göra ett bra jobb, annars vet man ju inte ens vad man förväntas göra... Men det var inte det jag menade i första hand, jag har väldigt grova hårstrån (har vågigt/lockigt hår och inte alls den där skandinaviska hårkvaliteten fast jag är helsvensk) och jag vet inte hur många frisörer som skurit i det med kniv, klippt upp det jättemycket, sagt åt mig att "du måste köpa en plattång, ett sånt här hår bara måste man platta varje dag" osv. Har varit tvungen att läsa på riktigt ordentligt om hår och provat mig fram själv när det gäller vård och så vidare eftersom de flesta frisörer jag varit hos inte kunnat ge några relevanta tips över huvud taget. Nu går jag till en tjej som är färdig med sin lärlingstid eller vad det heter om ett år, och trots att hon inte har lika mycket erfarenhet som andra (svindyra) jag varit hos så är hon så mycket bättre och förstår sig faktiskt på mitt hår! Nu flyttar jag två timmar bort men jag tänker inte släppa henne! :P
Svar på tråden Hur mycket är det värt?