• förlovadflicka

    Nationellt id-kort

    Vi ska åka till Kreta (Grekland) på bröllopsresa och jag tänkte åka på mitt nationella id-kort då jag inte har något giltigt pass och inte vill skapa ett i mitt gamla namn. Polisen sa att jag inte behövde göra ett nytt och det står på polisens hemsida att det går att resa med det men min blivande är lite orolig ändå så tänkte att jag kanske kan lugna honom om någon här har åkt på sitt nationella id-kort inom schengenområdet och det har gått bra... Så har någon gjort det? :)


  • Svar på tråden Nationellt id-kort
  • Dejli

    Jag har rest på körkortet flera gånger, och det har gått bra. Men jag vet några som fått problem i själva landet då polisen där inte godtagit körkort som giltig id-handling. Men själva resandet har gått bra...

  • förlovadflicka
    Dejli skrev 2011-09-19 12:48:20 följande:
    Jag har rest på körkortet flera gånger, och det har gått bra. Men jag vet några som fått problem i själva landet då polisen där inte godtagit körkort som giltig id-handling. Men själva resandet har gått bra...
    Ok, fast körkort är ju inte samma som nationellt id-kort, om jag förstått det rätt så ska man inte kunna resa med körkortet... Fast om det brukar funka så borde det ju gå bra med mitt kort som ska gälla egentligen :)
  • Dejli

    Jag har åtminstone flugit på körkortet senast för ett år sedan, dock "bara" till Köpenhamn. Längre ut i Europa har jag alltid haft pass eftersom jag ändå har ett, men jag vet att kan vara olika mellan olika länder. Men det brukar stå tydligt på flygbolagets hemsida vilka id-handlingar som godkänds... så kolla där.

  • förlovadflicka
    Dejli skrev 2011-09-19 14:02:29 följande:
    Jag har åtminstone flugit på körkortet senast för ett år sedan, dock "bara" till Köpenhamn. Längre ut i Europa har jag alltid haft pass eftersom jag ändå har ett, men jag vet att kan vara olika mellan olika länder. Men det brukar stå tydligt på flygbolagets hemsida vilka id-handlingar som godkänds... så kolla där.
    Ok, det ska jag göra :) Tack för infon :)
  • förlovadflicka

    Står att de inte ens kollar id när man reser inom schengen men att man ska ha med pass eller nationellt id-kort bara fall i fall liksom, så det borde ju verkligen vara lugnt :)


  • Aniara4

    Jag behövde ny legitimation precis när det där med nationellt ID-kort var helt nytt, och jag tänkte att jag skaffar ett sånt så behöver jag kanske inte något nytt pass på länge (det hade också gått ut). Det slutade med att jag ett halvår senare behövde åka till Storbritannien (ett av de få länder i Europa där nationellt ID-kort inte gäller), så jag fick skaffa mig ett pass i alla fall.

    Så jag har inte testat, men visst ska man kunna resa inom Schengen på nationellt ID-kort. Som du säger, det står ju t.o.m. på polisens hemsida.

  • Kattpoet

    Jag har lyckas bila genom Europa med bara ID kort  MEn aldrig flugit,  man måste ju visa sitt pass hela tiden, mitt nationella id har aldrig accepteras  på någon flygplats  och inte heller min vän som reser mer.

     

  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-19 14:44:49 följande:
    Jag har lyckas bila genom Europa med bara ID kort MEn aldrig flugit, man måste ju visa sitt pass hela tiden, mitt nationella id har aldrig accepteras på någon flygplats och inte heller min vän som reser mer.
    Men står det "nationellt id-kort" på det och har det chip? För finns tydligen "vanliga" id-kort som inte räknas utomlands...
  • Kattpoet

    Jupp mitt gamla är nationellt.´, det var därför jag skaffade det.

  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-19 15:24:30 följande:
    Jupp mitt gamla är nationellt.´, det var därför jag skaffade det.
    Vad konstigt att det inte funkat på flyg, var är det det inte funkat?
  • Kattpoet

    På Schipol så  krävde de passet endå fast  jag hade ID kortet samma sak på Arlanda och  Kastrup,  jag vet inte varför men  jag fick nej på ID kortet.  Tur att jag hade med båda.

  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-19 15:27:55 följande:
    På Schipol så krävde de passet endå fast jag hade ID kortet samma sak på Arlanda och Kastrup, jag vet inte varför men jag fick nej på ID kortet. Tur att jag hade med båda.
    Men vart skulle du åka?
  • Nikkita

    Jag har flugit till & från tyskland med mitt körkort utan problem Glad Inom schengen ska det fungera!

  • Kattpoet

    Tyskland och Nederländerna!  Meh, jag kan ju bara otursföljd.

  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-09-19 17:34:44 följande:
    Tyskland och Nederländerna! Meh, jag kan ju bara otursföljd.
    Skumt! Ja, det kan du ju vara, och har man inte något annat med en kanske de släpper igenom en (hoppas jag, hehe). Det ska ju funka, det står ju överallt så jag provar. Kan folk åka på körkortet liksom så borde det ju gå... Det blir spännande :P
  • jonsar02

    Detta fanns på polisens hemsida angående pass och nationellt id-kort:

    "Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap." (www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/)

  • förlovadflicka
    jonsar02 skrev 2011-09-19 21:46:55 följande:

    Detta fanns på polisens hemsida angående pass och nationellt id-kort:

    "Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap." (www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/)


    Precis, och det går ju bara inte att tolka på något annat sätt än att det nationella id-kortet är likvärdigt med pass när det gäller att legitimera sig inom Schengen, eller? Men det borde ju också betyda att det inte är säkert att de ens kör passkontroll, så jag borde ju inte oroa mig, eller vad tror ni?
  • anne på grönkulla

    Det nationella id-kortet (dvs det som gjorts hos polisen i samma maskin som de gör passen och med samma säkerhetskrav) anger nationalitet och går att resa på inom Schengen. Körkort och anda id-handlingar (tex de från banken går inte). Jag har flugit till Bryssel på mitt (även om jag oftast haft pass ändå) och det går.

  • förlovadflicka
    anne på grönkulla skrev 2011-09-19 22:27:57 följande:
    Det nationella id-kortet (dvs det som gjorts hos polisen i samma maskin som de gör passen och med samma säkerhetskrav) anger nationalitet och går att resa på inom Schengen. Körkort och anda id-handlingar (tex de från banken går inte). Jag har flugit till Bryssel på mitt (även om jag oftast haft pass ändå) och det går.
    Tack, klart och tydligt svar :) Ja, det var ju i passmaskinen jag gjorde det så det ska nog gå bra!
Svar på tråden Nationellt id-kort